روشهای خانگی درمان ورم لثه

ورم یا همان تورم لثه

رایج‌ترین و شناخته شده‌ترین نوع بیماری لثه، ورم لثه است، شرایطی شامل ملتهب شدن در لثه و اطراف طوق دندان که در نیتجه پیشرفت و گردهمایی پلاک در خط لثه به وجود آمده است که نشانه‌های آن، شامل لثه قرمز و ورم کرده و هم چنین خونریزی لثه است، که ممکن روی مسواک شما طی یک تست دندانپزشکی مشاهده شود، می‌باشد.

بیشتر اوقات بوی نامطلوب دهان قابل توجه است، ورم لثه هم چنین براثر بعضی از شرایط سلامتی و تغییر در دارو نیز به تنهایی بوجود میآید. نوسانات هورمونی مانند دوره بلوغ و حاملگی در صورت وجود باکتری در پلاک دندان، بیماری را شدت میدهند دندان طبیبان این نوع از بیماری را ورم لثه بلوغی یا ورم لثه حاملگی می‌نامند.

خانمهای حامله خطر بالاتری دارند که در طول دوره حاملگی گرفتار به بیماری پریودنتال شوند، بر این اساس بایست بر لزوم تمیزی متناوب در طی این دوره آگاه باشند، در ادامه این قسمت از سلامت دندان در زیبان به علت‌های، نشانه‌های و روشهای درمان این دشواری لثه‌ای می‌پردازیم.

ورم لثه ها

چرا لثه ورم می‌کند؟ دلیل تورم لثه چیست؟

  • بارداری ، قاعدگی و بلوغ
  • اتصالات پایین پروتز دندان (دندان مصنوعی)
  • ژنژیویت یا همان التهاب لثه: این دشواری دردآور لثه به حالتی گفته میشود که پلاک‌های دندانی در خط لثه جمع شده و سبب تحریک لثه و حساس شدن آن میشود که برخی اوقات خونریزی هم پیدا میکند.
  • عفونت ویروسی: بیشتر علت تورم‌ها عفونتی است جدی که می‌بایست از بین بردن شود، در زمینه تورم لثه هم یکی از علت‌های عفونت است که سبب تشکیل پلاک دندانی میشود.پلاک دندانی، مایع و گلبول‌های سفید خون را در آن منطقه زیاد میکند و سبب ورم لثه می‌گردد.
  • سوء تغذیه
  • حساسیت به خمیردندان و یا دهانشویه
  • عارضه‌های بعضی از داروها مثل: مسکن پیش از جراحی دیلانتین (فنوتوئین) داروی ضدصرع و یا فنوباربیتال داروی ضدصرع، خواب آورها
  • کمبود ویتامین ث، کمبود ویتامین‌ها ی دسته ب و کلسیم
  • نوعی بیماری قارچی بنام کاندیدیازیس
  • خراب شدن دندان

درمان ورم لثه دندان

روش‌های درمان در منزل به منظور رفع تورم لثه

روغن نعناع

به منظور رفع طبیعی تورم لثه کفایت می‌کند ۱۰ قطره روغن نعناع را با آب نسبتا گرم ادغام کنید و با محلول بدست امده هر روزه دهان خود را شستشو دهید.

دمنوش نعناع

دمنوش نعناع نیز سبب التیام و بهبود درد و التهاب لثه میشود، کفایت می‌کند به این منظور درون لیوانی از آبجوش میزانی برگ نعنای تازه و یا خشک بریزید.

بعد پس از گذشتن چند دقیقه آن را میل نمایید.

چایی سبز

میزانی چایی سبز را جوشانده و پس از خنک شدن، لثه‌ها را با آن شستشو دهید و بعد با دقت مسواک بزنید.

آب نمک

در یک لیوان متوسط آب گرم میزانی نمک بریزید و دهان خود را برای چند نوبت در روز با این محلول بشویید تا تورم، التهاب و حتی خونریزی لثه‌ها کاهش یابند.

روغن گل میخک

به منظور کاستن تورم لثه کفایت می‌کند میزانی روغن گل میخک را به لثه بمالید.

ترکیبات این روغن التهاب، تورم و درد ناشی از عفونت لثه را خیلی اندک میکند.

البته احتمال دارد با اندکی سوز همراه باشد.

آلوورا

گیاه آلوورا تاثیر فوق العاده‌ای در معالجه ورم لثه دارد لثه‌های متورم را با پالپ آلوورا ماساژ داده و پس از گذشتن چند دقیقه دهان را بشویید.

جویدن سبزی‌ها و میوه‌های‌تر و تازه

جویدن انواع سبزی‌ها و میوه‌های‌تر و تازه سبب از میان رفتن عفونت و باکتری‌های دهان و لثه شده و دندونها را نیز تمیز میکنند. افزون‌تر از مواد خوراکی حاوی ویتامین C و فیبر مانند بروکلی ، فلفل دلمه و هویج بهره جویی کنید.

آب لیموترش تازه

بکارگیری ترکیب آب گرم و آب لیموترش تازه، ورم لثه را کاهش و حتی دلیل بوی نامطلوب دهان را هم از بین بردن میکند تنها کافیست هر روزه ۲ بار با این محلول غرغره کنید.

جوش شیرین

به یک لیوان آب گرم مقدری جوش شیرین بیافزایید و بعد از مسواک کردن با این محلول دهان را شستشو دهید.

گل رز و آب لیمو ترش

به منظور رفع سریع ورم لثه کفایت می‌کند اندکی آب لیموترش نو را با عصاره گل رز آمیخته کنیدو با آن غرغره کرده و آنرا برای چند دقیقه در دهان نگه داشته و بعد دور بریزید. برای تاثیر کامل هر روزه ۳ بار این کار را مجدداً انجام دهید.

پیشگیری از تورم لثه:

یک مسواک نرم، با کیفیت، به خصوص مدل شارژی آن دوبار طی روز باید استفاده شود که خطر مبتلا شدن به این اختلال را بکاهد. کشیدن نخ دندون نیز همانند دیگر فعالیتهایی که برای پاکیزگی و بهداشت دهان میتوان انجام داد مانند، دهانشویه‌ها و سیستم تمیز کننده بین دندانی، شانس مبتلا شدن به ورم لثه را می‌کاهد.

اشخاصی که این اختلال را تجربه کرده اند احتمال دارد بخواهند تا قدرت دفاعی لثه‌های خود را بوسیله استفاده از خمیر دندان قوی‌تر التیام و بهبود ببخشند.

بهترین راه به منظور پرهیز از ورم لثه ملاقات یک دندان دکتر یا متخصص پاکیزگی و بهداشت دهان به منظور داشتن نظافت منظم دوبار در سال است.

التهاب لثه مرحله‌ی پیشرفته‌ای از تورم لثه است:

دومین بیماری رایج لثه‌ای «التهاب لثه» است همانند ورم لثه علت آن پلاک باکتریایی است اما این بیماری سبب از دست رفتن پشتیبانی استخوانی بین دندانها میشود.

این اختلال می‌تواند درمان یا جلوگیری شود ولی آسیبی که می‌رساند ندرتا جبران پذیرست.

چنانچه ورم لثه بدون درمان بماند التهاب لثه بوجود میآید.

نشانه‌های التهاب لثه مانند: ورم لثه، شامل لثه قرمز و ورم کرده و خونریزی است.

تشکیل حفره‌های لثه‌ای در اطراف لثه هم امکانپذیر است اتفاق بیوفتد که بصورت باز در اطراف آن، دور دندان است، این کمک میکند که باکتری و رسوب به عمق خط لثه نفوذ کند.

این گود شدن لثه‌ها سبب صدمه استخوانی میشود و چنانچه مداوا نشود سبب فقدان دندان میشود.

عادات و مریضی هایی که خطر ورم و التهاب لثه را افزونتر می‌کنند:

همه اشخاصی که مبتلا به ورم لثه هستند لزوما به این فرم از بیماری لثه مبتلا نمیشوند ولی عواملی وجود دارد که شاید اشخاص خاصی را زیادتر در معرض پیشرفت این اختلال قرار بگذارد.
کشیدن سیگار علت عمده خطر است و میتواند درمان را سخت کند، هم چنین دیابت کنترل نشده، چاقی، حساسیت ژنتیکی و بهداشت دهانی پایین خطر مبتلا شدن به التهاب لثه‌ای را بالا میبرد التهاب لثه درمان نشده نه فقط امکان دارد سبب فقدان دندانها شود بلکه احتمال دارد سبب بوجود آمدن مشکلات اساسی مانند افزایش خطر مبتلا شدن به مشکلات قلبی نیز میشود.

توصیه‌های کلی و کاربردی به منظور پرهیز از التهاب لثه و تورم آن

یک مسواک ویژه دندانهای حساس همواره نخستین قدم است و بهداشت دندانی منظم، باید برای پیشگیری از التهاب لثه باشد.
چنانچه شما سیگاری هستید، ترک کردن آن شدیدا توصیه میشود.

درمان التهاب لثه توسط دکتر متخصص و متخصص بهداشتتان، شامل یک نظافت عمقی، که جرم گیری و ریشه ساوی (جرم گیری زیر لثه‌ای) نامیده میشود، است.

ولی خسارات استخوانی جدی‌تر اطراف دندان شما نیاز به جراحی لثه دارد که شامل پیوند لثه و استخوان است.

همواره به یاد داشته باشید که پس از این که التهاب لثه کنترل شد، هرگز کاملا درمان نشده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 17 =