کاندیدای مناسب برای جراحی پیوند ابرو و مژه

کاندیدای مناسب برای جراحی پیوند ابرو و مژه

دوستان عزیز سلام
در این نوشته با ما همراه باشید تا در مورد پیوند ابرو و مژه مطالبی را مرور کنیم. ابتدا بگوییم که عمل جراحی پیوند ابرو را به هر کسی که ابروهایش به وسیله ی عواملی نظیر اصلاح بیش از اندازه، جای زخم و یا بیماری تیروئید، کم‌پشت و نازک شده است پیشنهاد می‌کنیم.

کاشت ابرو

عمل جراحی پیوند ابرو چگونه انجام می شود؟

این عمل به گونه ای می باشد که، هر یک از ابروهای فرد به‌ صورت جداگانه طراحی میشود تا با ویژگی‌ها و حالت ویژه صورت فرد بیمار هماهنگ باشد، و البته با توجه به ترجیحات شخصی فرد بیمار جراح پیوند ابرو مضاف بر این به ضخامت مناسب، شکل قوس، طول ابرو و فاصله میان آن‌ها هم توجه میکند.

در این عمل جراح با بکارگیری روش پیوند واحد فولیکولار (FUT) یا برداشت واحد فولیکولار (FUE)، گرافت‌های اهداکننده را از قسمت پشت سر یا از دیگر نواحی بدن می‌گیرد. بعد برش‌های ریزی روی ناحیه‌ی دریافت‌کننده شکل می‌گیرد و جراح گرافت‌های اهدایی را در آن برش‌ها جایگزین میکند.

عمل جراحی به گونه ای می باشد که فرد در کل فرآیند عمل جراحی، فرد بیمار میتواند از شروع تا انتها هوشیار و هشیاد باشد. با این حال امکان دارد پیش از انجام جراحی یک داروی آرام کننده به شما داده شود. دیگر احتیاجی به تزریق درون وریدی (IV) وجود ندارد.

کاشت ابرو

 شکل ابرو پیش از جراحی پیوند ابرو چگونه تعیین می‌شود؟

معمولا افرادی که علاقه مند به اینکار هستند روز مشاوره با پزشک، عکسی از فرد مشهور یا مورد علاقه خود که می خواهند ابرویشان شبیه آن باشند به همراه دارند. یا اینکه تصاویری از دوره جوانی شان به دکتر نشان می دهند تا فرم فعلی ابروهایشان شبیه قبل و آن دوره شود.

جراح مربوطه توازن و هماهنگی بین آنچه که فرد مراجعه کننده تمایل دارد با فرم و شکل ابرو و خصوصیات صورت وی ایجاد می کند و هر دو جنبه را حتما در نظر خواهد گرفت. زمانی که عمل جراحی قرار باشد انجام شود فرم نهایی و مشخص شده روی صورت فرد و در جای خود کشیده می شود و مراجعه کننده علاقه مندی به آن را تایید و یا رد می کند.

کاشت ابرو

دوره بهبودی پس از جراحی پیوند ابرو چقدر است؟ 

به طور کلی جراحی پیوند ابرو دوره نقاهت خیلی زیادی ندارد، ولی به هر حال فرد مورد نظر باید به میزان مکفی استراحت کند تا تورم ایجاد شده به علت عمل، بهبود یابد. به طور متوسط معمولا یک یا دو روز زمان نیاز است و حتی امکان دارد شاهد خراش‌هایی روی ناحیه‌ی جراحی شده باشید.

ممکن است فرد خارش و احساس سوز اندک نیز احساس کند ولی به احتمال بسیار قوی موقت است و به آسانی با لوشن موقعیتی قابل درمان خواهد بود.

آیا در ناحیه‌ی تحت عمل، کچلی به وجود می‌آید؟

دوستان عزیز خیر، به هیچ وجه اینطور نیست. فردی که متخصص این کار است در زمان برداشت بگونه‌ای گزینش و انتخاب می کند که در تراکم موها و شکل آن در ناحیه‌ی اهداکننده تفاوتی ایجاد نشود.

ضمنا، در روش FUT قدیمی، جراح محل برداشت و کاشت تارهای مو را بگونه‌ای طراحی و گزینش و انتخاب میکند که هیچ جای زخم آشکاری به جا نماند.

فردی که جراحی پیوند ابرو را انجام می‌دهد کیست؟

این عمل جراحی توسط جراح پیوند موی تایید شده انجام میشود.

بسیار مهم است که در برگزیدن جراح توجه نمایید چرا که هر دکتر و جراحی در طراحی و کاشت ابرو توانایی و تجربه‌ی مکفی (کافی) را ندارد.

جراحی کاشت ابرو چه مدت طول خواهد کشید؟

این عمل جراحی به طور متوسط بین چهار تا پنج ساعت و گاها در برخی مراکز درمانی و کلینیک ها تا شش ساعت بطول بیانجامد. نصفی از کل این اثنا زمان صرف برداشتن گرافت‌های مو می‍شود و نیمی دیگر آن صرف کاشت آن‌ها خواهد شد.

آیا عمل جراحی کاشت ابرو دردآور است؟

این روش دردآور نیست چرا که جراح از داروی بی‌حسی استفاده میکند. با اینحال، وقتیکه اثر دارو کم‌تر شود، امکان دارد احساس سوز اندکی داشته باشید ولی این سوز هم با استفاده از دارو قابل کنترل است.

برای جراحی پیوند ابرو چه شمار گرافت نیاز است؟

برای پنهان کردن زخم‌ها، امکان دارد چیزی حدود دوازده گرافت یا بیشتر برای کاشت در بین موهای ابرو یا پر کردن آن نیاز باشد. برای تغییر شکل ابرو، میتواند حدود پنجاه تا دویست و پنجاه گرافت برای هر ابرو نیاز باشد. شمار گرافت‌ها وابسته به حجم مورد نظر، تراکم و شکل ابروها اندکی مختلف (متفاوت) خواهد بود.

خطرات محتمل مرتبط به پیوند ابرو چیست؟

این روش دست کم خطر را دارد، ولی در موارد نادری امکان دارد موهای پیوند شده در جهت مخالف با آنچه مد نظر بوده رشد کنند. در حالتی که این رویداد بیافتد، می‌توان تارهای مو را بگونه‌ای تغییر داد تا در همون جهت دلخواه رشد کنند.

با اینحال، در بدترین حالت، می‌توان تار موی ابرو را با موچین اصلاح کرد. بروز تورم پس از عمل هم احتمال بسیار زیادی دارد، ولی پس از چند روز از بین خواهد رفت.

مدت زمان بهبودی چقدر است؟ 

مدت زمان مورد نیاز و مناسب برای دوره ی نقاهت و بهبودی بعد از اینکار زیاد نمی باشد. بعضی حتی امکان دارد پس از ۲ روز به سر کار برگردند. با اینحال، تا پنج روز بعد از جراحی در ناحیه‌ای که گرافت‌ها در آن پیوند شده، شاهد تورم خواهید بود.

تاثیر عمل چند وقت بعد نمایان می گردد؟

درست مانند موهای پیوند شده بر روی سر، گرافت‌های مو در ناحیه‌ی ابرو هم طی دو ماه نخست پیش از اینکه موهای جدید رشد کنند، گرفتار ریزش سهمگین و شدید خواهند شد. در طی ۶-۴ ماه به رشد کامل خواهد رسید و هر ماه رشد موها ادامه پیدا خواهد کرد.

هزینه ی این عمل چقدر است؟

هزینه‌ی این عمل جراحی برای هر فرد بیمار و و در هر کلینیک تفاوت دارد. هزینه‌ها وابسته به شمار مورد احتیاج گرافت و دستمزد جراح است. فرد بیمار به ازای هر گرافت باید مبلغ مشخصی پرداخت کند و قیمت گرافت‌ها وابسته به اینکه در چه منطقه و در چه کشوری زندگی میکنید مختلف (متفاوت) خواهد بود.

نتیجه ی مثبت این عمل چقدر ماندگار است؟

موهایی که در نهایت رشد میکنند دائمی هستند. درست مانند تمام موهای طبیعی پیکرتان رشد خواهند کرد. با اینحال، تارهای مویی که در ناحیه‌ی ابرو پیوند شده از اندازه‌ی آشکار ابرو بلندتر نخواهد شد چون تارهای موی کاشته شده ویژگی‌ها و مشخصه‌های موهای اطراف خود را می‌گیرند. برای نگه داشتن طول و شکل مناسب و دلخواه ابرو احتمالاً باید مانند ابروی طبیعی آن را اصلاح کنید.

پیوند مژه

پیوند مژه نوعی جراحی کاملاً اختصاصی میباشد که توسط جراحان مسلط قابل انجام بوده و بایست گفت موارد تنها در متقاضیانی که بخشی از مژه خود را ازدست داده‌اند (در اثر بیماری پوستی و یا سوختگی و سوانح) و یاکسانی که مژه‌های خیلی اندک پشتی دارند به‌صورتی که منطقه تهی در بین مژه‌ها وجود داشته باشد، قابل انجام است.

پیوند مژه

در پیوند مژه همه پیوندها موهای تکی هستند که بطور دقیق در پلک قرار میگیرند , فقط ۶ مو در پلک میتواند مکفی (کافی) باشد تا اثری طبیعی را بوجود آورد.

جای تاسف است که در بخش زیادی از موارد بیمارانی با مژه‌های کوتاه انتظار حل این دشواری با عمل جراحی پیوند مژه را دارند که این امکان بایست گفت موارد وجود نداشته و باید حتماً پیش از مبادرت (اقدام) به پیوند نزد چند دکتر مسلط به جراحی مژه (ترجیحاً طبیبان عضو کانون جهانی پیوند موی طبیعی-ISHRS)، بازبینی (معاینه) گردند.

جهت پیشگیری از صدمه به چشم دکتر متبحر باید یا دقت خیلی بالا و فاصله‌گذاری و خواب مناسب با بکارگیری سوزن جراحی ویژه کاشت مژه محل‌هایی در حاشیه پلک برای جاگذاری فولیکول آشکار نماید.

کاندیدای مناسب پیوند مژه چه افرادی هستند؟

گزینش و انتخاب بیماران برای کاشت مژه میتواند در دو مقوله مورد توجه قرار گیرد:

۱) کاشت ترمیمی مژه برای اصلاح ریزش مژه به علت جراحت یا بیماری: بیمارانی با فقدان کامل مو بدلیل طاسی مادرزادی برای پیوند مژه کاندید نیستند چون آن‌ها هیچگونه مأخذ موی دهنده برای استفاده به‌عنوان گرفت‌های پیوندی را ندارند. بیماری با طاسی مادرزادی برای کاشت مژه تصنعی کاندید میباشد که با چسب به مژه می‌چسبد.

۲) پیوند زیبائی مژه برای بدست آوردن افزایش زیبائی مژه‌های موجود

پیوند مژه

عوارض جراحی پیوند مژه

خارش یکی از عارضه‌های معمولی و دردسرساز پس از عمل جراحی است. چنانچه فرد بیمار وسوسه شود و محل پیوند را با ناخن بخاراند بیم (خطر) کنده شدن پیوندهای مو وجود داشته و به عفونت منتج میشود.

عینک‌های تک چشمی میتواند آن را بپوشاند تا از خاراندن ممانعت شود هم چنین متخصصان پوست توانایی دارند داروهائی را برای التیام و بهبود خارش تجویز کنند.

پیامدهای پیوند مژه توسط غیر متخصص شامل:

_ عفونت پلک: بازشناسی (تشخیص) و درمان سریع ضروری است تا از انتشار عفونت به چشم و ساختارهای مجاور ممانعت شود.
_ کبودی و تورم سهمگین و شدید در منطقه عمل
_ رشد غیرطبیعی مژه: رشد مژه به درون پلک (بالا و پائین) و رشد مژه به درون کره چشم که این پیامد جدی در صورتیکه کاشت توسط دکتر ماهر و عضو کانون جهانی پیوند موی طبیعی انجام پذیرد به‌ندرت مشاهده می‌گردد.

منبع
محقق: میلاد اسد بیگی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 7 =