مضرات سیگار

بدن بعد از پک زدن به سیگار چه اتفاقی برایش می‌افتد.

کشیدن سیگار نه فقط به شما صدمه و آسیب وارد میکند، بلکه بر نسل‌های آتیه شما هم اثرگذار خواهد بود. چندین مطالعه که در آن‌ها نمونه‌های اسپرم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، نشان دادند که کشیدن سیگار می‌تواند بطور چشمگیری بر شمار و کیفیت اسپرم اثرگذار باشد.
اشخاص بسیاری بواسطه کشیدن سیگار جان که مردها

کشیدن سیگار افزون‌تر از هر ماده روانگردان دیگر سبب گرفتار شدن به بیماری و مرگ میشود.

از هر سه نفری که در طی زندگی خود سیگار می‌کشند، دو فرد از اونها بواسطه این عادت جان که مردها و سیگاری‌ها بطور میانگین ده سال پیش از اشخاص غیرسیگاری جان خود را از دست خواهند داد.

به نقل از «لیو لاو فروت»، بنابر گزارش کانون ریه آمریکا، سیگار و دیگر محصولات آماده شده از تنباکو حاوی تقریبا ۶۰۰ ماده هستند، وقتیکه می‌سوزند، بیشتر از ۷ , ۰۰۰ ترکیب شیمیایی پخش میکنند.

از این ۷ , ۰۰۰ ترکیب شیمیایی، ۶۹ مورد از اونها به عنوان عوامل سرطان زا شناخته شده اند.

در دنباله با بعضی اثرات کشیدن سیگار بر اندام‌های گوناگون بدن بیشتر آشنا می‌شویم.

بیماریهایی که در اثر کشیدن سیگار ایجاد میشود.

قلب
بنابر گزارش کانون قلب انگلیس، کشیدن سیگار خطر خیلی از اختلالات و بیماریهای قلبی عروقی، از جمله بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی را افزایش میدهد. کشیدن سیگار به دیواره داخلی سرخرگ‌ها زیان می‌زند که به گردهمایی پلاک و باریک شدن گذرگاه گردش خون منتج میشود و این شرایط تندرستی قلب را پیش روی تهدید قرار میدهد.
نیکوتین و مونوکسید کربن موجود در سیگار قلب را وادار میکنند سخت‌تر کار کند و میزان اکسیژن خون را کمتر می‌کنند، و برهمین پایه فشار روی قلب افزایش میابد. سیگاری‌ها در قیاس با اشخاصی که هرگز سیگار نکشیده اند، ۲ برابر احتمال بالاتری حمله و سکته قلبی را تجربه نمایند.

سیگار کشیدن

اثرات پرخطر کشیدن سیگار

شش‌ها
کشیدن سیگار یکی از علل اساسی مبتلا شدن به سرطان ریه است.

کشیدن سیگار آسیبی دائمی به لوله‌های تنفسی و ساختارهای ریه وارد میکند.

این زیان در اغلب موارد غیر قابل جبران است.

کنار گذاشتن سیگار قادر نیست زیان را معکوس کند، با این حال، زیان بیشتر و جاری را متوقف میکند و امکان بهبودی شش‌ها و ارائه کارکرد مناسب‌تر آن‌ها مهیا میشود.
کشیدن سیگار محرک شرایط شناخته شده‌ای بنام سرفه سیگاری‌ها نیز است و آدم را نسبت به سرماخوردگی ، آنفلوآنزا و حتی سینه پهلو زیان پذیرتر میکند.
معده
کشیدن سیگار ریسک مبتلا شدن به بدخیمی‌های دهان، مری، معده و لوزال معده را افزایش میدهد.

هم چنین، برخی پژوهش‌ها مشخص کرده اند که این کار می‌تواند ریسک مبتلا شدن به بدخیمی‌های کبد، روده بزرگ و رکتوم را بالا ببرد.

کشیدن سیگار نه فقط احتمال مبتلا شدن به بدخیمی را افزایش میدهد، بلکه ریسک مبتلا شدن به بسیاری دیگر ازبیماریها مانند پانکراتیت، بیماری ریفلاکس اسید معده (GERD)، گزگز سر دل و … را نیز افزایش میدهد.
باروری و تولید نسل
کشیدن سیگار نه فقط به شما صدمه و آسیب وارد میکند، بلکه بر نسل‌های آتیه شما هم اثرگذار خواهد بود. چندین مطالعه که در آن‌ها نمونه‌های اسپرم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، نشان دادند که دخانیات و سیگار کشیدن می‌تواند بطور چشمگیری بر شمار و کیفیت اسپرم اثرگذار باشد.
در زمینه خانم‌ها، بررسی‌های مختلف پیوندهایی بین تنفس دود دخانیات و بالارفتن ریسک مواردی مانند زایمان زودتر از موعد ، وزن اندک نوزاد موقع بدنیا آمدن، و مشکلات فراگیری و رفتاری را نشان داده اند.

بانوانی که دخانیات و سیگار می‌کشند، نسبت به افرادی که این عمل را انجام نمی‌دهند، مدت زمان زیادتری طول میکشد تا باردار شوند و هم چنین احتمال رویارویی با مشکلات باروری در خانم‌ها سیگاری بیش‌تر است.

استخوان
کشیدن سیگار طی سال‌های استخوان سازی جسم که از لحظه تولد تا سی سالگی را شامل میشود از تشکیل زیادترین توده استخوانی جلوگیری می‌نمایند و هم چنین سیگاری‌ها از اسکلت کوچکتری نسبت به اشخاص غیر سیگاری برخوردار هستند.

کشیدن سیگار در فعالیت هورمونی تداخل ایجاد میکند، به این جهت مانع استخوان سازی و تسریع از دست رفتن توده استخوانی میشود.

کشیدن سیگار به عروق خونی صدمه و آسیب وارد کرده و سبب زیان عصبی نیز میشود.

این وضعیت خطر شکستگی استخوان را میان سیگاری‌ها در قیاس با غیر سیگاری‌ها ۲ برابر افزایش میدهد.

علاوه بر این، شکستگی استخوان یک فرد سیگاری به خوبی شکستگی یک فرد غیر سیگاری التیام و بهبود نمی‌یابد، زیرا جریان خون به خوبی صورت نگرفته و خون مورد احتیاج برای بهبودی استخوان در اختیار آن قرار نمی‌گیرد.

این وضعیت احتمال تکرار شکستگی در آتیه را افزایش میدهد.

سیگار کشیدن

ضررهای کشیدن سیگار بر جسم و بدن

اثرات سیگار بر دندان

دود متعاقب از سیگار، قلیان ، پیپ و جویدن تنباکو باعث ظهور زخم، پررنگ شدن و کاهش ارتفاع لثه و تغییر رنگ دندان‌ها میشود.

مصرف سیگار و دخانیات سبب سرعت در رشد پلاک‌های میکروبی دندانها میشود و به دلیل مسکن بودن، عاملی درپیشرفت پوسیدگی‌های دندان به شمار می‌آید.

از دست رفتن زیبایی دندانها، بوی نامطلوب دهان ، تغییر رنگ دندانها وتشکیل پلاکهای میکروبی در دهان را میتوان به عنوان مشکلات اجتماعی-بهداشتی متعاقب از استفاده از سیگار نام برد.

بدنبال استفاده از سیگارت میزان تراوش بزاق کاهش میابد.

با توجه به اینکه بزاق نقش کلیدی در شستشوی دندان‌ها و ممانعت از پوسیدگی دارد با کاهش تراوش آن خطر پوسیدگی در دهان فرد افزایش میابد.

این مسئله در زمینه اطرافیان فرد مصرف کننده نیز صدق میکند و علی الخصوص می‌تواند سبب ازدیاد پوسیدگی دندان‌ها ی کودکان شود.

سیگار علاوه بر اثرات بسیاری که بر سقف دهان که محل دود دخانیات است می‌گذارد و روی دندانها هم آثار مخرب دارد. پوسیده شدن دندان ، اجتماع جرم روی دندانها و بیماریهای لثه به مقدار فراوانی متعاقب از رژیم‌های خوراکی شامل ترکیبات قندی زیاد و فقدان ملاحظه بهداشت کامل دهن و دندون است، ولی بیماریهای لثه و بافتهای لثه اطراف دندان در سیگاری‌ها به مراتب جدی‌تر از اشخاص غیر سیگاری است.
مصرف انواع دخانیات سبب نفوذ مواد حاصل از سوختن تنباکو به ساختار مینای دندان شده و رنگ دندان را تغییر می‌دهد. بنابراین یکی از عارضه‌های استفاده از سیگار زنگ گرفتگی دندانهاست که به دلیل نیکوتین و تار موجود در آن می‌باشد.

در کوتاه مدت دندانها به رنگ زرد در می‌آیند و در مصرف درازمدت آن دندانها تقریباً قهوه‌ای رنگ می‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =