درمان سرطان سینه

گامی جدید برای علاج سرطان سینه

پژوهندگان در دو مطالعه جدید توانسته اند جنبه‌های ژنتیکی با اهمیتی از سرطان سینه را شناسایی کنند و از این راه یک گام دیگر به مداوا اختصاصی این سرطان در هر یک از افراد گرفتار نزدیک شوند.

به رغم آن که سرطان سینه ندرتا در میان مردان ظهور میکند و از اینرو تقریبا فقط نصفی از اشخاص در ریسک گرفتار شدن به آن هستند.، دچار شدن این هر یکصد بدن به تومورهای سرطانی یکی از رایجترین انواع سرطان محسوب می‌شود. محققان چندی است که بدنبال یافتن راهی هستند که از راه آن بتوان. سرطان پستان هر کس مبتلا را بطور کامل اختصاصی مداوا نمود.

به بیانی دیگر، برای علاج هر کس صرفا از شیوه درمانی مختص او استفاده کرد، نه اینکه مانند روال جاری از روشهای مشترک سود گرفت.

 به تازگی دو پژوهش خیلی پراهمیت در این مورد انتشار یافته که افق‌های تازه‌ای به روی محققان گشوده و امیدهای بسیاری در این مورد پدید آورده است. در یکی از این پژوهش‌ها، پژوهندگان با بررسی ژنوم ۵۶۰ مورد سرطان پستان از افرادی در کل دنیا ۵ ژن جدید یافته اند و احتمال میدهند که این ژن‌ها سلول‌های پستانی را وا می‌دارند که به سلولهای سرطانی تبدیل شوند.

ژنوم در حقیقت همه ماده ژنتیکی یا مجموعه همه ژن هایی است که یک موجود زنده را می‌سازند.

هر ژنوم در حکم دستورالعملی رمزگذاری شده است که همه اطلاعات واجب و ضروری برای تشکیل یک موجود و زنده ماندن آن را در خود دارد.

سرطان سینه

این دسته پژوهشی هم چنین توانسته ۱۳ الگوی جهش ژنی را شناسایی کند؛ الگوهایی که هر یک را میتوان نشانی از بروز ناهنجاری‌های ژنتیکی در سلول‌های سرطانی به شمار آورد.

دکتر نیک زینل می‌گوید: «ما می‌توانیم همه این داده‌ها، یعنی همه این ژن‌ها و الگوهای جهش، را در هر فرد بیمار کنار هم قرار دهیم.

بدین گونه می‌توانیم خصوصیات شخصی سرطان را در هر فرد بیمار گزینش کنیم و از مسیر سنجش این بیماران اطلاعات بخش زیادی از تک تک موارد سرطان به دست آوریم»
در مطالعه دیگری هم که مصادف با پژوهش قبلی انتشار یافته، پژوهندگان مشاهده کردند جهشهایی که در سرطان بروز میکنند بر اساس اینکه در کجای ژنوم رخ دهند متفاوتند. دکتر اوان بیرنی، سرپرست این دسته پژوهشی، می‌گوید «ما اطلاع داریم که تغییرات ژنی و جایشان در ژنوم بر شیوه جواب بدن فرد به درمان بدخیمی تاثیر میگذارد … این مطالعه هم به ما اجازه میدهد که برخی علل و دلایل تازه را برای ظهور بدخیمی پستان دریابیم، و هم شیوه‌های بدیعی را بیابیم که به ما اجازه میدهد انواع جهش هایی را که در هر مورد سرطان پستان رخ میدهد شناسایی کنیم»
نیک زینل می‌گوید گام بعدی پژوهش بکارگیری داده‌های ژنوم در آزمایش‌های بالینی به منظور وارسی داروهای گوناگون در این مورد است.

به همین ترتیبی که ما داده‌های بیشتر و بیشتری را گرد می‌آوریم، خواهیم توانست بیشتر درباره سرطان بدانیم و شیوه‌های درمانیمان را کارا‌تر و موثر‌تر کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − هفت =