فواید آرام جویدن غذا

فعالیت جویدن خوراک ابزاری کاربردی به منظور مواجهه با چاقی

برخی توصیه میکنند غذای خود را زیاد بجوید. پژوهشگران دانشکده پزشکی آیورودا متوجه شدند که ۷۰۰۰ سال قبل، آرام و کامل جویدن خوراک به منظور تحکیم سلامت گوارش لازم بوده است.
برای نمونه در سال ۱۹۰۰ کارشناس تغذیه ای خود خوانده بنام هوراس فلچر به مردم توصیه می‌کرد آنقدر خوراک را بجوید تا به حالتی مایع درآید و خود به خود بلعیده شود.

جالب اینجاس که منظور فلچر از زیاد جویدن، ۳۰ مرتبه نبوده بلکه او صدها بار جویدن را در نگاه داشته است.

فلچر که در حقیقت دکتر متخصص هم نبود عقیده داشت جویدن زیاد خوراک یاری می‌کند زیادترین سود را از آن بگیریم. فلچر خود را کارشناس تغذیه اقتصادی می‌دانسته و اظهار می‌کرد چنانچه نصف خوراک را به یک فقیر بدهید و او پسندیده آن را بجود، می‌تواند مواد مغذی بیشتری از آن را جذب جسم خود کند.
ولی تحقیقات وی نتوانست مدارک زیادی برای اثبات تئوریش مهیا کند. کار معده شکستن و جذب مواد مغذّی خوراکی‌ها است و قطعا آن را پسندیده انجام میدهد.
به نظر نمی‌آید آهسته خوراک خوردن و افزایش شمار جویدن‌ها، تفاوت چندانی به وجود بیاورد ولی اینکار سبب اینکار میتواند به کنترل اشتها و بالارفتن وزن یاری رساند.
بعضی پژوهش‌ها مقدماتی نشان داده است جویدن خوراک تا وقتیکه هیچ توده‌ای نماند، می‌تواند میزان کالری که بدن در طول گوارش می‌سوزاند را افزایش دهد: حدود ده کالری مازاد در ازای ۳۰۰ کالری

جویدن غذا

اصول جویدن خوراک

از سمت دیگر سریع خوراک خوردن می‌تواند سبب میگردد کالری زیادی سوزانده نشود. زیاد جویدن خوراک هم چنین سبب ازدیاد گردش خون در معده و روده میشود.

با گذاشتن وقت بیشتر برای جویدن، یک فرد می‌تواند حدود هر ماه ۲۰۰۰ کالری بیشتر بسوزاند.

افراد دارای وزن بسیار بالا نسبت به افرادی که وزن شایسته‌ای دارند کم‌تر غذای خود را می‌جوند، حتی موقعی که هر دو یک چیز را می‌خورند و لقمه هایی به یک مقدار برمی دارند.

در این پژوهش پژوهشگران از ۲ دسته که شامل افراد دارای وزن بسیار بالا و متناسب می‌شد، خواستند غذای خود را ۴۰ مرتبه بجوند و در انتها دریافتند هر ۲ دسته کم‌تر خوراک خورده اند.

وقتی غذای خود را اندکی بیشتر از میزان رایج جویدند سطح هورمون‌های روده که به گشنگی و سیری مرتبط می‌شد التیام و بهبود یافت.

افزایش فعالیت جویدن خوراک می‌تواند تبدیل به ابزاری کاربردی به منظور مواجهه با چاقی باشد.

جویدن مازاد خوراک هم چنین سرعت خوراک خوردن را کند میکند و این یکی دیگر از علت‌های تندرست و سالم بودن این کار است.

پژوهشگران تاثیر سرعت خوراک خوردن روی میزان وعده را نیز مورد وارسی قرار داده اند.

آهسته خوراک خوردن سبب میشود با تمرکز حواس بیشتری خوراک بخورید و با میزان غذای پایین‌تر حس سیرشدن را امتحان کنید.

این کار هم چنین میتواند به تثبیت وزن یاری رساند.

یک تیم تحقیقاتی دیگر به مدت ۸ سال، گروهی از اشخاص را مورد وارسی قرار داده و دریافتند افرادی که آهسته خوراک می‌خوردند، نسبت به افرادی که سریع خوراک می‌خوردند در طی این مرحله وزن پایین‌تر مازاد و اضافه کرده اند.

سریع خوراک خوردن هم چنین میتواند سبب شود اشخاص تا ۳۵ درصد زیادتر، در مخاطره سندروم متابولیک قرار بگیرند. سندروم متابولیک مجموعه‌ای از دشواریها و معضلات را سبب میشود از جمله فشار خون و قند موجود در خون بالا، افزایش کلسترول ‌های نامطلوب و چربی شکم ی مازاد
دشوار است که بگوییم سرعت خوراک خوردن یا شمار جویدن‌های یک فرد به تنهایی سبب این مزایا برای وزن کل بدن است.

ولی به نظر اندکی آهسته‌تر خوراک خوردن و بیشتر جویدن خوراک ضرری نداشته باشد و با اندکی دقت بشود به اینکار عادت کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =