Food on the floor

آیا غذایی که سطح زمین افتاده می توان خورد؟

غذای ریخته شده سطح زمین قابل خوردن است؟

آخرین باری که خوراک از دستتان کف آشپزخانه افتاد و در یک یورش غیرمنتظره به درون بشقاب منتقلش کردید، کی بود؟ نکند شما نیز معتقدید چنانچه غذایی را که سطح زمین افتاده، زود بردارید، دیگر آلوده نیست و می‌توانید با خیالی آسوده نوش جانش کنید؟

جالبه که بدانید، برآیند پژوهشی که در دانشگاه آستون انگلیس انجام شد، این طرز تفکر را اثبات نموده است.

در این تحقیق مشاهده شد، چنانچه غذایی را که سطح زمین افتاده در همون ثانیه‌های اول بردارید (حداکثر ۵ ثانیه)، احتمال این که آلوده نشده باشد بیش‌تر است، ولی چنانچه خوراک زمان زیاد سطح زمین باقی بماند.، مهلت لازم خواهد داشت تا باکتری هایی مانند اِشریشیاکلی یا اِستافیلوکوکوس اورِئوس را از سطحی که روی آن افتاده، به خود جذب کند.

در این تحقیق تأکید شده است، نوع خوراک و جنس سطحی را که خوراک با آن برخورد کرده، نباید نادیده گرفت.

به عنوان مثال احتمال انتقال باکتری‌ها به خوراک از روی فرش یا موکت در قیاس با دیگر سطوح کم‌تر است، در حالیکه چنانچه غذایی نمناک زمانی طولانی‌تر از ۵ ثانیه روی سطوحی مانند پارکت یا سرامیک و کاشی باقی بماند.، احتمال آلوده شدنش به باکتری‌های موجود در سطح بیش‌تر است.

غذای روی زمین
غذای روی زمین

غذای ریخته شده سطح زمین تمیز است؟

در پژوهشی دیگر که در دانشگاه راتجِرز آمریکا انجام شد، محققان احتمال آلودگی به باکتری اِنتِروباکتِر آئِروژِنز از سطوح متفاوت به انواع خوراکی هارا مورد بررسی قرار دادند.

برآیند این تحقیق نیز نشان داد، فقط مدت زمان باقی ماندن خوراک سطح زمین نیست که احتمال جذب باکتری‌ها را افزایش میدهد، بلکه دیگر عوامل از جمله نوع خوراک و جنس سطح بهمان میزان دارای اهمیت و ارزش است.

گاهی این قبیل عوامل در حدی اثر می‌گذارند که باکتری‌های موجود در سطح بی درنگ، ولو در مواردی در کم‌تر از یک ثانیه، به ماده غذایی انتقال می‌یابند.

در این تحقیق، چهار نوع ماده غذایی شامل هندوانه ، پاستیل ، نان تهی و ترکیب نان و کره و سطوحی از جنس استیل ضدزنگ، سرامیک، چوب و موکت مورد آزمایش قرار گرفتند. همانگونه که انتظار می‌رود، هندوانه زیادترین احتمال جذب باکتری و پاستیل کمترین احتمال جذب را دارد.

محققان رطوبت را بااهمیت‌ترین عامل افزایش دهنده سرعت انتقال باکتری‌ها می‌دانند.

هم چنین سطوحی مانند سرامیک و استیل در قیاس با موکت در انتقال آلودگی موفق‌تر هستند، ولی احتمال انتقال آلودگی از سطح چوب در قیاس با دیگر سطوحی که در این تحقیق بررسی شدند، متغیرتر است.

براساس برآیند یک نظرسنجی تلفنی در ایالات متحده، گسترش رفتار برداشتن خوراک یا چنگالی که کف زمین افتاده در بین مردان قابل ملاحظه‌تر است.

این یافته در نظرسنجی دیگری که شامل ۵۰۰ شرکت کننده بود نیز پایدار شد.

۸۱ درصد خانم‌ها شرکت کننده به قاعده ۵ ثانیه‌ای پایبند بودند، این در شرایطی است که فقط ۶۴ درصد جمعیت مردان شرکت کننده به پیروی از این قاعده ادعا کردند.

هنوز دلیل دقیق این فرق رفتاری کشف نشده است، ولی می‌توان نتیجه گرفت تازه را نسبت به تمیزی خوراک حساسیت پایین‌تر نشان میدهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 1 =