آیا آب باعث کاهش وزن و لاغری میشود؟

آیا آب سبب کاستن از وزن و نحیفی (لاغری) میشود؟

پژوهش‌های نوین نشان میدهد که آشامیدن آب به کم کردن وزن مدد (کمک) میکند

همچنین آبرسانی برای بسیاری از عوامل تاثیرگذار در کاستن وزن, از جمله گوارش و کارکرد ماهیچه، موضوعی اساسی و اساسی و مهم و حیاتی است.

با اینحال اجتماع پزشکی همچنان در زمینه میزان اثرگذاری (تاثیر) استفاده از آب در کاستن از وزن مطمئن نیستند.

در این مقاله، به شش دلیلی که نوشیدن آب میتواند برای کاستن از وزن به فرد مدد (کمک) کند، می‌پردازیم. هم چنین به اینکه یک فرد بایستی روزانه چه میزان آب بنوشد، نیز نگاه می‌کنیم.

۶ برهان (دلیل) برای اینکه چرا آب آشامیدنی میتواند در فرآیند اندک کردن وزن به شما یاری کند:

پژوهندگان هنوز اعتماد ندارند که چرا نوشیدن آب فراوان به فرد کمک میکند که وزن اندک کند، اما بخش خیلی (زیادی) از مطالعات، همبستگی مثبت بین افزایش استفاده از آب و اندک کردن وزن را نشان می‌‌دهند.

مزایای آشامیدن آب برای کاستن وزن:

۱. آب یک مهار کننده عادی (نرمال) اشتها است

وقتی معده احساس می‌‌کند که پر است، سیگنال‌ها را برای توقف میل کردن (خوردن) به مغز ارسال می‌کند. آب می‌تواند به بالا بردن فضا در شکم یاری کند. و منتج به احساس کامل و افت گشنگی شود.

یک فرد امکانپذیر است وقتی که واقعا تشنه باشد، حس گشنگی کند. به این جهت آشامیدن یک لیوان آب قبل از غذا خوردن می‌تواند از میل کردن (خوردن) بین_ وسط (میان) وعده‌های غیرضروری جلوگیری کند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام گرفت , ۵۰ خانم (زن) با مازاد و اضافه ‌وزن بیشتر از ۵۰۰ (میلی ‌لیتر) آب را سی دقیقه قبل از صبحانه، نهار و شام، مضاف بر استعمال مکرر آب، به مدت ۸ هفته متوالی صرف کردند.

شرکت کنندگان کاستن وزن, چربی پیکر (بدن) و شاخص ساختار و توده بدنی را تجربه کردند. آنها همچنین سرکوب میل به خوراک را گزارش کردند.

مطالعه ‌ای از سال پیش نیز برآیند مشابهی را بهمراه داشته ‌است.

۲. آب سوختن کالری را افزایش می‌‌دهد

برخی بررسی‌ها نشان می‌‌دهند که آشامیدن آب می‌‌تواند به سوزاندن کالری ‌های مازاد مدد (کمک) کند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام گرفت , ۱۲ نفر که ۵۰۰ میلی ‌لیتر از آب خنک و آب درجه حرارت اتاق را نوشیده بودند افزایش استعمال نیرو (انرژی) را تجربه کردند. آنها در ۹۰ دقیقه بعد از آشامیدن آب، بین ۲ تا سه درصد کالری افزون‌تر از میزان رایج سوزاندند.

همچنین آب می‌تواند به طور موقت استعمال نیرو (انرژی) یا شمار کالری هایی که در موقع استراحت سوزانده می‌‌شود را افزایش دهد.

استفاده از آب خنک می‌تواند مزایای سوزاندن کالری آب را افزایش دهد، زیرا بدن، با گرم نمودن آب به منظور هضم غذا نیرو (انرژی) و یا کالری را صرف می‌کند.

۳. آب به حذف ضایعات از تن یاری می‌کند

وقتی پیکر (بدن) اندک آب می‌شود، قادر نیست بعد از خوردن زباله‌ها را بعنوان ادرار یا مدفوع دفع کند. آب به کلیه‌ها یاری می‌کند تا سموم و ترکیبات اضافی را دفع کند در وضعی که بدن ترکیبات غذایی قوت بخش الکترولیت‌های لازم را حفظ انجام می‌دهد وقتیکه پیکر (بدن) اندک آب شود، کلیه‌ها این مواد را حفظ می‌کنند.

همچنین کمبود آب بدن یا پدیده دهیدراسیون باعث بروز مدفوع دشوار و یا یبوست می‌شود. آب با نرم شدن و یا اندک کردن دشواری مدفوع سبب دفع ترکیبات اضافی می‌شود. آب همچنین به جسم مدد (کمک) می‌‌کند تا از دشواری‌ها (ی) گوارشی مانند شکم روش (اسهال) و سوءهاضمه التیام پیدا کند. وقتی که آمیزه‌ها (ی) اضافی در پیکر (بدن) شکل می‌‌گیرد، امکان دارد فرد احساس سوزش، تورم و یاخستگی کند.

آشامیدن آب و نمناک نگه داشتن پیکر (بدن) یک شیوه خوب برای پرهیز از نگه داشتن ضایعاتی است که امکان دارد چند گرم به وزن بالا و اضافی کند.

۴. آشامیدن آب می‌‌تواند استعمال کالری را بطور رایج کاهش دهد.

جمع کردن و اندوختن کالری مایع بوسیله استفادا از نوشابه، آب‌میوه، یا شیرین کردن قهوه یا چای آسان است. اغلب افراد مقدار کالری ای که بوسیله نوشیدن‌های ورزشی یا مشروبات الکلی استعمال می‌کنند، را ندیده می‌گیرند.

جایگزین کردن هر روزه حتی چند آشامیدنی با کالری بالا با آب یا باقی نوشیدنی‌های بدون کالری، مانند چای گیاهی، امکانپذیر است مزایای کم کردن وزن را در زمان زیاد داشته باشد.

نویسندگان مطالعه ۲۰۱۲ متوجه شدند که جایگزینی دو یا چند آشامیدنی بدون کالری با آشامیدنی‌های با کالری بالا روزانه به مدت ۶ ماه، افت میانگین وزنی بین ۲ تا ۲٫۲ درصد در گروهی از خانمها چاق را بدنبال داشت.

در مطالعه ‌ای که از سال ۲۰۱۵ انجام گرفت , شرکت کنندگان خانم در وضعی که در برنامه کم کردن وزن ۲۴ هفته ‌ای شرکت داشتند، روزانه ۲۵۰ میلی ‌لیتر آب بعد از ناهار می‌نوشیدند. آن ‌ها ۱۳٫۶ درصد وزن خود را نسبت به خانمها در همون برنامه که میزان مشابه آشامیدنی سبک (رژیم) غذایی را پس از نهار می‌‌خوردند، از دست دادند.

۵. آب برای سوزاندن چربی نیاز است.

بدون آب پیکر (بدن) نمی‌‌تواند بدرستی چربی اندوخته شده و یا کربوهیدرات ‌ها را اندوخته کند. فرآیند سوخت و ساز چربی لیپولیز نامیده می‌شود. اولین مرحله این فرآیند، هیدرولیز است که زمانی اتفاق می‌‌افتد که مولکول ‌های آب با‌تری گلیسرید (چربی ‌ها) بمنظور بوجود آوردن گلیسرول و اسیدهای چرب تعامل دارند.

آشامیدن آب مکفی برای سوزاندن چربی از خوراک و آشامیدنی و همچنین چربی اندوخته شده لازم است. یک وارسی و تحقیق کوچک از سال ۲۰۱۶ نشان داد که افزایش استفاده از آب منتهی به افزایش لیپولیز و کاستن از چربی در پژوهش ها_بررسی ها_تحقیقات (مطالعات) حیوانی شد.

۶. آب به فعالیت بدنی (ورزش) کردن مدد (کمک) می‌‌کند

یکی از اساسی و مهم ‌ترین اجزای هر برنامه کاستن وزن, ورزش و ممارست -تکرار است. آب به ماهیچه ‌ها، ساختارهای ارتباطی و مفاصل یاری می‌کند تا صحیح جنبش کنند. علاوه بر این آب به شش (ریه) ‌ها، قلب و دیگر ارگان ‌ها نیز یاری می‌کند تا به طور اثربخش تکاپو (فعالیت) خود را در حین فعالیت بدنی (ورزش) افزایش دهند.

هیدراته شدن و نمناک ماندن پیکر (بدن) بیم (خطر) آبتلا به چیزهایی مانند اسپاسم ماهیچه‌ها و ملال و خستگی که می‌تواند در گذرگاه ممارست -تکرار پسندیده قرار گیرند، را افت می‌دهد. تلاش کنید قبل، در هنگام و بعد از تحرک جسمانی آب مکفی بنوشید تا نقصان (کمبود) آب پیکر (بدن) جبران شده و از نقصان آب پیکر (بدن) جلوگیری کنید. نگه داشتن آب در دست ضروری است، مخصوصا چنانچه در شرایط گرم، نمناک و یا تعداد زیاد (خیلی) آفتآبی فعالیت بدنی (ورزش) کنید.

مطالب  بعدی مارا در این زمینه  دمبال کنید

 

منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 2 =