فرق بین درد کلیه و کمر را چگونه تشخیص دهیم؟

چنانچه شماهم گاهی وقتها درد کلیه با کمر را اشتباه میگیرید این نوشته را مطالعه نمایید.

یکی از رایجترین علت‌های دردهای کمری اسپاسم ماهیچه‌ها کمری است که غالبا در منطقه چپ کمری ایجاد شده، آغاز درد از قسمت زیر دنده‌ها بوده و احساس تیرکشنده‌ای در ناف ایجاد میشود نشانه اسپاسم در منطقه کمری، این نوع درد عموما با تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده تشدید میگردد که غالبا در معاینه دکتر متخصص درد در قسمت عمقی کمر بیشتر احساس میشود.
تفاوت درد کمر با درد کلیه
درد کلیوی از قسمت زیر دنده‌ها آغاز میشود و با انجام آزمایش و سونوگرافی دکتر به تشخیص قطعی می‌رسد در آنهایی که دچار یبوست مزمن هستند دردهای کمری گسترش زیادتری دارد، بخش زیادی از دردهای کمری در افراد مبتلا به یبوست مزمن با درد کلیوی اشتباه گرفته میشود.

کلیه‌ها در قسمت پشت بدن و بالای کمر (درست پایین دنده‌ها) واقع شده اند، بیشتر اشخاص گرایش دارند که بدانند درد کمر مرتبط به تشکیل دشواری و مشکلی در کلیه‌ها است یا نه، راه قطعی برای این کار وجود ندارد، ولی با شناخت برخی نشانه‌های و انجام برخی آزمایشها که توسط دکتر توصیه میشود، می‌توان مشکلات محتمل کلیه‌ها را وارسی کرد.
وجود درد زیاد در قسمت بالایی کمر و درد یک طرفه به ویژه چنانچه به همراه تب و مشکلات ادراری باشد، می‌تواند نشاندهنده درد حقیقی کلیه‌ها باشد.

درد می‌تواند در اثر عفونت کلیه‌ها (پیلونفریت) بوجود بیاید.

وجود سنگ در کلیه نیز سبب بروز درد کلیه میشود.

حرکت سنگ در کلیه نیز سبب ایجاد درد میشود، وقتی سنگ کلیه آغاز به حرکت میکند و از قسمت میزنای (حالب) عبور میکند و به سوی مثانه می‌رود، دردهای شدید و متناوبی را ایجاد میکند که قولنج کلیوی یا قولنج میزنای نامیده میشود.

قولنج کلیوی نوعی کولیک است که در اثر سنگ کلیه ایجاد میشود، این درد بطور معمول از قسمت کلیه یا زیر آن شروع میشود و تا مثانه ادامه مییابد.

درد قولنج کلیوی به صورت اسپاسمی است، بدین معنا که تیر میکشد و موجهای غیرمنتظره دارد.

این درد در ۲ نوع نه چندان شدید و حاد بروز میکند.

نوع حاد آن را دردناک‌ترین حس تجربه شده توسط آدم توصیف کرده اند.

عفونتهای ادراری از علت‌های شایعی است که سبب ایجاد دردهای کلیوی میشود، برخی مشکلات سبب بسته شدن تدریجی جریان ادرار میشود (انسداد غیرمنتظره جریان ادرار در سنگ کلیه دیده می‌شود) در این وضعیت نیز کلیه‌ها کش می‌آیند و درد شدیدی بروز میکند.

نتیجه: وجود درد زیاد در قسمت بالایی کمر و درد یک طرفه به ویژه چنانچه به همراه تب و مشکلات ادراری باشد، می‌تواند نشاندهنده درد حقیقی کلیه‌ها باشد درد کلیه در اثر عفونت کلیه یا زیان وصول به آن ایجاد میشود، چنانچه پشت یا پهلوی فردی زیان ببیند مانند برخورد ضربه، اشخاص تصور میکنند که کلیه هایشان درد میکند ولی بیشتر اوقات اینطور نیست و کلیه‌ها مشکلی ندارند. بنابر این هر دردی در منطقه کمر لزوما نشاندهنده درد کلیه نیست بلکه لازم است به دکتر مراجعه نمود و تشخیص قطعی را جویا شد. در بیشتر از نود درصد موارد تشخیص قطعی علت‌های درد کمر با انجام معاینه و شرح حال دقیق از فرد بیمار توسط دکتر ممکن است، بنابراین اشخاص باید هرگز دلواپسی به خود راه ندهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =