توصیه‌های لازم برای افراد چاق

افراد دارای وزن بسیار بالا و دارای پوست سفید بخوانند.

در این نوشتار به ویژگیها و طبع اشخاصی که چاق و دارای پوستی سفید و نرم هستند، پرداخته شده و تدابیر لازم که این اشخاص باید مراعات نمایند، توضیح داده شده است.

طبع سرشتی یا جبلی، مزاجی است که از راه ارث از والدین به فرد جابه‌جا‌ میشود و از زمان تولد در فرد وجود دارد و یک حالت عادی برای آن شخص بحساب میآید.

هر طبع دارای نشانه‌های و خصوصیات خاص خود است که با نشانه‌های بیماری متعاقب از غلبه اخلاط که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم، تفاوت دارد. در دنباله ویژگیهای طبع سرشتی «افراد بلغمی» آمده است.

خصوصیات طبع اشخاص بلغمی:

هیکل بلغمی‌ها بطور معمول درشت است و افرادی چاق هستند و بدن پرچربی دارند؛ پوست سفیدرنگ دارند و در لمس، پوست بدنشان سرد و نمناک و نرم است.

موهای اندک پشت دارند، دهانشان نمناک است، تشنه نمی‌شوند؛ خواب آن‌ها سنگین و فراوان است، احساس کسلی و بیحالی دارند، گرایش به خوردن شیرینی و ادویه جات و گرمی جات دارند، در زمستان خیلی اذیت می‌شوند.

افراد چاق

پیشنهادهایی برای افراد دارای وزن بسیار بالا

دارای استعداد مبتلا شدن به بیماریهای روماتیسم ی و اختلالات و مشکلات سیستم گوارشی هستند؛ با خوردن سردیها گرفتار مشکل می‌شوند؛ نبض پایین دارند، اندک انرژی و اندک جنب وجوش هستند و در کارها کند هستند، خیلی دیر خشمگین میشوند، فراموشکار و کند ذهن هستند؛ اشخاص راحت و بی قید به اغلب مسائل هستند.

همه چیز را راحت می‌گیرند ماده‌های معدنی و گرفتار چیزی نمی‌کنند؛ انرژی خطر ندارند، بی اراده هستند، متأثر از دیگرانند، تمایل جنسی اندک و انرژی جنسی اندک دارند، چندان قوی نیستند هم چنین با تأنی حرف می‌زنند، اشتهایشان زیاد نیست و قدرت هضم بالایی ندارند.

سردی و رطوبت بدن، انرژی جنسی آن‌ها را کاهش می‌دهد؛ بلغمی‌ها بطور معمول افرادی آرام، صبور، تسلیم پذیر و مسالمت جو هستند، بیشتر دور اندیش و با مراقبت و محتاطانه هستند و در انجام امور از خود شجاعت نشان نمی‌دهند، رابطه‌های گروهی اجتماعی آنها چندان قوی نیست و از حافظه و قدرت تمرکز بالایی برخوردار نیستند.

تدابیر خاص اشخاص بلغمی

اشخاص بلغمی باید تا میزان ممکن از مصرف مواد خوراکی با طبع سرد اجتناب نمایند و در صورت مصرف نیز سردیجات را به تنهایی میل نکنند بلکه این مواد را به همراه مصلحات آن میل کنند.

نشانه‌های غلبه بلغم

به نوشته احیای سلامت، چنانچه اعتدال میان اخلاط و میزان آن‌ها یا کیفیت هر یک از اخلاط به هم بخورد، سبب بیماری در بدن میشود یا بعبارتی سبب غلبه یک خلط بر اخلاط دیگر در بدن میشود که بایست مورد مداوا قرار گیرد که در ذیل نشانه‌های غلبه خلط بلغم قید شده است.

سفیدی نوع رنگ پوست

نرمی و سردی پوست

کندی حواس

زیاد شدن خواب

مدفوع بدبو

فراموشی و کند فهمی

ترشحات پشت حلق و بلغمی و سرفه زیاد

افراد چاق

پیشنهادهایی برای افراد دارای وزن بسیار بالا

کاستی هضم و آروغ ترش زدن

افزایش آب دهان

افزایش اشتها

گردهمایی چربی شکم ی

فقدان احساس تشنگی

ادرار سفیدرنگ

احساس کسلی و بیحالی

مولی امیرالمؤمنین (ع): بِصِحَّةِ المِزاجِ تُوجَدُ لَذَّةُ الطَّعمِ؛ کسی لذّت خوراک را می‌فهمد که مزاجی درست و تندرست و سالم داشته باشد (فهرست غرر، ص ۱۹۹)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 17 =