با خوردن چه چیزی میتوان وسواس فکری را کنترل کرد؟

تاثیر مثبت جویدن آدامس در رها شدن از وسواس فکری

بطور معمول جویدن آدامس بدون شکر به عنوان عادتی خوب به منظور کاستن از وزن سفارش شده است. آدامس‌های بدون شکر، تقریبا هیچ کالری ای به اندازه مصرفی شما مازاد و اضافه نمی‌کند و می‌توان آن‌ها را جایگزین خوراک و خوردنی‌های سبک دیگر کرد.

هم چنین هنگامی که دهان تان مزه آدامسی را که خورده اید می‌دهد، میل پایین‌تر به خوردن خوردنی‌های شور و شیرین مختلف دارید، هرچند که هیچ پژوهشی بطور رسمی و دقیق نشان نمی‌دهد که جویدن آدامس اثر بسزایی در کاستن از وزن دارد.

در حقیقت این ایده‌ی دور از ذهنی است که آدامس به تنهایی قادر باشد بر کاستن از وزن اثر مستقیم داشته باشد و بیشتر شبیه به یک افسانه است.

جویدن آدامس برای لاغری – رها شدن از افسردگی و دهها مشکل دیگر توصیه میشود ولی جدیدترین فواید جویدن ادامس برای اشخاصی است که از افکار مزاحم رنج میبرند.

برآیند پژوهش‌های نوین محققان دانشگاه ریدینگ انگلیس بیانگر آنست که جویدن آدامس می‌تواند ذهن را از افکار مزاحم منحرف کند.

زمان‌های زیادی پیش میاد که آهنگ یا فکر خاصی در ذهن آدم تکرار میشود و رهایی از آن بسختی صورت می‌گیرد؛ ولی اکنون پژوهشگران دریافته اند که جویدن آدامس می‌تواند راهکار ساده‌ای برای این معضل باشد.
بر مبنای این یافته‌ها، جویدن آدامس می‌تواند هم چنین به منظور پرهیز از عود خاطرات آزاردهنده در مغز مورد کاربرد قرار گیرد.
جویدن آدامس

رها شدن از افکار مزاحم با جوین آدامس

به بیان «فیل بیمان» مولف ارشد این تحقیق، اغلب مردم احتمال دارد این حالت را برای دوره‌های کوتاه مدت و شاید چند دقیقه‌ای امتحان کنند، برخی هم محتمل است این افکار مزاحم را برای چندین روز داشته باشند که این موضوع به بشدت خسته کننده و گاهی فلج کنندست.

شرکت کنندگان در این تحقیق به چند آهنگ گوش کردند؛ بعد از آنها خواسته شد تا به این آهنگ‌ها گوش نکنند و با هر دفعه یادآوری، یک کلید را فشار دهند.

اشخاصی که آدامس می‌جویدند، بسیار اندک‌تر از سایرین این کلیدها را فشار می‌دادند.

طبق گفته پژوهشگران، دخالت در سخنرانی درونی از مسیر یک نسخه پیچیده‌تر از شیوه جویدن آدامس محتمل است به طور گسترده‌ای کاربرد داشته باشد، ولی به تحقیقات بیشتر برای مشاهده سودمند بودن آن در مقابله با علایم وسواس اجباری و اختلالات شبیه نیاز است.
برآیند این تحقیق در گاهنامه Experimental Psychology انتشار یافته است.

جویدن آدامس و استفاده از میوه و سبزی‌ها

در سال ۲۰۱۳ باز هم تحقیقاتی انجام شد که در آن اشخاص به ۳ دسته تقسیم شدند؛ اشخاصی که آدامس نعنایی می‌جویدند، افرادی که آدامس میوه‌ای می‌جویدند و گروهی که کلا آدامس نداشتند.

برای این گروه‌ها، بطور جداگانه جلساتی برگزار شد که در هر جلسه، داوطلبان به خوراکیهای ناسالم و تندرست و سالم دسترسی داشته و بایستی پرسشنامه‌ای را پر می‌کردند.

پژوهشگران دریافتند که هنگامی که مردم هر ۲ نوع آدامس را می‌جویدند، به صورت کلی، حس گشنگی پایین‌تر داشتند.

مورد تعجب آوری که به دست آمد این بود که هنگام جویدن آدامس‌های نعنایی درصد تمایل به استفاده از میوه و سبزی‌ها پایین آمده و درصد گرایش به مصرف تنقلات فرقی نمی‌کند.

بنابراین بر مبنای این تحقیق، روشن شد که جویدن آدامس نعنایی سبب میشود تا حس گشنگی در کنترل در بیاید ولی در برابر آن، استفاده از میوه و سبزی‌ها را نیز کاهش میدهد که اتفاق خوبی نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =