قرص کروسینا با منشاء زعفران

مصرف زعفران راه حلی عالی برای فرار از افسردگی

قرص کروسینا با منشاء زعفران بعد از طی مراحل تایید و تست‌های بالینی و آزمایشگاهی به مرحله تولید رسیده است. در مرحله نخست ۲۰ هزار قرص کروسینا در سطح داروخانه‌های مشهد توزیع شده است.

قرص کروسینا حاوی ماده موثره کروسین (crocin)، بااهمیت‌ترین جزء فعال در زعفران است که برای نخستین بار ساخته شده و بررسی‌های بالینی مختلف که در گذشته و حال بر روی زعفران و کروسین انجام شده خاصیتهای شفابخش متعددی را برای این دارو به اثبات رسانده است.

دسته فارماکودینامی و سم شناسی دانشکده داروسازی کالج علوم پزشکی مشهد با اشاره باینکه کروسین بعنوان یک مکمل دارویی دارای خواص ضد افسردگی و شادی آوری است خاطر نشان کرد: در یک بررسی بالینی اثرات بارز درمانی کروسین بر افسردگی ، اضطراب و سلامت ذهن ی فرد بیمار در قیاس با دارونما به اثبات رسید.

این دارو از منشاء زعفران بدست می‌آید و اصلی‌ترین آنتی اکسیدانت زعفران محسوب می‌شود و بخش زیادی از خاصیتهای شفابخش زعفران به این جزء نسبت داده میشود،  از جمله این خواص میتوان به اثر درمانی آن در آلزایمر و التیام و بهبود حافظه، افزایش قوای بینایی در سالمندان، جلوگیری و درمان اختلالات شبکیه چشم در بیماران دیابت ی، جلوگیری و کنترل سرطان، درمان مشکلات عملکرد جنسی ، کنترل و تنظیم قند موجود در خون اشاره کرد.

بر اساس تحقیقات زعفران در درمان افسردگی و کنترل آلزایمر و مشکلات روانپزشکی به میزان داروهای معمول شیمیایی تاثیرگذار است ، یکی از اثرات برجسته این دارو که طی کارآزمایی بالینی معین شد، کاستن از تورم و التهاب و ضخامت شبکیه چشم در افراد مبتلا شده به رتینوپاتی دیابت ی است.

در این پژوهش قرص کروسینا توانست در طی مدت ۳ ماه میزان HbA ۱ C افراد دچار مرض قند را کمتر کرده است، از التهاب شبکیه چشم کاسته و میزان دید فرد بیمار را بالا ببرد.

به علت خواص آنتی اکسیدانتی قوی، قرص کروسینا میتواند در اختلالات و عارضه‌های قلبی سرخرگی و مغزی اثرات پیشگیرانه و درمانی داشته باشد.

وی تاکید نمود هم چنین بررسی‌های نخستین نشاندهنده اثربخشی کروسین در معالجه بیماریهای التهابی نظیر استئوآرتریت است بررسی‌ها مشخص کرده است که زعفران میتواند در درمان چاقی و در رژیمهای کم کردن وزن مورد کاربرد قرار گیرد.

هم اکنون چندین طرح پژوهشی در سطح کالج علوم پزشکی مشهد بر روی خواص دارویی قرص کروسینا در حال انجام است و امید می‌رود برآیند مثبت این بررسی‌ها اثرات بالقوه و درمانی این داروی مکمل را نوشیدن چایی مشخص سازد.

با توجه به اینکه زعفران بعنوان مأخذ این داروی بومی کشور و استان خراسان است پشتیبانی از تولید این دارو و کامیابی در بازار دارویی، می‌تواند نقش به سزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان و نزدیکی بیشتر صنعت و دانشگاه ایفا کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =