روغن پالم و خطراتش برای بدن!

روغن پالم و مواردی اساسی و مهم که بایستی در این مورد بدانید.

چند روز پیش وزیر محترم بهداشت در زمینه شایعه‌ای صحبت کردند که بنا بر آن پالم وارد صنعت شیر کشور شده بود که این خبر بازتابها و بحث هایی را بدنبال داشت تا زمانی که این بحث وارد مجلس شد که طبق آن قرار است تا هفته‌ی آتیه معاون بهداشتی و رئیس سازمان خوراک گزارشی را در این زمینه برای مجلس تهیه کند.
تا مدتها قبل بسیاری باورها با این بود که شیر کم روغن چندان فایده‌ای ندارد و شیر قوت بخش و عالی همان شیر پرچرب است که به گفیه‌ی برخی‌ها مستقیما از دامداری‌ها بدون انجام هیچ افزایش و کاهشی به دست مصرف کننده میرسد ولی هم اکنون بحث داغ افزودن روغن پالم به این نوع شیرها نظر بسیاری را تغییر داده است.

مضرات روغن پالم

حالا ببینیم روغن پالم چیست؟

روغن پالم روغنی از مغز میوه‌ی نخل است بزرگترین عرضه کننده‌ی این روغن کشور مالزی است که بعنوان روغنی بدن کلسترول بایست گفت سرزمین‌های آفرقایی استفاده میشود.
روغن پالم در بین روغنهای گیاهی در رده‌ی پایان قرار دارد و به علت داشتن میزان بالای چربیهای اشباع شده برای استفاده از پس از تمام روغنهای گیاهی دیگر توصیه میشود.
فواید روغن پالم

موارد مصرف روغن پالم

روغن پالم دارای اسید اوئیک است که پژوهشگران مصرف آن را دلیلی بمنظور بوجود آوردن و افزایش بیماریهای قلبی دانسته اند.
از روغن پالم به عوان یک سوخت زیستی برای مصارف و ساخت بیودیزل‌ها استفاده میشود.
جالبه بدونید که از این روغن در طول جنگ جهانی دوم برای تهیه بمب‌های ناپالم استفاده می‌شده است.

پالم و افزایش بیماری قلبی

روغن پالم از اسیدهای چرب و گلیسرول مانند همه چربی‌ها تشکیل شده است.

خلاف تمام چربی‌ها اسیدهای چرب اشباع فراوانی دارند که در درجه حرارت اتاق جامد هستند.

روغن پالم اسم خود را از اسید چرب اشباع c۱۶ یالمتیک اسید گرفته است.

اسید اوئیک اشباع شده نیز شکل دهنده روغن نخل است.

به گفته‌ی سازمان جهانی تندرستی و بهداشت شواهد قانع کننده‌ای است که نشون میدهد مصرف پالمتیک اسید احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش میدهد.

بنابراین آن را بعنوان اسیدهای چرب ترانس در طبقه بندی قرار میدهند.

چربی‌های ترانس نیز در درجه حرارت اتاق جامداند آنتی اکسیدیشن‌های روغن پالم قرمز مانند توکوتری نولز و کاروتنوئیدها به علت خاصیتهای شفابخش که ادعا می‌شد به فرآورده‌های خوراکی و لوازم آرایش مازاد و اضافه می‌شد و هم اکنون هم در مواد آرایشی خانمها استفاده میشود و قسمت اعظم تولیدات آرایشی به روغن پالم وابسته است.

مطالعاتی در سال ۲۰۰۹ میزان انتشار اکرول را آزمایش کرد.

روشن کرد که یک محصول سمی و نامطلوب بود حاصل از تجزیه گلیسرول از قسمت ژرف سرخ کردن سیب زمینی در روغن پالم قرمز و زیتون و روغن آفتابگردان اشباع نشده حاصل میشود.

هم اکنون روغن پالم به عنوان «روغن گیاهی» یا «چربی گیاهی» بر روی برچسب‌های مواد خوراکی در اتحادیه اروپا (EU) قید شده است.

از سال ۲۰۱۵ تحت نظر اتحادیه اروپا در پکیج بندی مواد خوراکی دیگر اجازه بکارگیری اصطلاح کلی «چربی گیاهی» یا «روغن گیاهی» در فهرست مواد شکل دهنده داده نخواهد شد.

تولید کننده‌ی مواد خوراکی باید نوع خاص چربی گیاهی را استفاده میکند شامل روغن پالم را ذکر کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هفت =