پیچ خوردگی روده و ارتباط آن با یبوست!

پیچ خوردگی روده چیست و چه ارتباطی با یبوست دارد؟

همرهان عزیز زیبان در این مقاله میخواهیم در مورد پیچ خوردگی روده و ارتباط آن با یبوست مطالب را با یکدیگر مرور کنیم.
اختلال پیچ خوردگی روده کوچک تقریبا مشکل نادر و کمی می باشد و شیوع زیادی ندارد. با زیبان همراه باشید تا در این مطلب دو دلیل پیچ خوردگی روده کوچک را بازگو کنیم.

دلیل اول مرتبط به ناهنجاری باندهای چسبنده متصل کننده روده به جدار شکم است و دلیل دوم وجود حفره‌های غیر طیبعی در شکم است که روده از آن‌ها عبور و گاهی گیر میکند و همان گیر کردن سبب انسداد میشود.

پیچ خوردن روده باریک در جوانان هم به علت ناهنجاری مادرزادی است. روده باریک در بدن آدم با اتصال هایی به پشتش وصل شده و عروق خونی از همان اتصال‌ها عبور و روده را تغذیه میکند. روده‌ها درون محفظه شکم معلق نیستند.

در این مشکل روده به خوبی به جدار شکم متصل نیست و باندی که روده به جدار شکم متصل میکند، بیشتر از مقدار بلند است. بلند و باریک بودن، روده را مستعد پیچ خوردن میکند.

این بیماران بایستی تحت عمل جراحی قرار بگیرند و جراح روده را به جدار شکم متصل کند و قاعدتا روده‌ها با یک بار پیچ خوردگی باید پایدار شوند تا مجدد مرور نشود.

علت پیچ خوردگی روده بزرگ

به طور کلی علت اختلال پیچ خوردن روده بزرگ بلند بودن روده است. معمولا این اختلال در افراد مسن رخ می دهد و ندرتا فردی کم سن گرفتار این اختلال می شود. حتی اگر فرد کم سنی نیز گرفتار این اختلال شود علت آن ناهنجاری و مشکلات مادر زادی در ناحیه روده بزرگ می باشد.

علائم پیچ خوردگی روده کوچک

پیچ خوردگی روده کوچک با نشانه‌های تهوع و بالا آوردن و درد شکم در فرد بیمار بروز میکند. میزان اتساع شکم هم چندان زیاد نیست.اول فرد بیمار مشکلی از نظر دفع گاز و مدفوع ندارد ولی پس از چند روز این دشواری به تهوع و بالا آوردن و دل درد افزوده میشود.
هر ۲ مورد از پیچ خوردگی هم به جراحی اورژانس و باز کردن روده احتیاج دارد. مرور پیچ خوردگی در یک فرد بیمار شاید در اثر چسبندگی روده است که گاهی پس از جراحی‌های حفره شکمی اتفاق میافتد.

که شاید دکتر تصمیم درآوردن قسمتی از روده بگیرد، درآوردن قسمتی از روده کوچک هیچ اختلالی در جذب مواد خوراکی ایجاد نمی‌کند و چگونگی زندگی فرد بیمار را پایین نمی‌آورد. یبوست ارتباطی با پیچ خوردگی روده کوچک ندارد. دلیل یبوست مرتبط به اختلال هایی است که در روده بزرگ وجود دارد.

یبوست علت‌های متفاوتی دارد؛ از علت‌های آناتومیک گرفته تا علت‌های غذایی و… چنانچه به درمان یبوست از نظر غذایی نگاه کنیم، پیشنهاد (توصیه) به استعمال فیبر و میوه زیاد، آب و فعالیت بدنی (ورزش) و… است. استفاده از آب برای درمان یبوست خیلی با اهمیت است.

البته ضروری نیست فرد بیمار دائم در حال آشامیدن آب باشد ولی چنین افرادی بایست با کمترین خشک شدن دهان جرعه‌ای آب بنوشند و از مواد خوراکی آب دار بهره ببرند.

هم چنین از خوردن آشامیدنی‌های شیرین و آبمیوه‌های صنعتی، چای و نسکافه هم بایست اجتناب شود.

تغذیه درست بچه (کودک) از همان دوره طفولیت باید شروع شود یعنی کودکان باید به خوراکیهای پرفیبر و مفید عادت کنند.

سیگار و الکل نیز باید ترک شود.

افرادی که یبوست دارند میتوانند از میوههای خشک بهره ببرند.

انجیر خشک و آلو لبریز از منیزیم است و منیزیم حرکات دودی سیستم هاضمه را افزونتر میکند و حرکات دودی روده بزرگ کمک زیادی به رفع (برطرف) شدن یبوست میکند اما این تصور بطور کامل غلط است که فکر کنیم خوردن انجیر و الو سبب رفع (برطرف) شدن یبوست در فرد میشود، بدون این که عادتهای غذایی بدش را کنار بگذارد.

درمان یبوست احتیاج به یک برنامه ریزی درست دارد و پیچ خوردن روده کوچک ارتباطی با یبوست ندارد.

داروهای مسهل برای درمان یبوست مناسب نیستند

طبق پژوهش های انجام شده دلیل یبوست خشکی طبع فرد می باشد. اشخاصی که دچار این اختلال می شوند معمولا روده خشک و کبد ضعیف تری نسبت به بقیه افراد دارند. چنانچه برای رفع کردن آن از دواهای مسهل بهره ببرند امکان دارد موقتا التیام و بهبود یابند ولی مشکل اینجاست که با استعمال چنین دواهایی روده به آن عادت میکند و فرد بیمار همواره برای داشتن قضای حاجت پسندیده بایست به استعمال انها ادامه دهد.

راهکار اساسی، تحکیم کبد و تغییر طبع است تا روده‌ها خود به خود کار کنند. برخی از مریض‌ها به مرور آموخته اند که صبح‌ها از روغن زیتون بهره ببرند. بعضی هم شیر با شیره انگور میخورند.

همه این خوردنیها ملین‌های طبیعی و بی خطری هستند. مسهل‌ها روده را تضعیف و ملین‌ها روده را تحکیم میکنند. همه اشخاص باید طبع خود را بشناسند و تغذیه خود را برمبنای مزاجشان تنظیم کنند.

مقالات بعدی مارا در این زمینه  دنبال کنید

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 9 =