درمان نفخ به دلیل نخود لوبیا

چگونه پس از خوردن حبوبات نفخ نکنیم.

انواع حبوبات، از نخود و لوبیا گرفته تا عدس و ماش، جزو محبوب‌ترین گیاهان پُرمصرف در کل دنیا محسوب میشوند.

هرچند که همواره این دسته از مواد خوراکی بدلیل وجود پروتئین و آهن گیاهی در دسته گوشت‌ها قرار می‌گرفتند، ولی به تازگی و بدلیل این که فاقد هرنوع چربی و کلسترول هستند، از دسته گوشت‌ها خارج شده اند و می‌توان مصرف آنهارا به صورت هر روزه در برنامه تغذیه‌ای گنجاند این در شرایطی است که بایدها و نبایدها یا ولی و اگرهای گوناگونی درباره مصرف حبوبات وجود دارند.
که سعی کرده ایم در دنباله این نوشتار به طرح بااهمیت‌ترین موارد آن‌ها بپردازیم.

نفخ حبوبات

از بین بردن نفخ حبوبات

روش از میان بردن نفخ حبوبات

۱

چه اشخاصی می‌بایست در مصرف حبوبات احتیاط کنند؟ انواع حبوبات به علت هضم نشدن قندشان در بدن سبب پیدایش نفخ می‌شوند.

بهمین علت هم مبتلایان به بیماری‌های گوارشی مانند رفلاکس و سوءهاضمه یا سالمندان و زنان حامله می‌بایست در مصرف حبوبات احتیاط کنند تا گرفتار مشکلات محتمل گوارشی نشوند.

بهترست که حبوبات در برنامه تغذیه‌ای کودکان زیر دو سال قرار نگیرد و پس از آن هم از حبوبات به اندازه اندک در برنامه تغذیه‌ای آن‌ها استفاده شود.

دو فواید مصرف حبوبات – حبوبات مأخذ خوبی به منظور دریافت فیبر غذایی هستند.
و مصرف منظم آن‌ها می‌تواند جلوی پُرخوری و بالارفتن وزن را بگیرد. – فیبر زیاد موجود در حبوبات، درصد مبتلا شدن به یبوست ‌های مزمن را تقلیل میدهد.

– انواع حبوبات، مأخذ خوبی به منظور دریافت پروتئین و آهن برای اشخاص گیاه خوار محسوب میشوند.

– فیبر بالای موجود در حبوبات، با تنظیم فشار و قند موجود در خون ، می‌توانداز نوسانات غیرمنتظره فشار خون در مبتلایان به بالا بودن فشار خون و قند موجود در خون در مبتلایان به بیماری دیابت جلوگیری نماید.
– حبوبات جزو مواد خوراکی بسیار کم انرژی هستند و میتوانند به راحتی در برنامه غذایی اشخاصی که رژیم لاغری دارند، جای بگیرند.

– انواع لوبیا، نخود و عدس میتوانند در سالادها یا سوپ‌های مختلف اشخاص گیاه خوار یا آن هایی که رژیم لاغری دارند، قرار داشته باشند تا علاوه بر تامین پروتئین، آهن، فولات، منیزیم، منگنز و ویتامینهای گروه بی، جلوی بالارفتن وزن آنهارا هم بگیرند.

– فیبرهای محلول موجود در حبوبات سبب کنترل میزان کلسترول پلاسمای خون می‌شوند و به همین سبب هم مصرف حبوبات به افراد گرفتار به مشکلات قلبی یا اشخاصی که چربی خون بالایی دارند، توصیه میشود.

۳ میزان مجاز مصرف حبوبات چه قدر است؟

–بهتر است بدانید که دستورالعمل کلی برای میزان مجاز مصرف انواع حبوبات نیست و حتی منع کلی هم برای بکارگیری این دسته غذایی گزینش نشده است.
به عبارت ساده‌تر، همه اشخاص حتی افرادی که معضلات و مشکلات گوارشی دارند، باردار هستند یا در دسته سالمندان جای می‌گیرند هم چنانچه با مصرف حبوبات گرفتار مشکلات تحمل ناپذیر نشوند، توانایی دارند این دسته غذایی را در برنامه هر روزه خود داشته باشند.

نفخ حبوبات

کاهش نفخ حبوبات

چنانچه شما در هر رده سنی یا جنسی ای که قرار دارید، مشکلی با مصرف حبوبات از دید گوارشی پیدا نکنید، می‌توانید هر روزه یک لیوان حبوبات پخته را در برنامه تغذیه‌ای خودتان داشته باشید.
چهار قدم به قدم به منظور کاستن نفخ حبوبات

برای به کمترین حد رساندن نفخ متعاقب از مصرف حبوبات می‌توانیداین چند راه ساده را آزمون کنید:

– حبوبات را پیش از پختن بین ۸ تا ۴۸ ساعت در آب دمای اتاق خیس کنید.
– پسندیده‌تر است هر دو ساعت یکبار، آب حبوبات خیش شده را تعویض نمایید.

– حبوبات خیس شده را پیش از پختن درون دستمال نخی بریزید و آنها را اندکی مالش دهید تا قادر باشید پوست شان را جدا نمایید.

جدا کردن پوست حبوبات به میزان قابل توجهی سبب کاهش نفخ آن‌ها میشود.

– هنگام پخت به حبوبات خود هویج ، پیاز ، رزماری و کرفس بیافزایید
– حبوبات را با ادویه‌های دارای طبع خشک و گرم مانند زیره، زنجبیل و دارچین یا با میزانی نعناع خشک سِرو کنید.
– حبوبات را دست کم ۸ تا ۱۰ ساعت بجوشانید.

– از مصرف هم زمان حبوبات با بقیه خوردنی‌های نفاخ مانند سیب زمینی پخته امتناع کنید.
– دو تا سه ساعت پیش از استفاده حبوبات، از خوردن میوه امتناع کنید، زیرا میوه‌های خود به خود سبب پیدایش نفخ می‌شوندو مصرف حبوبات فورا پس از خوردن میوه‌ها سبب شدیدتر شدن ایجاد نفخ خواهد شد.
پنج چه افرادی با خوردن حبوبات در آستانه خطر قرار می‌گیرند؟

– مصرف حبوبات می‌تواند سبب شدیدتر شدن یا تحریک میگرن و بیماری‌های آلرژی ک شود. به این جهت، مبتلایان به میگرن یا آلرژی ‌های مختلف می‌بایست در مورد مصرف حبوبات با دکتر خودشان مشاوره کنند.

– چنانچه مبتلا به افسردگی هستید و مرحله دارودرمانی را پشت سر می‌گذارید، می‌بایست در مورد مصرف حبوبات با دکتر خودتان مشاوره انجام دهید، زیرا استفاده هم زمان از حبوبات با برخی از داروهای افسردگی سبب ازدیاد فشار خون فرد بیمار میشود. – مبتلایان به نقرس هم امکانپذیر است با مصرف لوبیا، عدس و نخود، گرفتار حمله‌های نقرس شوند.

به همین سبب هم این بیماران می‌بایست در مورد مقدار استفاده حبوبات با دکتر خودشان مشاوره کنند.

– در میان انواع حبوبات، نخود و لوبیا دارای زیادترین نفخ برای بیماران گوارشی هستند.

به این جهت، این بیماران می‌بایست در مورد مصرف حبوبات با دکتر خودشان مشاوره کنند یا گیاهانی مانند رازیانه و زیره را همراه حبوبات بپزند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + یک =