روش تشخیص سرطان پروستات

تشخیص سرطان پروستات با یک بررسی خون

سرطان پروستات رایج‌ترین سرطان مردان است که درصورت تشخیص نشانه‌های و اقدام بموقع، شانس درمان و جلوگیری از پیشرفت سرطان پروستات افزایش می‌باید.

سرطان پروستات (Prostate cancer) که بنام چنگار پروستات نیز شناخته میشود، در پروستاتاست که غده‌ای در سیستم تناسلی آقایان است رشد میکند.

سرطان پروستات یکی از رایجترین سرطان هایی است که آقایان را مبتلا میکند و در سطح دنیا دومین گونه سرطان معمول و پنجمین عامل مرگ و میر مرتبط به بدخیمی، در آقایان است.

گرچه سرطان پروستات در بیشتر موارد مرگبار نیست، ولی شناخت عوامل خطرآفرین برای این اختلال به منظور تشخیص نشانه‌های سرطان پروستات و درمان زودرس آن مهم است.

سن بالا، نژاد و سوابق خانوادگی بیماری عوامل با اهمیتی هستند که خط ابتلاء به بدخیمی پروستات را افزایش میدهند.

پژوهشگران انگلیسی بررسی خون جدیدی ابداع کرده اند که می‌تواند مردانی را که در ریسک خطر بالای مبتلا شدن به بدخیمی پروستات هستند.، شناسایی کند.
ابداع یک تست خون برای شناسایی بیماری سرطان پروستات، می‌تواند هزاران مرد را از درمانهای بیهوده نجات دهد و اشخاص در ریسک خطر را بموقع شناسایی کند.
در این شیوه جدید که بوسیله پژوهشگران کالج ‘کویین مری’ در لندن ابداع شده است، سلول‌های تومور در مراحل ابتدایی رشد، تشخیص داده می‌شوند.

تشخیص زودهنگام سرطان پروستات به مداوا آن کمک میکند.

این شیوه، در حالتی که یافته‌های ابتدایی آنکه بر اساس آزمایش روی ۸۰ نمونه مریض گرفتار و مبتلا به سرطان پروستات بدست آمده است، در بررسی‌های بزرگ‌تر نیز تایید شود، می‌تواند. درمان بدخیمی پروستات را متحول سازد.
درمان سریع سرطان پروستات برای آقایان مبتلا به اشکال تهاجمی‌تر این اختلال حیاتی است.
تاکنون طبیبان روش قابل اعتمادی به منظور تشخیص اینکه کدام مرد بیشتر در معرض ریسک مبتلا شدن به بدخیمی پروستات قرار دارد، در دست نداشتند.
در آتیه آزمایش سلول‌های سرطانی پروستات در خون می‌تواند به طبیبان در تشخیص بیمارانی که در ریسک خطر بالای مبتلا شدن به این بیماری هستند. و هم چنین اجتناب از درمانهای بیهوده برای آقایانی که در مواجه با پایین خطر بیماری هستند، یاری رساند.
در این آزمایش‌های حساس، رشته هایی از دی ان ای که بر اثر رشد تومور در خون ریخته میشود، گردآوری می‌شوند.
این شیوه یکی از نخستین شیوه‌ها در دسته ‘نمونه برداری‌های مایع’ است که به تصور متخصصان درمان بدخیمی را متحول می‌سازد.
این رویکرد که ‘پزشکی دقیق’ خوانده میشود، طبیبان را قادر می‌سازد تا به دقت سرطان‌ها را بر طبق ساختار ژنتیکی آن‌ها هدف وارد میکند، تومورها را در هنگام جهش و رشد به دقت کنترل نمایند و داروها را در صورت مقاوم شدن سرطان به یک مداوا خاص تغییر دهند.
دکتر ‘یانگ جی لو’ از موسسه سرطان کویین مری بارتز گفت: تحقیق ما نشان میدهد که شمار این سلول‌های خاص در نمونه یک فرد بیمار، شاخص خوبی برای گسترش سرطان پروستات است.
او اضافه کرد: با تشخیص این سلول‌ها که توانایی حرکت در جسم را به دست آورده اند، یک شیوه بالقوه جدید به منظور کنترل بیماری بدست آورده ایم.
یافته‌های این مطالعه در کنفرانس موسسه ملی تحقیقات سرطان در لیورپول ارائه شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − هفت =