تاثیر زیاده روی در تماشای تلویزیون

آیا نگاه کردن به تلویزیون چشم را پایین میکند.

سوالی که غالبا از سوی پدر و مادر مطرح میگردد این است که آیا نگاه کردن به تلویزیون چشم اطفال را پایین می‌کند؟ در جواب به چنین سوالی باید گفت در حالت کلی تا کنون هیچ تحقیق معتبری به این جمع بندی نرسیده است که نگاه کردن به تلویزیون سبب ضعیفی چشم ‌ها میشود، ولی آنچه مسلم است نگاه کردن به تلویزیون یعنی نگاه مستقیم و مستمر به یک صفحه نورانی که چشم ه‌های نورانی کوچکی هستند که با شدت‌های گوناگونی از سطح روشنایی در مجاور هم تصاویر متحرک را روی صفحه تلویزیون به وجود می‌آورند.

نگاه یکسره و در طی مدت زمان طولانی نه فقط سبب ملال و خستگی چشم ‌ها میشود، بلکه احتمال دارد چشم‌های کودکان و افراد بزرگسال را تحت اضطراب و نگرانی قرار بگذارد. و سبب خشکی و قرمزی چشم شود.

کاستی بینایی بطور نخستین منشا وراثتی دارد و در قیاس با اثرات محیطی، وراثت سهم بسیار بیشتری را در ایجاد عیوب انکساری و کاستی بینایی ایفا مینماید.

با آنکه تاکنون هیچ پژوهشی تاثیر تماشای درازمدت تلویزیون را در ایجاد عیب انکساری یا افت بینایی تاکنون تایید نکرده است، ولی هرگز نباید درازمدت تلویزیون دید؛ چون نه فقط سبب ملال و خستگی و اضطراب و نگرانی ‌های حاصل از آن بر چشم‌ها میشود، بلکه احتمال دارد تاثیراتی روی تندرستی سیستمیک کودکان داشته باشد، چرا که اطفال در حال رشد افزون‌تر از همه چیز احتیاج به جنبش و جنب و جوش دارند تا عضلات و استخوان بندی آن‌ها لازم و بطور درست رشد و نمو داشته باشد.

چشم

ارتباط چشم با تلویزیون

تماشای زیاد تلویزیون، جدای از زیان بخش بودن یا نبودن آن مانند افراط در هر چیز دیگر مناسب نیست هم چنین با توجه به اینکه بینایی و چشم‌های اطفال در حال مسیر تکاملی هستند به مراقبت زیادتری نیاز دارند و هم چنین اثرات محتمل ناشناخته روی ساختار بینایی را نبایست در آن‌ها نادیده گرفت.

بازه مناسب برای نگاه کردن به تلویزیون، خود پرسش دیگری است که غالبا مورد پرسش قرار میگیرد.

۲ برابر سایز تلویزیون، دست کم بازه مجاز برای نگاه کردن به تلویزیون است.

به عنوان مثال برای تلویزیون ۴۰ اینچی دست کم بازه تا تلویزیون ۸۰ اینچ یا دو متر است.

نکته اساسی دیگر در نگاه کردن به تلویزیون اینست که در صورت وجود عیوب انکساری چشم فرد هنگام تماشا احتمال دارد گرفتار سوز چشم، اشک ریزش یا سردرد شود که خود این نشانه‌ها مشخص کننده وجود عیوب انکساری چشم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =