فواید ویتامین N

آشنا شدن با ویتامین N

همانگونه که می‌دانید ویتامین‌ها برای بدن لازم هستند ولی ویتامین N را تابحال نشنیده اید , درست است؟ این ویتامین به طبیعت ارتباط می‌یابد.

زندگی ما روزانه با فناوری، بیشتر عجین میشود و از سمت دیگر، بیشتر نیاز داریم که با طبیعت ارتباط برقرار کنیم تا به اعتدال برسیم.

ویتامین N

از ویتامین N چه میدانید؟

بیشتر وقتمان با انواع ماشینها پر میشود مانند: خودروها، رایانه، تلفنهای همراه و صداهای آزاردهنده‌ی شهری

بدلیل نبود تماس با طبعیت، ریتم و اعتدال بدنمان، روزانه تحلیل می‌رود و گرفتار مشکلی می‌شویم که ریچارد لوو- نویسنده و روزنامه نگار زیست محیطی- آن را «اختلال کمبود طبیعت» می‌نامد.

لوو نام طبیعت را ویتامین N حرف اول کلمه‌ی Nature گذاشته است و بر این عقیده است که عامل با اهمیتی در سلامت عاطفی و جسمانی ماست.

بدنبال دهه‌ها تحقیق روی روانشناسی زیست محیطی، معین شده است که این موضوع بطور کامل صحیح است.سال ۱۹۸۴۴ در پژوهشی معین شد عده‌ای از بیماران که بعد از عمل جراحی در اتاقهایی قرار می‌گرفتند که مشرف به درختان سبز بود، پیش از آنانی که به دیوار اجری مشرف بودند، از مرکز درمانی مرخص می‌شدند بعد از ویتامین N بالایی سود برده بودند.

وضعیت رسیدگی در میان این بیماران بطور کامل برابر بوده است.

از آن به بعد تمام بیمارستانها دارای محیط سبز شفابخش و آرامش دهنده شدند. در تحقیق دیگری در دهه‌ی ۱۹۹۰، ۸۸ درصد از بیماران بیمارستانی واقع در سان فران سیسکو ، و حتی کارکنان و ملاقات کنندگانی که از محیط سبز سود برده بودند، احساس نشاط و آرامش بیشتری داشتند.
استفن و ریچل کاپلان، روانشناسهای محیط زیست در تحقیق‌های سال ۱۹۸۹ خود نیز به قدرت طبیعت در شفا بخشی پی برده و در مقاله هایشان به این مسئله اشاره کرده بودند.
خانه‌ای را متصور شوید پر از درختان لیموی زیبا، سرو، برگ بو، آووکادو ، هم چنین اقسام گلهای زیبا با رنگهای مختلف… روبروی خانه خط ساحل دریا و چشم اندازی زیبا از پهنه‌ی آبی دریا و آسمان نیلگون…باور کنید در چنین خانه‌ای درصد مبتلا شدن به اضطراب و نگرانی و اضطراب بسیار پایین می‌آید.

میزان سود وری شما از این نوع ویتامین بستگی به تماستان با طبیعت دارد.

حتی چنانچه در چنین خانه‌ای سکنی نگزیده اید، دست کم هفته‌ای یک بار به دامان طبیعت بروید و ازین ویتامین بهره جویی کنید بعد از مدت زمانی متوجه می‌شوید که حالتان چه میزان مناسب‌تر شده است.

تاثیر فوق العاده طبیعت درمانی (درمانِ سبز) بر از بین بردن اضطراب و نگرانی و افسردگی
بسیاری از دکترها و پژوهشگران مراقبت‌های بهداشتی اعتقاد دارند طبیعت درمانی که با نام‌های دیگری مثل درمان سبز یا درمان بر مبنای زمین نیز نامیده میشود، علاوه بر افزایش سلامت جسمانی، احیاکننده روح و روان است و تاثیر فوق العاده‌ای در التیام و بهبود اخلاق و رفتار، کاهش اضطراب ، اضطراب و نگرانی و افسردگی دارد.
طبیبان بطور معمول بعد از تحمل شرایط دشواری مانند درمان بدخیمی ، دیابت ، چاقی، بالارفتن فشار خون و افسردگی، به مریضها ی راهکاری بنام نسخه طبیعت می‌دهند.

قدم زدن در طبیعت در یک روز آفتابی نسخه‌ای اثربخش برای رها شدن از رخوت روحی است.

فعالیت هایی مانند پیاده روی ، ورزش و بازی در محل باز علاوه بر اثراتی که بر سلامت جسم دارد،
راهکاری بی نظیر به منظور مواجهه با افسردگی، اضطراب و نگرانی، افکار منفی است گاهی قدم زدن در طبیعت سبب خطور راهکار هایی به منظور حل مشکلات میشود که اثرات آن خیره کنندست. با عنایت به اهمیت این امر، شاخه‌ای علمی نام طبیعت درمانی یا اکو درمانی وجود دارد که به مزیت‌های این شیوه می‌پردازد.
در این نسخه فرد مورد نظر بایستی هر روز زمانی را به پیاده روی و گردش در طبیعت و زیر نور ملایم خورشید اختصاص دهد.

بررسی‌های پژوهشگران کالج اسکس انگلیس نشان میدهد نسخه طبیعت، افسردگی را تا ۷۱ درصد افت می‌دهد.

این شیوه به خاص برای علاج اختلالات خلقی فصلی تاثیرگذار است.

علاوه بر طبیعت گردی و پیاده روی ، انجام اموری مانند باغبانی نیز همین تاثیر مثبت را دارد.
پژوهشگران مرکز پزشکی بالتیمور از این شیوه برای از بین بردن ملال و خستگی متعاقب از مداوا در نجات یافتگان سرطان سینه استفاده میکنند.

در بعضی مراکز این شیوه قسمتی از درمان است و اثرات فوق العاده‌ای را برجا گذاشته است.

طبیعت درمانی راهکاری اثربخش به منظور جلوگیری از دیابت و چاقی در اطفال
پژوهشگران یک مرکز پزشکی در نوادا در ایالات متحده به منظور جلوگیری از مبتلا شدن به دیابت و چاقی، کودکان و نوجوانان را وادار به فعالیت‌های فیزیکی در محیط باز میکنند. با عنایت به افزایش بازی‌های رایانه‌ای و بکارگیری تبلت و تلفن‌های هوشمند، دیابت، بالارفتن وزن و دیگر بیماری‌های متابولیک، هم نشین پرهیز ناپذیر اطفال در آتیه خواهد بود،
بنابراین طبیعت درمانی شدیدأ در این قشر احساس میشود. درمان سبز علاوه بر التیام و بهبود سوخت و ساز، منتهی به افزایش اعتماد بنفس و آرامش کودکان، علی الخصوص در سنین بلوغ میشود. تار دیدن، انحنای ستون مهره‌ها ، افزایش ساختار و توده بدنی و خشونت، بااهمیت‌ترین پیامدهای فقدان جنبش اطفال است.

برخی از فایده‌های اثبات شده طبیعت درمانی

ویتامین دی مورد احتیاج بدن تامین میشود.
پیاده روی زیر نور ملایم خورشید برترین شیوه برای تامین ویتامین دی مورد احتیاج بدن است. کمبود ویتامین D درصد مبتلا شدن به بدخیمی‌های مختلف و بیماری‌های اتوایمیون از جمله‌ام اس را افزایش میدهد.
– استنشاق هوای تازه
بررسی‌ها نشان میدهد در یک روز معمولی که هوا پاک است، میزان کثیفی هوا ی خانه ۷۰ برابر هوای بیرون است.

مقصود از آلودگی، آلودگی متعاقب از مواد شیمیایی، پلاستیکی، چاه فاضلاب و سوختن شعله گاز و بخاریست.

از طرفی محیط بسته فاقد یون منفی است.

یون منفی به علت اشعه خورشید یا در نواحی ساحلی وجود دارد و سبب نشاط میشود.

بررسی‌ها نشان میدهد یون‌های منفی از پیدایش افسردگی جلوگیری میکند.

– بهداشت چشم را افزایش میدهد.
وقتی که در محیط بسته هستیم، بطور معمول نور طبیعی به حد لازم وجود ندارد، از طرفی دائم گرفتار صفحه نمایش تجهیزات الکترونیکی یا کامپیوتری هستیم؛ ولی بمحض این که از خانه خارج می‌شویم، با طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها مواجه می‌شویم و نور طبیعی موجب التیام دید میشود.
– میزان برخی هورمون‌های بدن کنترل میشود.
بررسی‌ها نشان میدهد پیاده روی در محیط آزاد و زیر نور ملایم خورشید میزان هورمون‌های گوناگون از جمله کورتیزول و هورمون‌های تیرویید را تعدیل میکند و این کار علاوه بر کاستن از نگرانی و افسردگی، ریتم شبانه روزی بدن را منظم میکند.
– سبب کم کردن وزن میشود.
-سوخت و ساز بدن را افزایش میدهد.
– به افزایش حافظه یاری می‌کند.
اعتماد بنفس را افزایش میدهد.
– سبب شفافیت و لطافت پوست میشود.
– کارکرد کلیه و کبد را التیام میبخشد.
– ساختار و توده بدنی را تقلیل میدهد.
-از پوک شدن استخوان جلوگیری میکند.
– از یبوست جلوگیری میکند.
– احتمال مبتلا به انواع سرطان را تقلیل میدهد.
-از فشار خون جلوگیری میکند.
– به مداوا و کنترل دیابت یاری می‌کند.
– مقدار کلسترول و‌تری گلیسیرید را تقلیل میدهد.
– سبب التیام و بهبود اخلاق و رفتار میشود.
– رابطه‌های گروهی اجتماعی را وسعت می‌بخشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 12 =