رابطه آب استخر با قرمزی چشم

دلیل سرخ شدن چشم در آب استخر …

سرخ شدن چشم پس از شنا دراستخر از عمده‌ترین گلایه‌های شناگران است که گهگاهی به علت شدت قرمزی بیشتر از حد معمول چشم در استخر فرد گرفتار دشواری‌های جدی بینایی میشود. تا کنون کلر را عامل اساسی قرمزی چشم پس از استخر معرفی می‌کردند ولی علت اساسی مورد دیگری است.

مطالعه‌ای جدید نشان میدهد که کلر محلول در آب استخر سبب سرخ شدن چشم شناگرها نمی‌شود بلکه ادرار موجود در آب استخرها عامل این رویداد است.

سرخ شدن چشم‌ها مسئله‌ای است که بیشتر شناگرها در استخر با آن رو به رو می‌شوند.

بااین وجود، در حالیکه سرخ شدن چشم‌ها در موقع شنا بطور معمول به میزان کلر موجود در آب استخر ارتباط داده میشود ولی پژوهشگران هشدار داده اند که واقعیت غیرازاین موضوع است.

متخصصان بهداشت از مرکز جلوگیری و کنترل بیماری مستقر در شورای بررسی سلامت و کیفیت آب و بنیاد ملی استخرهای شنا در ایالات متحده، اعلام کردند که علت اساسی سرخ شدن چشم در موقع شنا، وجود ادرار در آب استخرها است.

استخر شنا

ادرار در آب استخر و تولید مواد شیمیایی

قبل از این نیز آمارها نشان داده بود که از هر ۵ نفر ۱ نفر در استخر ادرار میکند و ادرار ولو در مقادیر خیلی اندک نیز منتهی به تولید مواد شیمیایی سمی در آب میشود.

بر اساس مطالعه تازه شورای نظارت بر سلامت و کیفیت آب استخرها در ایالات متحده، تقریباً نصفی از آمریکایی‌ها به غلط اعتقاد دارند که یک ترکیب شیمیایی به آب استخرها مازاد و اضافه شده که درصورت دفع ادرار، رنگ آب تغییراتی میکند.

در این بررسی ۷۱ درصد اشخاصی که موردبررسی قرار گرفتند کلر را عامل سرخ شدن چشم در موقع شنا عنوان کردند.

مایکل هلواسا رییس برنامه سلامت شنا (CDC) در ایالات متحده با اشارت به این مطلب که کلر و ضدعفونی‌های دیگر به منظور رفع میکروب‌ها به آب استخرها مازاد و اضافه می‌شوند، گفت: وجود ادرار در آب استخر سبب مصرف کلر و تولید محرکی میشود که چشم اشخاص را قرمز میکند.

او اضافه کرد: چشمان شناگرها درواقع خود یک نشانگر حقیقی هستند که با سرخ شدن امکان وجود ادرار را در آب استخرها نشان میدهد.

این محقق اظهار داشت: بوی کلر در استخرها واقعاً بوی کلر نیست بلکه بوی مواد شیمیایی است که از ترکیب کلر با ادرار درست شده اند.

به بیان وی، این مواد شیمیایی که دیگر کلر نیستند سبب سرخ شدن چشم‌ها میشود.

هلواسا افزود: هنگامی که مؤلفه‌های حاوی نیتروژن که در ادرار، عرق و گردوخاک یافت می‌شوند با کلر ترکیب می‌شوند این مواد شیمیایی ساخته می‌شوند.

پیشگیری از قرمزی چشم

راهکار این موضوع خیلی ساده است، شناگرها بایستی پیش از وارد شدن به آب با بکارگیری دوش‌های استخر جسم خود را بشویند و در دستشویی ادرار کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =