عوارض تمیز کردن جرم گوش

پاکسازی جرم گوش توصیه نمیشود.

پاکسازی جرم گوش پس از استحمام و یا در طی روز با گوش پاک کن توصیه نمیشود و متخصصان گوش و حلق این شیوه را بطور کامل منع کرده اند.

چنانچه شما همین الان؛ هنگام خواندن این نوشته دست در گوش خود کنید، متوجه ماده چسبنده‌ای میشوید؛ این ماده چسبنده نوعی حیله‌ی دفاعی بدن برای به دام انداختن گرد و غبار و میکروب‌ها میباشد و زمانی شما آن ماده را پاک میکنید، تمام زحمات بدن هدر میرود.

برا این پاکسازی گوش، کار صحیحی نیست؛ این نشان میدهد گوش برنامه بهداشت خود را دارد و شما با وارد کردن اشیای گوناگون در گوش، این پروسه طبیعی را بر هم می‌زنید یا ایجاد صدمه دیدگی میکنید.

آکادمی گوش و حلق و بینی آمریکا، استفاده از تمیز کننده گوش و عادت وارد کردن انگشت یا هر شیء دیگر را درون گوش برای پاکسازی آن منع میکند.

پژوهشگران، این شیوه را با خطر زیان وصول به شنوایی یا فقدان آن مرتبط می‌دانند.

پاکسازی گوش

موم گوش که در اصطلاح پزشکی سرومن نامیده میشود، ماده‌ای تندرست و سالم در گوش شماست و بعنوان تمیزکننده عمل میکنند.

این ماده ویژگی محافظ، آنتی باکتریال و روان ساز دارد و از پرده گوش تا مجرای بیرونی آن حرکت و کانال گوش را پاک میکند و بعد خشک میشود و می‌ریزد.

این یک فرآیند خودتنظیم است و در شرایط معمولی احتیاجی به تشکیل تداخل در آن نیست، کمااین که چنانچه موم گوش وجود نداشته باشد، گوش خشک میشود و می‌خارد.

جرم گوش؛ بودن یا نبودن!

ولی خصوصیات تقریبا جادویی جرم گوش یا سرومن سبب نمی‌شود تا اشخاص از اشیا مختلف برای خارج نمودن آن استفاده نکنند.

ولی اگر به پاکسازی درون گوش خود چه به صورت آرام یا شیوه‌های دیگر فکر میکنید، دستورالعمل‌های بازبینی شده آکادمی گوش و حلق آمریکا توصیه میکند این عمل را انجام ندهید.

حتی بکارگیری گوش پاک کن‌های معمول نیز صرف نظر از اینکه چه مقدار بی ضرر بنظر میرسد، توصیه نمیشود. این توصیه چیز جدیدی نیست.

در گذشته‌های دور هم برای پاک سازی گوش از جرم مازاد بکارگیری کمترین و کوچکترین ابزار سفارش شده بود.

بطور رایج، زیادترین میزان زیان نتیجتا بکارگیری اشیا نوک تیز در دستان فردی ناوارد به گوش وارد میشود.

از گذشته‌های دور توصیه‌های پزشکی بر وارد نکردن اشیا متفاوت به درون گوش تاکید داشته و هم اکنون مردم می‌دانند قرار نیست این عمل را انجام دهند، ولی مشکل این است که باز هم شاهد انجام آن هستیم.

برآیند یک مطالعه در ایالات متحده روشن کرد که بیشتر از نود درصد کارکنان حاضر در یک مرکز پزشکی از اشیایی مانند گوش پاک کن و چوب کبریت برای پاک سازی کانال‌های گوش خود استفاده میکنند.

کانال گوش مسیری است که یک سمت آن با پرده گوش بسته شده است.

وقتیکه چیزی می‌جوید یا صحبت میکنید، جرم گوش به سوی بخش باز کانال گوش حرکت میکند و از اینرو، اختلالی در شنوایی ایجاد نمیکند.

وارد کردن یک جسم خارجی مانند گوش پاک کن به گوش در واقع این حرکت را معکوس میکند و جرم گوش را به طرف عقب یعنی جایی که دوست ندارید باشد، هل می‌دهد و بعضی اوقات به تشکیل توده‌های بزرگ‌تر سرومن منتج میشود.

در این وضعیت بایست به یک دکتر گوش و حلق مراجعه کرده و جرم مازاد را از گوش خود خارج کنید.

وارد کردن یک جسم خارجی به درون گوش نه فقط اثری به همراه ندارد، بلکه می‌تواند پرخطر نیز باشد.

گرچه گلوله‌های پنبه‌ای گوش پاک کن‌ها بافت نسبتا نرمی دارند، ولی پوست درون کانال گوش بسیار ظریف و حساس است و به آسانی خراشیده و تحریک میشود.

زیان پوست درون گوش میتواند بسیار دردآور باشد و هم چنین امکان تشکیل عفونت نیز وجود دارد.

هم چنین، محتمل است به پرده گوش خود نیز زیان برسانید که معضلات و مشکلات شنوایی را در پی دارد.

با صدمه دیدن پرده گوش گاهی وقتها تنها گزینه انجام عمل جراحی است.

با وجود قوانین و توصیه‌های ارائه شده، پاکسازی کانال گوش عادتی است که کنار گذاشتن آن سخت بنظر میرسد. ولی پسندیده‌تر است. از همین امروز ترک این عادت را شروع نمایید تا هرچه افزونتر از سلامت شنوایی خود حفاظت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =