مضرات خواب زیاد

خواب زیاد چه عوارضی دارد؟

خواب نیاز فیزیولوژیک بدن است و سبب بازسازی اعتدال بدنی، روحی و حفظ انرژی میشود.

ما بطور میانگین در روز و شب به ۷ تا ۸ ساعت خواب نیازمندیم.بررسی‌ها نشان میدهد خواب اندک‌تر از ۳ ساعت و نیم و بیش‌تر از ۸ ساعت و نیم، احتمال مرگ و میر را تا پانزده درصد افزایش میدهد.

بنابراین کمبود خواب و پرخوابی هر دو توانایی دارند خطرآفرین باشند.

در این بین خواب زیاد گرچه بیماری نیست، ولی میتواند نشانه بیماری باشد بطوریکه اشخاصی که بیشتر از اندازه می‌خوابند نسبت به بقیه اشخاص، بیشتر در معرض ریسک مبتلا شدن به بیماریهایی نظیر دیابت و چاقی هستند.

در اینجا شش پیامد روانی و‌جسمی متعاقب از خواب زیاد در روز و شب معرفی شده است:

عواقب ناشی از خواب زیاد


ملال و خستگی تمام وقت
: ساعت بیولوژیکی بدن احتیاج به برنامه ثابتی دارد.

چنانچه خواب و بیداری تان زمان مشخصی ندارد، کارایی تان را نیز از دست می‌دهید صحیح هست که پایان هفته‌ها و روزهای تعطیل برنامه خواب همه به هم می‌ریزد ولی با وجود این بایست تلاش کنید وقت خواب و بیداری تان را تنظیم نمایید.

برآیند تحقیقات علمی تازه نشان می‌دهند اشخاصی که ساعت مشخصی برای خواب و بیداری ندارند حتی چنانچه زیاد هم خوابیده باشند، باز هم حس خسته بودن میکنند.

خواب زیاد

خواب زیاد ریسک مبتلا شدن به دیابت را بهمراه دارد.


ریسک مبتلا شدن به بیماریهای قلبی:
بیماریهای قلبی هم اکنون علت اساسی مرگ و آسیب در آمریکا است و در این بین خواب بیشتر از ۹ ساعت در شبانه روی شانس مبتلا شدن به این بیماریها را تا ۳۴ میزان افزایش می‌دهد.

در این بین شانس دچار شدن خانم‌ها به مشکلات قلبی متعاقب از خواب زیاد، نسبت به مردان بیش‌تر است.

بالارفتن وزن : بررسی‌ها نشان میدهد کمبود خواب به اندازه ۲۷ درصد و خواب زیاد به اندازه بیست و پنج درصد ریسک مبتلا شدن به چاقی را افزایش میدهد.

قطعا زمانیکه شما بیشتر می‌خوابید، کم‌تر جنبش دارید و بنابراین انرژی و کالری کمتری هم می‌سوزانید.

ریسک مبتلا شدن به دیابت: هر چه اشخاص بیشتر بخوابند، بیشتر مستعد اضافه وزن می‌گردند و اضافه وزن پایداری به انسولین را افزایش میدهد که نتیجه آن نیز بالارفتن ریسک مبتلا شدن به مرض قند نوع دو است.

خواب بیشتر از اندازه اختلالاتی را در سوخت و ساز گلوکز بوجود میاورد و حساسیت به انسولین را تقلیل میدهد.

خواب زیاد ریسک مبتلا شدن به مرض قند را بهمراه دارد.


کاهش تمرکز:
بر اساس تحقیقات کانون طب سالمندان آمریکا، خواب مزمن و درازمدت می‌تواند اثرات منفی بر روی تمرکز در انجام امورات روزمره داشته باشد.

فوت زودهنگام : بررسی‌های اپیدمیولوژیک در مقیاس بزرگ مشخص کرده اند که خواب درازمدت با فوت زودهنگام مرتبط است.

البته هنوز دلیل دقیق این رابطه مشخص نشده است ولی ظاهرا ملتهب شدن در این بین نقش جدی دارد.

افزایش خواب و به تبع آن مبتلا شدن به وزن بالاتر از طبیعی و چاقی، ملتهب شدن در بدن را بیشتر کرده و خود عامل خطری برای مبتلا شدن به مشکلات قلبی، دیابت و نهایتا فوت زودهنگام است.

افسردگی : خواب زیاد و افسردگی توانایی دارند دلیل و معلول هم باشند به این معنا که هم افسردگی منتهی به خواب درازمدت میشود و هم خواب بیشتر از اندازه، ریسک مبتلا شدن به افسردگی را افزایش میدهد. مبتلایان به پرخوابی ۲ برابر بیشتر از سایرین در ریسک خطر افسردگی هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + نوزده =