رفع تشنگی با نوشیدنی ساده!

چای داغ و اثر آن روی از بین بردن تشنگی

چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در جها ن است که نه فقط می‌تواند بواسطه خصوصیات خاص خود تشنگی را فروبنشاند و آب مورد احتیاج بدن را تامین کند، بلکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که قدرت جادویی خود را در اختیار بدن قرار میدهند تا با رادیکالهای آزاد مقابله کند.

چای در انواع گوناگونی در دسترس است که شاید شناخته شده‌ترین آن‌ها چای‌های سبز ، تیره و سفید باشند. رویدادهای جالب دقتی پس از آشامیدن چای در بدن رخ میدهند که در ادامه به بعضی از اونها اشاره میشود.

آشامیدن یک فنجان چای داغ درجه حرارت مرکزی بدن را بالا میبرد و این شرایط یاری میکند که بدن با سرعت بیشتری عرق کند و پوست زودتر خنک شود.  دهان و قسمت فوقانی دستگاه گوارشی بدن آدم به اندازه درجه حرارت نوشیدنی‌ها عکس العمل نشان میدهد و به مغز پیام می‌رساند که چه مقدار عرق تولید کند. عرق از روی بدن به سرعت تبخیر میشود و موقعی که تبخیر انجام شود، درجه حرارت بدن کمتر شده و خنک‌تر میشود. آشامیدنی گرم سرعت عرق کردن و بنابراین تبخیر را بالاتر می‌برد و نهایتا بدن سریعتر خنک میشود.

عطش چیست؟ 

عطش همان تشنگی تعبیر میشود و تشنگی هم احتیاج به آشامیدن آب است. این نیاز زمانی بروز پیدا میکند که بدن در برابر اندک آبی که با آن رو به رو شده عکس العمل نشان می‌دهد. اندک آب شدن بدن نیز وقتی اتفاق میافتد که آب دور کردن شده از تن افزون‌تر از میزان جذب آب باشد.

از سمت دیگر، عطش بنوعی تشنگی مفرط نیز تعبیر میشود که در گرمای شدید و اندک آبی‌های درازمدت یا ورزش‌های طولانی و سنگین رخ میدهد. وقتی بدن اندک آب میشود، بزاق دهان را میکیرد و احساس خشک شدن دهان به‌وجود می‌آید. چنانچه این مرتبه کمبود آب جبران نشود، احساس کاستی، ملال و خستگی و سردرد ایجاد میشود.

تشنگی اساسا نشانه خطری برای اندک شدن مایعات بدن است.کاهش مایعات نیز میتواند در اثر عرق کردن زیاد، اسهال، استفراغ، تب، آفتاب سوختگی یا برنامه غذایی اتفاق بیوفتد.

تاثیر مثبت چای داغ بر روی از بین بردن تشنگی

وقتی درجه حرارت بدن بالا باشد، تعرق افزایش میابد. فرد به مدت چند ثانیه احساس گرمای بیشتری میکند اما همین عرق کردن بالا سبب میشود که درجه حرارت بدن و پوست زودتر پایین آید.

 چنانچه بدن به اندازه واجب و ضروری عرق کردن نداشته باشد، درجه حرارت مرکزی بدن بالا میرود و تنها چند دقیقه کفایت میکند. تا حمله مغزی شکل گرفته و آدم جان خود را از دست دهد.
طبیبان هم چنین می‌گویند: پسندیده‌تر است در زمان‌های گرم و درجه حرارت شرجی تابستان به جای خوراکی‌های سرد مانند سالاد، خوراکی‌های تند و پرادویه مانند خوراکی‌های هندی بخورید. این که ساکنان مناطق گرم دنیا مانند هند یا خاورمیانه به رغم گرمای هوا از خوراکی‌های پرادویه و تند استفاده میکنند، نشان از واقعیتی دارد که ساکنان این منطقه به آهستگی تجربه کرده و به آن پی برده اند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =