مضرات استنشاق روغن

استنشاق ذرات روغن در وقت آشپزی پرخطر است.

دست آوردهای اخیر پژوهندگان نشان میدهد. ذرات روغن ی که بر اثر ورود قطرات آب در وقت آشپزی وارد هوا می‌شوند، خیلی پرخطر بوده و استنشاق آن میتواند اثرات نامطلوبی بر سلامت اشخاص داشته باشد.
قطعا در موقع آشپزی و سرخ کردن مواد غذائی با جلز و ولز کردن روغن داغ مواجه شده اید که عموما از دید مردم معمولی، تنها مشکل ایجاد شده در این ارتباط، کثیف شدن اجاق گاز و محیط اطراف آن است ولی تحقیقات علمی اخیر نشان می‌دهد این فعل و انفعالات برای سلامتی بدن خیلی پرخطر هستند.

در ظاهر احتمال دارد شیوه‌های جدید آشپزی از جمله روش سرخ کردن سریع مواد غذائی یا stir-fry به نظر مناسب‌تر از روشهای قدیمی باشند ولی پژوهش‌های نوین پژوهندگان نشان میدهد پخت و سرخ کردن خوراکی‌ها بدین گونه میتواند منجر به ورود ذرات روغن به هوا شود که درصورت استنشاق خیلی پرخطر است.

هنگامی که فقط یک چکه کوچک آب درون روغن داغ می‌ریزد، مقدار فراوانی ریز ذرات روغن در محل اطراف پراکنده میشود که برای تندرستی آدم زیان آور هستند.
تیمی از پژوهندگان دانشگاه‌های تکزاس و یوتا در آمریکا امریکا در آزمایش‌های خود با گرمی دادن روغن در ماهیتابه و تصویربرداری از آنچه طول این رویداد رخ میدهد، مورد بررسی قرار دادند که در طی زمان ریخته شدن یک چکه آب در روغن داغ چه فعل و انفعالاتی در محل روغن و محیط اطراف رخ میدهد.
در این بررسی‌های روشن شد که نتیجه این بازتاب بسیار شگفت انگیز است زیرا چکه آب سبب انفجار روغن شده و بنابراین ذرات ریز روغن به محیط اطراف فرستاده میشود که این ذرات بطور بالقوه‌ای پرخطر و قابل استنشاق هستند.
به بیان محققان، انداختن سبزی‌ها یا گوشت مرغ به درون روغن داغ سبب اسپری شدن ذرات ریز روغن در محیط اطراف میشود که این موضوع بدلیل وجود مقدار فراوانی آب در ساختارهای این مواد غذائی است.

ذرات روغن

اثرات ذرات روغن داغ بر سلامتی

دکتر جرمی مارستون (Jeremy Marston) از اساتید دانشگاه تکزاس در این ارتباط اعلام کرد: «ما در بررسی‌های خود دریافتیم هنگامی که فقط یک چکه کوچک آب درون روغن داغ می‌ریزد، مقدار فراوانی ریز ذرات روغن در محل اطراف پراکنده میشود که برای تندرستی آدم زیان آور هستند.

تحقیقات ما غالبا در زمینه شیوه‌های پخت و پز که در آن آب به روغن داغ افزوده میشود ارتباط می‌یابد..

در این بررسی‌ها، محققان از شیوه ضبط تصاویر ویدئویی با سرعت زیاد استفاده کرده و مقدار و نوع پخش شدن ذرات روغن را در مواجه با قطرات آب در محل اطراف مورد بررسی قرار دادند.

این تست در محل آشپزخانه‌های دارای هواکش و فاقد هواکش انجام شد.

جای تاسف است که بر اساس نظر کارشناس همه ساله در همه جهان میلیون‌ها مرگ بر اثر استنشاق هوای درون خانه این بررسی‌ها ما هنوز نمی‌دانیم تاثیر آشپزی و پخت و پز و ذرات روغن در این موضوع چه میزان است؟
دکتر جرمی مارستون در این ارتباط گفت: «ما در حال برنامه ریزی به منظور انجام یک مطالعه دقیق برای گزینش میزان تاثیر ریز ذرات متعاقب از آشپزی در آشپزخانه بر کثیفی هوا در درون هستیم. در نهایت، ما امیدواریم که تحقیقات ما می‌تواند طرح هایی به منظور بهترشدن سیستم‌های تهویه برای حذف این ذرات فوق العاده خطراناک ارائه کند»
شرح کامل این تحقیق و برآیند بدست آمده از آن در هفتادمین نشست سالانه کانون فیزیک آمریکا – بخش دینامیک سیالات (۷۰th annual meeting of the American Physical Society’s Division of Fluid Dynamics) که به میزبانی کلرادو انجام شده بود، ارائه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار − 1 =