تاثیرات گیاه بسفایج

گیاه بسفایج خواص دارویی دارد.

گیاهی است چند ساله، برگهای آن به قطعات کوچک تقسیم شده، پهنة کلی برگ بیضی مثلثی شکل بطول ۲۵-۲۰ سانتی متر و دارای دمبرگ بلند است قطعات کوچک هر برگ که بطور متناوب نسبت به رگبرگ اساسی قرار گرفته اند در قسمت قاعده برگ درازتر و تدریجا که به نوک برگ نزدیک می‌شوند کوچکتر می‌شوند ریشة این گیاه که ان هم بسفایج نامیده میشود، ساقة زیرزمینی است به رنگ خاکستری تجربه میکند تیره باریک و دارای گره‌های زیادی است و از هر دسته ریشکهای نازکی بیرون آمده و گیاه را در زمین مستقر می‌سازد بهترین نوع آن از دید دارویی دارای مزه قرنفل اندکی شیرین و قابض و گس می‌باشد. مغز ریشة تازه آن به رنگ سبز مانند مغز پسته ولی هرچه افزونتر کهنه شود به قرمزی وسیاهی می‌گراید گیاهی است که در بهار رشد میکند و در تابستان می‌رسدو چون از سرخسهاست یعنی از نهان زادان آوند دار است، طبعاً بی گل است.

گیاه داروئی بسفایج (Polypodium vulgare) در بخشهای معتدل و نمناک زمین به عنوان مثال در شمال ایران و در روی دیوارها و تخته سنگ‌ها میروید.

ساقه آن در زیر خاک و بصورت ریزوم است و برگهای آن دارای بریدگی‌های زیادی است و فقط برگهای گیاه از خاک بیرون می‌باشند.نام‌های دیگر بسفایج: بسپایک، ثاقب الحجر، اضراس الکلب، بسفایج، دارحماز، تشتیوان، کثیرالارجل، قمی، بنکارعلا، بولوخوریو، اشتران، سکی رغلا، پولیپود، پولوپودیون، اشتیوان و دارچماز می‌باشد.

گیاه بسفایج

خواص داروئی گیاه بسفایج:

جهت درمان بواسیر روزانه گیاه بسفایج را با عناب دم کنید و آب صاف‏ کرده آن را بیاشامید. برای افتادن دانه یا تکمه بواسیر بسیار تاثیر گذار است.

گیاه بسفایج را با هل قراب از هرکدام یک مثقال بجوشانید و آبش را بامداد ناشتا بیاشامید رطوبت منجمده در معده را رفع می‌‏سازد.

آشامیدن آب جوشانده گیاه بسفایج آمیخته با ماءالشعیر و یا آب و عسل برای تحلیل قولنج و نفخ شدید و دور کردن اخلاط بسیار نافع می‌‏باشد.

گیاه بسفایج را با ریشه شیرین‏ بیان پوست گرفته و انیسون دم کنید و آب صاف‏کرده آن را بیاشامید.

به منظور رفع سرفه و تنگی ‏نفس نافع است.چنانچه مغز فلوس سائیده شده یا ترنجبین را در آب دم‏کرده گیاه بسفایج آمیخته نموده و بیاشامید برای تحلیل باد و گاز بواسیر و تسلی درد معده مزمن و درمان صرع بسیار مجرب است.

برگهای بسفایج، دارای بریدگی‌های زیادی است و فقط برگهای گیاه از خاک بیرون می‌باشند.

گیاه بسفایج

آشنا شدن با خواص گیاه بسفایج

دیگر خواص گیاه بسفایج:

۱- طبع آن خشک و گرم است.

۲- برای علاج بیماری لقوه مفید می‌باشد.

۳- برای علاج ورم کلیه مفید می‌باشد.

۴- برای رماتیسم به صورت ضماد استفاده شود.

۵- برای تصفیه خون مفید می‌باشد.

۶- برای نفخ میتوان از بسفایج استفاده کرد.

۷- برای سرماخوردگی مفید می‌باشد.

۸- برای کبد مفید می‌باشد.

۹- برای طحال مفید می‌باشد.

۱۰- برای علاج نقرس می‌توان استفاده کرد.

۱۱- ضد بلغم و سودا است.

۱۲- برای سوءهاضمه مفید می‌باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 12 =