آشنایی با فواید یونجه

آشنا شدن با یونجه سلطان گیاهان

گیاه یونجه را به علت داشتن انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها سلطان گیاهان می‌نامند.
یونجه، گیاهی است غریب که اینروزها در اذهان همگانی تنها به درد علوفه دام می‌خورد، در حالیکه در گذشته استفاده‌های زیاد از این گیاه پرفایده می‌شده است این گیاه که عمدتاً در آسیا کشت میشود از نخستین داروهای گیاهی شناخته شده برای بشر است.

«یونجه» که در فارسی به آن «اسپست باغی»، «سپست»، «سبیس» یا «درفا»، در افغانستان «اسپیشتا» و در ترکی بدان «یونجه»، به رومی «میدیکی»، به مصری «قضب» و به عربی «رطبه» یا همان «فصفصه» گویند، گیاهی است علفی، پایا و از تیره پروانه واران و همدسته شبدرها که ارتفاع آن تا یک متر می‌رسد.

دارای ساقه‌های بلند و برگچه‌های نازک، نوک تیز و بیضی شکل.

گل هایش غالباً بنفش، کوچک یا گاهی زردرنگ است و به صورت سیر، میوه «یونجه» مانند صدف بوده و دانه درون میوه مانند لوبیا ولی کوچک‌تر از آن است.

«یونجه» ریشه‌ای بسیار ژرف دارد که تا ۳ متر به عمق زمین نفوذ میکند، در نهایت ویتامینها و عناصر معدنی را از خاک تهیه میکند.

این گیاه از علف‌های پسندیده مراتع است و بهترین نوع آن سبز املس (نرم) است این گیاه بایست گفت نقطه‌های دنیا رشد میکند و به صورت وحشی در برخی قسمت‌های معتدل آسیا و شمال آفریقا می‌روید که اشکال و انواع دارد.

طبع یونجه تازه در پایان اول گرم و‌تر و خشک آن، خشک و گرم است و قوتش تا پنج سال باقی میماند.

فواید یونجه

یونجه از دید تغذیه همگانی غذایی کامل است که چاق میکند و آهن بسیاری دارد و خوردن آن تمام قسمتهای بدن را تحکیم میکند، «یونجه» در معالجه کاستی همگانی، کاستی بنیه، کاهش گلبول‌های قرمز خون و اعصاب بافایده است و مغز و ستون مهره‌ها را قوت می‌بخشد. این گیاه خوردنی با خواص غذایی فوق العاده، منبع سرشار از ویتامین‌های B , K , E , D , A و هم چنین املاح معدنی نظیر کلسیم، اسیدفولیک، منیزیم، پتاسیم بحساب میآید و البته مصرف خشک آن تأثیرگذارتر خواهد بود.

از دیگر فواید گیاه یونجه این است که محتوی میزان چشمگیری پروتئین است.

افزون بر این ریشه گیاه یونجه قابلیت آن را دارد که تا عمق هجده متری زمین هم پیشروی کرده و ویتامینها و عناصر معدنی بیشتری را از خاک جذب کند.

بررسی‌های گذشته بیانگر آنست که مصرف گیاه یونجه میتواند در پاک سازی روده از مواد سمی تاثیرگذار باشد. هم چنین گیاه یونجه کلسترول نامطلوب را کاهش میدهد و در تصفیه خون تاثیردارد

دمنوش چیست؟

دَم نوش نوعی آشامیدنی است که در آن جزیی از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر داروهای گیاهی که قابل حل در آب است، بصورت خشک یا تازه استفاده میشود.

دم کردن یا گرفتن عصاره به وسیلهٔ آب متداول‌ترین و قدیمی‌ترین روش به کار بردن درمان‌های گیاهی است.

روش تهیه بدین شکل است که اول روی گیاه که به طرز صحیحی خرد شده آبجوش می‌ریزند، سپس آنرا به مدت ۵–۳ دقیقه در یک ظرف در بستهٔ شیشه‌ای یا چینی می‌گذارند و گاهی آن را هم می‌زنند و بعد مایع را از کاغذ صافی یا الک با شبکهٔ ریز عبور می‌دهند در ایران در سالهای اخیر دم نوش‌های گیاهی و میوه‌ای مورد استقبال و استفاده از بعضی خانوارها قرار گرفته است.

این استقبال علل گوناگونی دارد.

برخی برای نفع درمانی از این دم نوش‌ها استفاده میکنند.

تعدادی برای تنوع بخشیدن به آشامیدنی هر روزه، آن را مصرف میکنند و بعضی هم به دلیل این که دم نوش را یک آشامیدنی شیک می‌دانند، برای پذیرایی از آن استفاده میکنند.

تاریخچهٔ دم نوش را نمی‌توان از تاریخچهٔ داروهای گیاهی جدا کرد.

گرچه داروهای گیاهی منشأ طبیعی دارند و در قیاس با دواها و داروهای شیمیایی عارضه‌های کم‌تری ایجاد می‌نمایند، ولی مصرف بی رویه یا غیرعلمی بعضی از این گیاهان میتواند منجر به عارضه‌های ناخواسته و حتی مسمومیت‌های شدید گردد؛ بنابراین مصرف دم نوش‌ها نیز همانند دواها و داروهای شیمیایی بایست با آگاهی و بعد از اطلاع از سازوکار عمل آن‌ها باشد.

برای نمونه مصرف گل گاوزبان ایرانی به تنهایی در آنهایی که بالارفتن فشار خون دارند، می‌تواند شدیدأ مخاطره انگیز باشد.

خانمهای حامله یا شیرده تنها بعد از مشاوره با دکتر، مجاز به مصرف دم نوش‌ها هستند.

در دم نوش‌های ترکیبی بطور معمول چند گیاه جهت یک رسیدن یک منظور و هدف با هم ترکیب می‌شوند، به عنوان نمونه گروهی از دم نوش‌های ترکیبی انرژی زا هستند و برخی دیگر اندک کنندهٔ فشارخون و گروهی دیگر آرام کننده هستند که برخلاف انرژی زاها که تپش قلب و انرژی را افزایش میدهند، به آرامش و تنش زدایی از تن کمک میکنند.

یونجه گیاهی با فواید شگفت انگیز

اثرات درمانی دمنوش یونجه

مصرف دم نوش یونجه به خوبی می‌تواند سیستم هاضمه شما را پاک سازی کند و آشامیدن یک فنجون از این دم نوش در برطرف کردن یبوست نافع است.
آشامیدن دم یونجه کلسترول نامطلوب خون را کاسته و در تصفیه خون تاثیردارد
به دلیل وجود مقادیر بالایی از ویتامین ث در این گیاه (۴ برابر لیموترش ) در قویتر کردن ساختار دفاعی بدن تاثیرگذار است.
این گیاه به دلیل داشتن سطح بالایی از ویتامین D درمان درد نرمی استخوان و با سود مندی از ویتامین آ شب کوری را درمان می‌کند.
دم نوش یونجه منبع سرشار از ویتامین کا بوده و در معالجه خونریزی‌های شدید قاعدگی تاثیرگذار است.
دم نوش یونجه سبب بالا رفتن مقدار ادرار میشود و از این راه در سم زدایی و پاک سازی بدن تاثیرگذار است.
یونجه منبع سرشار از پروتئین و فایبر است و برای کم کردن وزن خیلی بافایده است.
مصرف یونجه در مادران سبب ازدیاد شیر میشود.
دم نوش یونجه درمان شایسته‌ای برای گرفتاران به فشار خون بالا محسوب میشود.
آشامیدن یک فنجون از این دم نوش در طول روز با رومانیسم و آرتریت نبرد کرده و این بیماریها را ریشه کن میکند.
روش تهیه دمنوش یونجه

طرز تهیه دمنوش یونجه

به منظور تهیه این دم نوش میزان ۱۵۰گرم یونجه خشک را در نیم لیتر آب جوشانده تا حجم آن به نصف یرسد،
بعد آنرا صاف نموده و میل نمایید.
جهت مزه دار شدن این دم نوش می‌توانید میزانی عسل اضافه نمایید.
تا دم نوشتان مأخذ فوق العاده‌ای جهت درمان انواع مریضی‌ها باشد.

مروری بر خواص یونجه

* یونجه‌ی پخته ملین و خشک آن قابض است، تازه آن نفاخ و افزاینده شهوت است.
* مداومت در خوردن شربت یونجه چاق کننده و مولد خون صالح و ضماد کوبیده آن با عسل محلل ورم سرد و با سرکه محلل ورم گرم است.
* یونجه مدر حیض است خصوصاً چون در حمام یا پس از آن تناول نمایید و جهت خشونت سینه و سرفه نافع است.
* خوراک آن شیر و منی را زیاد میکند به خصوص تخم یونجه
* میزان ویتامین C آن دو برابر «جعفری» و چهار برابر « لیموترش » است و ویتامین A آن از «شب کوری» جلوگیری میکند.
* یونجه هم چنین میزانی ویتامین دی داشته و لبریز از ویتامین K است که خوردن آن از خونریزی ممانعت میکند و پخته آن به منظور رفع یبوست بافایده است.
* ضماد پخته یونجه روزی دو بار جهت رعشه بافایده است. یونجه از دید تغذیه همگانی غذایی کامل است که چاق میکند و آهن بسیاری دارد و خوردن آن تمام قسمتهای بدن را تحکیم میکند، «یونجه» در معالجه کاستی همگانی، کاستی بنیه، کاهش گلبول‌های قرمز خون و اعصاب بافایده است و مغز و ستون مهره‌ها را قوت می‌بخشد. این گیاه خوردنی با خواص غذایی فوق العاده، منبع سرشار از ویتامین‌های B , K , E , D , A و هم چنین املاح معدنی نظیر کلسیم، اسیدفولیک، منیزیم، پتاسیم بحساب میآید و البته مصرف خشک آن تأثیرگذارتر خواهد بود.

از دیگر فواید گیاه یونجه این است که محتوی میزان چشمگیری پروتئین است.

افزون بر این ریشه گیاه یونجه قابلیت آن را دارد که تا عمق هجده متری زمین هم پیشروی کرده و ویتامینها و عناصر معدنی بیشتری را از خاک جذب کند.

بررسی‌های گذشته بیانگر آنست که مصرف گیاه یونجه میتواند در پاک سازی روده از مواد سمی تاثیرگذار باشد.

هم چنین گیاه یونجه کلسترول نامطلوب را کاهش میدهد و در تصفیه خون تاثیردارد.

ترک اعتیاد با یونجه

روش طبیبان قدیم ایران در معالجه اعتیاد، ساختن دواهایی بود که معتاد را نسبت به خود اعتیاد متنفر و حساس می‌کرد و برای این کار بطور معمول از تعفن یونجه، افسنتین و چند گیاه دیگر استفاده می‌کردند.

اخیراً داروسازان قدیمی هند یونجه نو را خرد کرده دو ماه در الکل خیسانده و بعد یک استکان آن را با میزانی آب موقع خماری به معتاد می‌خورانند و بعد دستور میدهند که از ماده مورد اعتیاد خود میشود از.

محلول الکلی یونجه بخاطر داشتن ماده صابونی (ساپونین) فرد را ناراحت کرده و نسبت به ماده مورد اعتیاد متنفر و بیزار می‌سازد و تا زمانی زیاد از آن بدش می‌آید.

این شیوه سابقاً در ایران برای علاج وابستگی به الکل بود، اکنون برای معالجه معتادان به تریاک و سیگار و حتی هروئین به کار رفته و نتیجه بسیار خوب داده است.

بکارگیری یونجه در وقت شیردهی و بارداری

خانمهای حامله یا شیرده تنها بعد از مشاوره با دکتر، مجاز به مصرف دمنوش هستند در موقع بارداری ، بخش زیادی از گیاهان مورد کاربرد در دم نوش می‌تواند زیان آور باشد.

حتی امکان دارد در اوایل حاملگی، احتمال سقط و یا وزن اندک موقع بدنیا آمدن را بالا ببرد.

بعضی از این دم نوش‌ها زیان آور شامل: یونجه

مضرات مصرف یونجه

مضرات مخصوصی برای آن بیان نشده است ولی مصرف یونجه در برخی از نوزادان احتمال دارد سبب اختلالات پوستی، مشکلات روده‌ای – معده ای و بالا رفتن اورات سرم شود.

ترکیبات شیمیایی یونجه

ترکیبات شیمیایی یونجه بر حسب آنکه عمل تجزیه روی این گیاه برنا (قبل از گل دادن) یا در شروع گل دادن و یا بعد از پیدایش گل انجام گیرد تفاوت می‌نماید.

بطوریکه در گیاه برنا، میزان پروتئین‌ها زیادتر از شروع گل دادن و برعکس مواد سلولزی و هیدرات‌های کربن آن کم‌تر است.

آنزیم‌های بسیاری در یونجه یافت میشود که از آن‌ها میتوان به اینورتاز و پکتیناز اشاره کرد.

«یونجه» شامل حدود بیست درصد پروتئین می‌باشد.

علاوه بر این‌ها حاوی هیدرات‌های کربن، دیاستازها، نوعی ساپوتین با اثر عطسه آور، ستن‌ها، دو ماده رنگی، اسید فسفریک و ویتامین‌های مختلف است.

خواص عرق یونجه

یونجه طبیعت معتدل دارد.
* معالج رعشه و ناراحتی‌های عصبی
* چاق کننده.
* نیروبخش
* کاهش قند موجود در خون
* ضد شبکوری
* درمان نرمی استخوان
* تصفیه خون
* نرم کننده سینه
* قابض
* ازدیاد شیر مادر ان
* قاعده آور.
* اثربخش در ترک اعتیاد
* دارای ویتامین آ و ب

جوانه یونجه

بکارگیری جوانه یونجه به عنوان سبزی خوردنی به حفظ زیبایی پوست یاری می‌کند متخصصین تغذیه اعتقاد دارند نباید از مواد دارای ارزش تغذیه‌ای گروه‌های غذایی همچون جوانه یونجه غافل شد، چرا که این مواد خوراکی دارای خاصیت‌های مفیدی مانند حفظ زیبایی پوست هستند.
دکتر کارشناس تغذیه گفت: یکصد گرم جوانه یونجه تازه، می‌تواند پانزده درصد از نیاز هر روزه یک خانم بالغ را به آهن تامین نماید و به علت داشتن مواد مغذی همچون بتا کاروتن، فولات و ویتامین ای و C از کدروت و افتادگی پوست جلوگیری می‌نمایند.
او اضافه کرد: بررسی‌ها مشخص کرده است جوانه یونجه در تنظیم اشتها و دور کردن ترکیبات اضافی و سموم از تن خیلی تاثیرگذار است.
ایشان ادامه داد: جوانه یونجه به علت آن که حاوی ماده ایزوفلاونوئید است، مانع تشکیل رادیکالهای آزاد در بدن میشود، بدین گونه به همراه ویتامینهای موجود با ساخت بافت پروتئینی در پوست از ایجاد لک در پوستهای در مواجه با نور خورشید جلوگیری می‌نمایند.
گفتنی ست، میتوان با خیساندن شش قاشق غذاخوری دانه یونجه در آب به مدت دوازده ساعت و قرار دادن آن درمکان تاریک و گرم به مدت پنج روز جوانه یونجه تازه تهیه کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + پنج =