خون بیشتر = هوش بیشتر

مغز باهوش‌ها احتیاج به گردش خون زیادتری دارد.

افرادی که مغز بزرگ‌تری دارند، هوشمندتر هستند؟ این پرسش با ناشناخته‌های بسیاری همگام است.

به عنوان نمونه، هنوز درباره تعریف هوش اختلاف نظر وجود دارد.

تازه در حالتی که تعریف معینی از ضریب هوشی را بپذیریم، اختلاف نظر درباره روش مقدار گیری آن به جای خود باقی میماند. بعلاوه، آیا تفاوت‌ها در ضریب هوش، تاثیر خود را طی زندگی روزانه نشان می‌دهد؟ و بالاخره اینکه آیا بافت مغزی بیشتر یا مغزی قوی‌تر به معنی ضریب هوشی بالاتر است؟

ولی چیزی هست که محققان درباره آن توافق نظر دارند: یک مغز بزرگ‌تر خود به خود معادل هوش بیشتر نیست.

چنانچه اینگونه بود، فیل‌ها و وال‌ها هوشمندترین موجودات عالم بودند.

اسکن‌های مغزی در اطفال اندک سن نشان داده است که تفاوت‌ها در مقدار مغز هم چنین هیچ ارتباطی با نمره بدست آمده در آزمون‌های استانداردشده هوش ندارد.

پژوهشگران میگویند هوش با مقدار مغز ارتباطی ندارد، بلکه بیشتر با مأخذ گردش خون بسوی مغز در ارتباط است.

مغز

هوش با گردش خون مغز مرتبط است.

پژوهشگران کالج آدلاید استرالیا نشان دادند مغز آدم رشدیافته نه فقط بزرگ‌تر است بلکه بیشتر از آنچه که از قبل تصور می‌شد پرانرژی‌تر بوده و احتیاج به مأخذ خونی زیادتری دارد.

پژوهشگران با بکارگیری مقدار دو حفره در جمجمه که امکان عبور سرخرگها را به مغز می‌دهد شیوه گردش خون بسوی مغز اجداد انسان‌ها را برآورد کردند. یافته‌ها برای پژوهشگران این امکان را مهیا ساخت که میزان افزایش هوش آدم را در طی دوره مسیر تکاملی دنبال نمایند.

امریتوس راجر سیمور، سرپرست گروه پژوهش، دراینباره میگوید: «اندازه مغز در طول مسیر تکاملی آدم حدود ۳۵۰ درصد بالاتر رفته است، ولی ما دریافتیم که گردش خون بسوی مغز تا ۶۰۰ درصد بالاتر رفته است»

وی در دنباله عنوان می‌کند: «به عقیده ما، شاید این مسئله در ارتباط با نیاز مغز در تامین ارتباطات انرژیک روبه افزایش بین سلولهای سیستم عصبی ای است که امکان مسیر تکاملی فرآیند پیچیده تفکر و فراگیری را مهیا کرده اند. برای اینکه مغز ما هوشمندتر باشد، بایستی بطور یکسره با خون و مواد مغذی بدست آمده از خون تغذیه شود»

به بیان سیمور، «هرچقدر مغز فعال‌تر باشد، احتیاج به مأخذ خونی زیادتری دارد، از اینرو شریان‌های مأخذ بزرگ‌تر می‌شوند. حفره‌های موجود در جمجمه فسیل‌ها، مقدار حقیقی سایز سرخرگ را نشان می‌دهند»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =