تاثیر زیان آور دخانیات بر بارداری

اثرات زیان آور مصرف قلیان در بارداری

مصرف قلیان اثرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن بنام شش‌ها و قلب دارد. سرطان ریه ، سرطان مری ، پایین بودن وزن موقع بدنیا آمدن نوزاد و عفونت ریه بعضی از خطرات مرتبط به کشیدن قلیان هستند.

از مضرات قلیان در بارداری چه می‌دانید؟

خطر بدنیا آمدن نوزاد نارس و یا دارای اختلالات بیماری نظیر انحراف چشم یا (رتینو پاتی) در مادرانیکه در هنگام بارداری به مصرف سیگار و دخانیات می‌پردازند به مراتب بیشتر می‌باشد.

مضرات قلیان در بارداری

عموماً مصرف سیگار و دخانیات اثر نامطلوب و ناگواری به کلیه‌ی اعضا و بر مکانیسم همگانی فعالیت ارگان‌های بدن برجا می‌گذارد، از جمله تأثیرات وخیم و ناهنجاری که با گذشت زمان به چشم و ساختار بینایی تحمیل میکند که از سوی اشخاص چندان مورد عنایت قرار نمی‌گیرد، مصرف سیگار و دخانیات تأثیرات شبیه با بیماریهای پرخطر چشمی نظیر آب تیره و بیماری RP بر جای می‌گذارد و به تدریج به کاهش ضخامت فیبر عصبی شبکه و تقلیل بیماری محیطی و ایجاد نقطه‌های کور در بینایی منتج میشود.

کشیدن سیگار و توان باروری خانم‌ها

کشیدن سیگار میتواند با توان باروری خانم‌ها تداخل داشته باشد.

مشکلات حاصل از استفاده از سیگارت می‌تواند اثر بدی در سیستم تولیدمثل خانم‌ها داشته باشد.

این دشواریها در سطوح متفاوت به شرح زیر رخ می‌‌دهد:

آثار کشیدن سیگار روی دهانۀ رحم: برخی پژوهش‌ها روشن می‌نماید که استفاده از سیگارت در خانمهای با سرطان دهانۀ رحم مرتبط است.

سرطان دهانۀ رحم شانس باروری زن را از میان میبرد..

در غالب خانم‌ها بعد از کنار گذاشتن سیگار باروری بهبود میابد.

بررسی‌ها نشان میدهد که بانوان سیگاری با ترک دست کم دو ماه پیش از کوشش به منظور حاملگی توانایی دارند شانس خود را برای باروری بالاتر ببرند..

اثر منفی مصرف قلیان در باروری

تأثیرهای زیان‌آور مصرف قلیان بسیار قابل توجه است. تنباکو و دود ناشی از سوختن آن در قلیان، محتوی میزان زیادی موادی سمی و سرطان‌زاست که سبب بسته شدن رگ‌های خونی و مشکلات قلبی میشود. ذغالی که برای سوزاندن تنباکو استفاده میشود، مأخذ تولید منوکسیدکربن است که مجاورت آن با لولۀ پلاستیکی قلیان و همین‌طور نواحی فلزی آن سبب بوجود آمدن مواد سمی و پرخطر میشود.

مصرف قلیان در آقایان سبب کاهش جنبش اسپرم‌ها خواهد شد.

هنگام مصرف قلیان به دلیل واقع شدن در معرض فلز‌های خطرناکی مانند آرسنیک، کُرُم، سرب و کبالت که در اثر گرمی دیدن بخش‌های فلزی قلیان بوجود میآید، کیفیت و طول زندگی اسپرم‌های مرد به مقدار فراوانی کاهش می‌یابد.

هم چنین مصرف قلیان سبب میشود که سر اسپرم قدرت لازم و واجب و ضروری برای اتصال به تخمک و وارد شدن به آن را نداشته باشد.

اثرهای قلیان در باروری آقایان در طولانی‌مدت باعث ظهور مشکلات ژنتیکی میشود که میتواند در سلامت نوزاد اثر بگذارد.

هم چنین استفادۀ مشترک از یک قلیان و استفاده نکردن از فیلترهای جداگانه بین اشخاص سبب میشود که عفونت‌ها به آسانی بین آن‌ها انتقال یابد.

آب موجود در قلیان، نه فقط سبب تصفیۀ نیکوتین موجود در تنباکو نمی‌شود، بلکه احتمال منتقل شدن بیماری را بین اشخاص مصرف‌کننده بالا میبرد.

بکارگیری قلیان، اکسیژن موجود در خون مادر را تقلیل میدهد که این خود منتهی به سختی نفس و نقص طی روند رشد و شکل‌گیری کودک و در شرایط خاص، مرگ جنین میشود. احتمال تولد کودکانی با وزن اندک در مادرانی که طی دوره حاملگی خود از قلیان استفاده میکنند نسبت به مادرانیکه هیچ یک از محصولات دخانی را مصرف انجام نمی‌دهند بیش‌تر است.

هم چنین وجود اختلالات تنفسی در اطفال آن‌ها نیز میتواند بیشتر باشد.

واقع شدن در معرض دود ناشی از مصرف قلیان توسط دیگران نیز برای خانمهای حامله و خانمهایی که قصد بارداری دارند به اندازۀ مصرف مستقیم آن پرخطر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 1 =