فواید گیاه سنا برای درمان یبوست

از فایده‌های گیاه سنا چه می‌دانید؟

«سنا» گیاهی است که بیشتر به شکل بوته‌ای بوده، برگ آن خواص دارویی فراوانی دارد. این گیاه بومی آفریقا و هندوستان بوده و به صورت وحشی و کشت شده یافت میشود، گونه‌ای از گیاه سنا در جنوب ایران و در حوالی خلیج فارس میروید، ولی به علت نیاز زیاد به این گیاه، عمده آن وارداتی است.

گرچه گونه ایرانی و نوع وارداتی از دید گیاه شناسی با هم متفاوت می‌باشند، ولی از دید خواص شبیه هستند. گیاه سنا با خاصیت نیرومند ضد یبوست خود، روده‌ها را پاک کرده و حرکات آنهارا تسهیل میکند. خمیر آماده شده از پودرِ برگ سنا میتواند برای درمان اختلالات پوستی مانند اگزما، از بین بردن شقاق دست و پا، درمان خارش پوست ی، رفع کردن لکه‌های تیره و سفید پوست، التیام و بهبود زخم‌های کهنه و مشکلات قارچی، بر روی موضع مورد نظر گذاشته شود.

گیاه سنا

گیاه سنا چه خواصی دارد؟

طبیعت سنا خشک و گرم بوده، برخی خواص برگ سنا شامل درمان تهوع و اختلالات گوارشی، ضد یبوست و ملین، آرام کردن درد مفاصل و درد کمر، درمان سیاتیک و نقرس ، تصفیه کننده خون، قاعده آور و درمان بیماری صرع است. از دیگر موارد کاربرد این گیاه، بکارگیری آن برای لاغری و دست یافتن به تناسب اندام است. در دنباله این نوشتار به خواص برگ سنا برای لاغری و طریقه مصرف آن پرداختهایم.

طریقه مصرف برگ سنا

برگ سنا را میبرگ سنا را میتوان همانند چای عادی دم کرد.

شایان توجه است، سنا را ده دقیقه بیشتر دم نکنید و به جوش هم نرسد.

مقدار استفاده هر روزه برگ گیاه سنا برای اشخاص بزرگسال، بین نیم تا یک گرم است.

بهترین وقت مصرف شب هنگام است و میتوان این دمنوش تلخ را با نبات یا عسل شیرین کرد، ولی تلخی آن کاملاً از بین نمی‌رود. در مصرف سنا نباید زیاده روی کرد، چرا که احتمال دارد سبب اسهال شدید گردد.

هم چنین نباید از سنا بطور ممتد و طولانی استفاده کرد، چون سبب تنبلی روده میگردد.

پسندیده‌تر است بعد از ۲ هفته استفاده، ۱ یا دو هفته مصرف آن را قطع کنید.

نکته قابل توصیه دیگر اینست که مصرف سنا برای اطفال اندک‌تر از ده سال، خانمهای حامله، شیرده و اشخاص دارای بیماریهای خاص منع شده است.

گیاه سنا

گیاه سنا به عنوان مسهل و ملین و تصفیه کننده حون است.

اثرش بیشتر بر روی روده بزرگ است و حالت انقباضی (حرکات دودی) روده بزرگ را تحریک و تحکیم میکند و به تخلیه ان یاری می‌کند ویژگی گیاه سنا این است که مستقیما و بدون واسطه سیستم هاضمه را تحریک نمی‌کند بلکه آن را به تجدید فعالیت انداخته و تخلیه روده را آسان‌تر میکند.

سنا نبایست در اشخاص اندک‌تر از ده سال استفاده شود.

درمان یبوست شدید با دمنوش سنا

بهترین گیاه برای درمان یبوست است.

این گیاه اثر مسهلی نسبتا قوی داشته و برای تخلیه روده در اعمال جراحی و یا عکسبرداری از روده‌ها استفاده میشود.

پسندیده‌تر است سنا از فرآورده‌های صنعتی آنکه به شکل قرص است استفاده شود ولی نیم تا یک گرم از برگ سنا به صورت دم کرده یا جوشانده با یک لیوان آب طی روز نیز میتواند استفاده شود که محلول آماده شده بسیار تلخ است.

خواص گیاه سنا و دمنوش آن

مصرف سنا در خانمهای حامله وکودکان

استفاده زیادتر از حد این گیاه میتواند باعث دردهای شکمی، دل پیچه و تنبلی روده‌ها را در پی داشته باشد؛ به منظور پرهیز از تنبلی روده‌ها و عارضه‌های درازمدت سنا پسندیده‌تر است بعد از ۱ یا دو هفته مصرف آن قطع شود.

سنا در حاملگی و شیردهی منع مصرف دارد چرا که مدارکی مبنی بر اثرات موتاژنیک و ژنوتوکسیک بیان شده است.

هم چنین میوه سنا برای اطفال پسندیده است و اثری ملایم‌تر از برگ دارد و میزان مصرف آن همانند برگ سنا است.

مصرف این گیاه در خانمهای حامله یا شیرده و نیز کودکان زیر۱۲ سال ممنوع می‌باشد.

خواص برگ سنا برای لاغری

یکی از راه هایی که اشخاص برای باریک اندام شدن به سوی آن گرایش دارند، بکارگیری داروهای گیاهی برای کم کردن وزن و لاغری است که در خیلی از موردهای اگر به صورت درست استفاده شود، مفید خواهد بود.

البته مانند تمام کمک کننده‌های لاغری آنچه که مهم است این است که پیش از بکارگیری این گیاهان برای لاغرشدن بایست به ورزش و نوع تغذیه نیز دقت کرد.

یکی از داروهای گیاهی اثربخش بکارگیری برگ سنا برای لاغری است طبق نظر طبیبان طب قدیمی و طبیعت پزشکان، یاری نمایید. چاقی شکم ، نخستین درمانش سنای مکی و گل قرمز است، بدین منظور بایستی، برگ سنا و گل قرمز را آمیخته کرده، مانند چای عادی دم کرده و استفاده شود.

سنا با اثرات متقابلی که بر باکتری‌های مجاری گوارشی دارد، باعث ظهور انقباضات روده‌ای میشود.

این انقباضات در اثر آنتراکینونها بوجود میآید که در سنا وجود دارند هم چنین برگ سنا حاوی گلیکوزیدها (گروهی از ترکیب‌های ارگانیک) می‌باشد، این ترکیبات با نرم کردن ماهیچه‌ها بهنگام عبور خوراکی‌های هضم شده از روده‌ها، در قالب ملین عمل میکنند و بدینگونه به بالارفتن حجم مدفوع و خروج آن از روده کمک میکنند.

پروسه مذکور بواسطه زنجیره‌ای از اسیدهای چرب انجام میشود که سبب مناسب‌تر شدن عمل گوارش، تخمیر و نیز تبدیل کامیابی آمیز گلیکوزیدها به عوامل ملینی میشود و از این راه به کم کردن وزن و باریک اندام شدن یاری می‌کند سنای مکی این خاصیت را دارد که چربی بدن اعم از چربی خون ، چربی دور شکم و کبد چرب را درمان می‌کند و از جسم و بدن خارج میکند.

البته همه مسهل‌ها این خاصیت را دارند ولی سنا این خاصیت را افزونتر دارد و اثر گذار‌تر است سنا را ده دقیقه بیشتر دم نکنند و به جوش هم نرسد و فقط دم کنند.

البته مختصری دلپیچه و اسهال می‌آورد ولی خوبی آن این است که چربی‌ها را برطرف میکند.

منتهی پس از بکارگیری این دستور باید اصول تغذیه به ویژه خوردن آب را اصلاح کنند چون زیاد خوردن آب سبب بزرگ شدن شکم میشود.

نکته: بکارگیری دم کرده سنا بایست با بازه ۳ روز باشد نه زودتر

خواص سنا برای پوست

خمیر آماده شده از پودرِ برگ سنا میتواند برای درمان اختلالات پوستی مانند اگزما، از بین بردن شقاق دست و پا، درمان خارش پوست ی، رفع کردن لکه‌های تیره و سفید پوست، التیام و بهبود زخم‌های کهنه و مشکلات قارچی، بر روی موضع مورد نظر گذاشته شود.
خوبتر است بدانید جهت درمان عارضه‌های پوستی برگ سنا را در سرکه دم کرده بعد از آن به محل بمالند.

خواص سنا

برخی خواص برگ سنا شامل درمان تهوع و اختلالات گوارشی، ضد یبوست و ملین، آرام کردن درد مفاصل و درد کمر، درمان سیاتیک و نقرس ، تصفیه کننده خون، قاعده آور و درمان بیماری صرع است. از دیگر موارد کاربرد این گیاه، بکارگیری آن به منظور لاغر شدن و وصول به تناسب اندام است سنا حاوی گلیکوزیدها می‌باشد، گروهی از ترکیب‌های ارگانیک که بطور معمول در تمامی گیاهان وجود دارد.

این ترکیبات با نرم کردن ماهیچه‌ها بهنگام عبور خوراکی‌های هضم شده از روده‌ها، در قالب ملین عمل میکنند و بدینگونه به بالارفتن حجم مدفوع و خروج آن از روده کمک میکنند.

پروسه مذکور بواسطه زنجیره‌ای از اسیدهای چرب انجام میشود که سبب مناسب‌تر شدن عمل گوارش، تخمیر و نیز تبدیل کامیابی آمیز گلیکوزیدها به عوامل ملینی میشود سنا در بالغین و بزرگسالان باید نیم تا یک گرم استفاده شود.

پس از آن یک لیوان اب بخورید.

چنانچه جوشانده را با عسل یا نبات یا گز علفی شیرین کنند بسیار مطبوع می‌باشد.

در کتاب تحفه حکیم مومن آمده است که قوتش تا ۷ سال می‌ماند و برای سودا و بلغم و صفرا و اخلاط سوخته که در عمق بدن نفوذ کرده باشد حالت مسهلی دارد و سبب تحکیم بدن می‌گردد.

با گیاه سنا می‌توان یبوست را در خانه مداوا نمود هم چنین عامل جلای جلد است برای درد مفصل‌ها و سر درد و درد شقیقه و درد پهلو و جنون و صرع هم البته بافایده است. چنانچه سنا را در سرکه بجوشانند در حدی که قوام بیاید برای شستشو و درمان زخم ‌ها و پیشگیری از کاهش و ریزش مو بافایده است.

۱ برگ سنا دارای طبع خشک و گرم می‌باشد.

دو ملین می‌باشد.

۳ زنانی که بچه شیر می‌دهند و زنان حامله از خوردن سنا اجتناب فرمایید.

چهار برگ سنا در اثر جوشاندن خاصیت مسهل بودنش را از دست میدهد.

پنج برگ سنا تصفیه کننده خون می‌باشد.

شش برگ سنا دمکرده‌اش گیاهی قاعده آور است.

۷ سنا مسهل بلغم، صفرا و اخلاط سوخته می‌باشد به خاطر همین درخشان کننده پوست می‌باشد.

۸  برای بیماری صرع مفید می‌باشد.
۹  جهت میگرن و سردرد کهنه نیز تاثیرگذار است.

۱۰ برای علاج سیاتیک و نقرس از دمکرده سنا می‌توان استفاده کرد.

۱۱  جهت تسلی درد مفصل‌ها و درد کمر برگ سنا را در روغن زیتون جوشانده بعد صاف نموده میل فرمایید و به محل درد بمالند.
دوازده  خوبتر است بدانید جهت درمان عارضه‌های پوستی برگ سنا را در سرکه دم کرده بعد از آن به محل بمالند.

۱۳ میزان مصرف سنا دو گرم در ۲۰۰ سی سی آبجوش می‌باشد.

۱۴ برای کاستن پیامدهای جانبی سنا نظیر قولنج آن را با گشنیز، دارچین ، زنجبیل ، انیسون و هل آمیخته نموده میل فرمایید.

۱۵ جهت از بین بردن شقاق دست و پا از دمکرده آن میل نمایید و به محل بمالند.

۱۶  پسندیده‌تر است جهت درمان خارش پوستی لکه‌های تیره و سفید پوست، زخم‌های کهنه و از بین بردن کاهش و ریزش مو برگ سنا را در سرکه پخته به محل بمالند.
۱۷  جهت سختی نفس از دمکرده این گیاه می‌توان استفاده کرد.

خاصیتهای شفابخش سنا

بطور کلی سنا مسهل و آرام کننده، ضدعفونی کننده و حشره کش، التیام دهنده زخم‌ها، معرق، مدر، ضد کرم، ضد خونریزی رحم ی، پادزهر گزیدگی سموم حیواناتی مانند مار، تسلی دهنده قوای شهوانی و قوی کننده قوه بینایی می‌باشد.

حدود ده گرم برگ سنا را دم کرده و نم نم میل نمایید مسهل بسیار قوی بوده و برای رفه یبوست بافایده است.

دم کرده سنا سبب جذب ترکیبات اضافی از مغز و شش‌ها و دیگر دستگاه‌های داخلی جذب کرده و از سیستم هاضمه دور کردن میکند.

برای علاج سرع، سر درد ‌های کهنه، سختی نفس و جوش‌های کهنه‌ای که با معالجات سطحی و جلدی مداوا نشده اند و هم چنین برای درمان وسواس اثربخش می‌باشد از دم کرده سنا نیز برای مداوای بیماری‌های روانی، درمان سیاتیک، کاهش و ریزش مو ، دور کردن کرم معده و درمان شقاق استفاده می‌شود برای علاج یبوست اطفال می‌توان دم کرده غلیظ آن را به شکم طفل ملیده و یا مادر از دم کرده بخورد تا یبوست طفل درمان گردد می‌توان سنا را در سرکه دم کرد تا غلیظ گردد، بعد بر روی پوست بمالید برای علاج عارضه‌های پوستی و چرب بافایده است.

در موارد یبوست شدید می‌توان ۲۰ گرم سنا با ۳۰ گرم لیمو عمانی خشک بجوشانید و صاف کنید و بامداد ناشتا میل نمایید. راه دیگر برای علاج یبوست شدید برگ سنا را با چهار برابر روغن زیتون جوشانده و چند روز استفاده کنید.

هشدار‌ها و موارد منع مصرف گیاه سنا

مصرف سنا در بعضی از شرایط ممنوع می‌باشد. مبتلایان به انسداد روده، بیماری کرون، کولیت لولسراتیو، هموروئید یا زخم معده می‌بایستی از مصرف سنا ممانعت نمایند در صورت استفاده از دارو ‌های قلبی، پیش از استفاده سنا قطعا با دکترتان مشاوره نمایید، چرا که امکان بروز تداخلات دارویی وقوع اختلالات قلبی وجود دارد مصرف همزمان سنا با دواهای ادرارآور ممنوع می‌باشد چرا که این موضوع میتواند منجر به دور کردن بیشتر از اندازه پتاسیم از تن شود گاهی وقتها مصرف سنا با اسهال همراه می‌باشد، از اینرو بهترست که برای آگاهی از شیوه بازتاب بدن به اثرات این ماده مصرف آن را با دوزهای پایین شروع نمایید.

از آشامیدن سنا بمدت افزون‌تر از ۷ روز متوالی امتناع کنید.

گذشته از این مصرف این گیاه در خانمهای حامله یا شیرده و نیز کودکان زیر۱۲ سال ممنوع می‌باشد.

سنا یک ملین نسبتا قوی می‌باشد، از اینرو می‌بایستی تنها بهنگام نیاز و به اندازه متعادل استفاده شود.

مصرف مدوام سنا میتواند منجر به وابستگی به آن شود، بنابراین نمی‌بایستی آنرا به شکل هر روزه مصرف نمود.

این نکته را به دلیل داشته باشید که یبوست‌های شدید نیازمند مراقبت‌های پزشکی می‌باشند.

در پایان نیاز به گفتن است که نمی‌بایستی از سنا برای جلوگیری از ظهور یبوست استفاده کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 9 =