بیماری هاری چیست؟

شخص مبتلا شده به بیماری هاری محکوم به مرگ است.

آنهایی که در خانه خود سگ نگاه میدارند، باید به این موضوع توجه کنند که چنانچه این حیوان به ویروس هاری مبتلا شود، خیلی پرخطر است.

هاری یکی ازبیماریهای مشترک بین آدم و حیوان است که آدم غالباً از مسیر گزش به آن گرفتار می‌شوند.

میزان کشندگی بیماری خیلی بالا و صد درصد است بطوری که بعد از ظهور نشانه‌های بالینی چه در آدم و چه در حیوان، درمان ممکن نبوده و مرگ پرهیز ناپذیرخواهند بود.

هم اکنون این اختلال قابلیت درمان ندارد و افراد گرفتار محکوم به مرگ هستند. راه اساسی سرایت بیماری هاری گزش توسط حیوانات تک سمی است که درصورت ایجاد خراش و یا زخم بر روی پوست ویروس هاری از مسیر این گزش وارد بدن اشخاص شده و نشانه‌های خود را بعد از مرحله کمون ۱۵ روزه تا ۳ ماهه در دو مرحله غیر اختصاصی و اختصاصی نشان میدهد.
در مرحله غیر اختصاصی نشانه هایی از جمله اشکال در بلع، درد شکم، کاستی عضلات و تحریک پذیری بروز پیدا میکند.
در مرحله نشانه‌های اختصاصی نیز سوز و گزگز در محل گزش، فقدان آرامش، توهم، هراس از آب و نور در فرد ایجاد میشود.
هم چنین گرفتاران به هاری با پیشروی بیماری به علت تحریک پذیری و انقباض عضلات تنفسی گرفتار حالت تهاجمی شده و بعد تشنج کرده و گرفتار فلج موضعی می‌شوند و نهایتا هم این اختلال مرگ فرد را رقم می‌زند.

بیماری هاری

راه سرایت بیماری هاری

ویروس هاری ساختار عصبی مرکزی را درگیر مینماید و هرچه محل زخم و گزش به ساختار عصبی مرکزی نزدیکتر باشد، مرحله نهفتگی بیماری کوتاهتر خواهد بود.
ویروس هاری بی هوازی بوده و بستن محل زخم سبب میگردد تا این ویروس به آسانی و با سرعت بیشتری تکثیر پیدا کند.
بخیه زدن محل گزش در صورتیکه بسیار ژرف باشد باید در شفاخانه و بعد از تزریق سرم ضد هاری توسط دکتر جراح انجام پذیرد.
واکسن هاری در دو مقطع مختلف می‌تواند تزریق شود، آنهایی که در معرض حیوان گزیدگی هستند توانایی دارند این واکسن را تزریق کنند.
هم چنین در مرحله‌ای که حیوان گزیدگی انجام شده هم میتوان این واکسن را تزریق کرد.
۷۲ ساعت نخستین حیوان گزیدگی وقت طلایی برای نجات فرد محسوب میگردد و هرچه این موقع کوتاهتر باشد قطعاً فرد شانس بیشتری برای نجات خواهد داشت.
اشخاص بهنگام حیوان گزیدگی سریعاً محل گزش را با صابون و آب کاملا به مدت ده تا پانزده دقیقه شستشو داده و کف را حسابی از روی محل زخم پاک کنند تا بتوانند در مرحله بعد به خوبی ضدعفونی محل را انجام دهند.
در مرحله بعد زخم را ضد میکروبی کرده و بهیچوجه نباید آن را بخیه کرد و بعد با رجوع به مراکز بهداشت باید واکسن هاری تزریق کرد.
واکسن هاری برای اشخاص حیوان گزیده در ۵ نوبت تزریق میشود که مرحله صفر آن در همون دقایق پس از گزش خواهد بود و بعد از آن ۳ روز پس از گزش، ۷، ۱۴ و نهایتا ۳۰ روز بعد از گزش واکسن هاری مجددا تزریق میشود.
فقدان سرعت در تزریق واکسن هاری و رسیدگی به زخم میتواند در نهایت منتهی به مرگ فرد حیوان گزیده شود.
در حالت بروز حیوان گزیدگی به مراکز بهداشت شهرستان محل اقامت خود مراجعه نمایید زیرا آنها به صورت شبانه روزی واکسن هاری را به صورت رایگان برای اشخاص حیوان گزیده تزریق میکنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه − دو =