کثیف‌ترین نقاط داخل هواپیما!

کثیف‌ترین و آلوده‌ترین قسمتهای هواپیما

بررسی‌ها مشخص کرده است که برخی لوازم و تجهیزات به کار رفته در هواپیماها و فرودگاهها گرچه شاید توجه چندانی هم برنیانگیزند، نقشی بسیار در احتمال انتقال میکروب و مبتلا شدن به انواع بیماریهای کمخطر یا پرخطر دارند.

چنانچه شما هم همانند بخش زیادی از مردمی که این روزهای تعطیل به گشت وگذار روی آورده اند، قصد سفر دارید، نامطلوب نیست با بعضی از نمونه‌های در ارتباط با موضوع در بقیه نوشته آشنا شوید.

خیلی از ما طی روز و شب با علل محیطی زیادی در تماسیم و بدون آنکه خودمان هم توجه چندانی به آن‌ها داشته باشیم، احتمال دارد این تماسها در ابتلایمان به اشکال و انواع بیماریها نقش داشته باشند:

آلوده‌ترین نقطه‌های هواپیما

۱-قفلهای دستشویی
یک میکروبشناس با اخذ نمونه هایی از قفلهای دستشویی ۵ فرودگاه در آمریکا برای گزینش و تشخیص این که کدام فرودگاهها و چه سطوحی در این مکانها دارای زیادترین باکتری هستند به نتایجی دست یافت که شاید سبب تعجب شما نیز بشود: درست همان جاهائی که احتمال بسیار ضعیفی در تخمین میزان باکتری وجود دارد: قفلهای دستشویی
این میکروبشناس با بررسی ۲۶ نمونه از قفلهای دستشویی هواپیماها و فرودگاههای امریکایی متوجه شد در حالت کلی ۷۰ واحد شکل دهنده کلونی یا CFUs در هر اینچ مربع این نقطه‌های تماس وجود دارد؛ البته، این میزان ۳۰ برابر اندک‌تر از کثیفترین جای بررسی شده در فهرست وی بود.

۲-کمربند ایمنی

کثیف ترین جای هواپیما

کمربندهای ایمنی نصب شده در صندلیهای هواپیما بعد از نمونه گیری محقق مذکور مقام بعدی را از دید آغشتگی به باکتریها و میکروبها به دست آوردند! با عنایت به برآیند بدست آمده از این تحقیق، کمربندهای ایمنی هواپیما بطور میانگین، ۲۳۰ CFU باکتری را در هر اینچ مربع خود جای داده بودند که در پی تماس دستها برای بستن کمربند احتمال منتقل شدن بیماری به مسافر شدت می‌یابد.

۳-دکمه فلاش تانک توالت
دکمه فلاش تانک توالت در دستشویی‌های همگانی، از جمله مناطق پرخطر در انتقال میکروب و ظهور بیماری است.

بررسی مذکور نشان داد میزان آلودگی هر اینچ مربع از دکمه‌های فلاش تانک توالت تعبیه شده در هواپیماها و فرودگاهها بطور میانگین ۲۶۵ CFU است.

۴-شیرهای آبخوری

کثیف ترین جای هواپیما

میزان آلودگی شیر آبخوریهای همگانی هواپیماها و فرودگاهها فقط اندکی اندک‌تر از ابزاری است که زیادترین میزان آلودگی را در این پژوهش داشته است؛ چنان که گویا چنانچه از آشامیدن حتی جرعه‌ای آب بیرون آمده از سوراخ این شیرها امتناع کنید، شانس سلامتیتان بیشتر خواهد بود: ۱۲۴۰ واحد شکل دهنده کلونی یا CFU در هر اینج مربع، میزان آلودگی این شیرها را در تحقیق مذکور برای خود به ثبت رسانده است!

۵-دریچه جریان هوای بالای سر سرنشینان
دریچه‌های کوچکی بالای سر سرنشینان هواپیما تعبیه شده که هوای خنک را به طرف مسافران هدایت میکند.

نمونه گیری از این دریچه‌ها نشان داد میزان آلودگی میکروبی و باکتریائی بیشتر آن‌ها ۲۸۵ CFU در هر اینچ مربع است؛ یعنی اندکی افزون‌تر از میزان آلودگی دکمه فلاش تانک توالت.

از اینرو پسندیده‌تر است هنگام خاموش و روشن کردن یا تنظیم اونها بیشتر توجه نمایید.

 

۶-میز دستی یا میز غذای جلوی سرنشینان

کثیف ترین جای هواپیما

شاید به ذهنتان هم خطور نکند که زیادترین میزان آلودگی متعلق به این میز کوچک دستی در جلوی سرنشین هواپیماست که به پشتی صندلی سرنشین جلویی نصب شده است. بررسی نمونه‌های بدست آمده در تحقیق نشان داده است که باکتریها علاقه خیلی زیاد به نشستن روی این میز دستی بیشتر پلاستیکی و چسبیدن به آن دارند! میزان آلودگی این سطوح ۲۱۵۵ واحد شکل دهنده کلونی را در هر اینچ مربع شامل می‌شده است!

۷-صندلی‌های راهرو

بخش زیادی از مسافران صندلی‌های راهرو را ترجیح میدهند، ولی این راحتی خطر تماس با بیماریها را هم بهمراه دارد.

بالای این صندلی‌ها پر از میکروب است، چون همه از کنار آن عبور میکنند و به عنوان تکیه گاه آن را می‌گیرند.

۸-جیب پشت صندلی

کثیف ترین جای هواپیما

مسافران گرایش دارند از جیب پشت صندلی برای ریختن زباله بهره ببرند و همه زباله هایشان را در آن جمع میکنند.

خدمه هواپیما هم مهلت مکفی برای تخلیه همه این جیب‌ها ندارند، مخصوصا چنانچه بازه میان پروازهای هواپیما اندک باشد.

در این زمینه بهترین راه برای پرهیز از میکروب‌ها این است که بهیچوجه از این جیب‌ها استفاده نکنیم.

البته پژوهشگران این تحقیق متذکر شده اند همه اشخاصی که روزانه در همه جهان با هواپیما سفر میکنند به سبب بکارگیری این لوازم بعد از پرواز فرد بیمار نمی‌شوند چراکه ساختار ایمنی بدن و بخش زیادی از موارد دیگر نیز در ظهور بیماری متعاقب از آلودگی میکروبی و باکتریائی سطوح نقش دارند؛ با وجود این، عقل سلیم در پیش گرفتن روشهای احتیاطی را بشکل متعارف توصیه میکند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − دو =