تشخیص سرطان مری چند سال زودتر از ابتلا

تشخیص زودهنگام سرطان مری

سرطان ، بیماری که با شنیدن اسمش ما را یاد درد‌های مزمن و درمان به صورت شیمیایی می‌اندازد.

بیماری خطرناکی که با اندک دقتی و درمان بموقع می‌تواند به آسانی جان شخص مریض را بگیرد.

جای تاسف است که این اختلال در روزگار کنونی به صورت بسیار وسیع در سطح دنیا و علی الخصوص ایران دیده میشود.

سرطان یعنی رشد، تکثیر و گاهی انتشار غیرعادی سلولهای بدن تمامی سرطان ‌ها دارای الگوی رشد مهارگسیخته و گرایش به جدا شدن از منشا اساسی و متاستاز هستند.

جسم آدم از میلیونها میلیون سلول تشکیل شده است که در مجاور هم، بافتهایی مانند ماهیچه‌ها، استخوان و پوست را می‌سازند.

بیشتر سلولهای طبیعی بدن در جواب به تحریکاتی که از درون و خارج بدن به آن‌ها وارد میشود، رشد و تولیدمثل میکنند و در نهایت می‌میرند.

چنانچه این پروسه در گذرگاه اعتدال و درست خود اتفاق بیوفتد، بدن تندرست و سالم می‌ماند و کارکرد طبیعی خود را حفظ میکند.

ولی مشکلات، زمانی آغاز میشود که یک سلول طبیعی گرفتار «جهش» و یا تغییر شده و به سلول سرطانی مبدل میشود.

یک سلول طبیعی احتمال دارد بی هیچ علت واضحی به یک سلول سرطانی مبدل گردد.

پژوهشگران انگلیسی برای نخستین بار روش نوین تشخیص زودهنگام سرطان با بکارگیری شناسایی و شمارش سلول‌های جهش یافته را معرفی کردند.

تشخیص سرطان مری ده سال پیش از مبتلا شدن به آن

پژوهشگران کالج سوانسی انگلستان با ایجاد نخستین نمونه آشکارساز سلول‌های جهش یافته خون موسوم به آشکارساز دود، توانستند درصد مبتلا شدن به سرطان را تا ۱۰ سال پیش از وقوع نشانه‌های اساسی پیشگویی کنند.نمونه نخستین سیستم تست خون تواناست تا هرگونه جهش در گلبول‌های سرخ خون را بعد از چند ساعت مشخص کند.

گرچه نمونه نخست آشکارساز جهش سلولی به منظور تشخیص سلول‌های مستعد در مری با کامیابی عمل کرد، ولی پژوهشگران کالج سوانسی امیدوارند تا در مرحله دوم سرطان پانکراس را هم پیش از مشاهده هرگونه نشانه‌های مشهود شناسایی کنند.

خرج انجام تست پیش تشخیص سرطان نسبت به شیوه‌های معمول ارزان‌تر و با قیمت ۳۵ پوند انجام میشود.

به این شیوه سرطان قبل از پیدایش هرگونه نشانه‌های بالینی یعنی هنگامی که فرد احساس سلامتی کامل میکند قابل تشخیص است.تشخیص زودهنگام سرطان به افزایش انگیزه بیماران کمک شایانی میکند، زیرا که در فازهای ابتدایی که سرطان هنوز گسترش نیافته، برداشت عضو مستعد توسط عمل جراحی با احتمال کامیابی بیشتری همگام است.

پروفسور گارت جنکینز، سرپرست این مطالعه عنوان کرد: علت نام گذاری تست تشخیص سرطان با دود به این خاطر است که همواره دود نشاندهنده وجود آتش پیش از پیدایش شعله است.

بنابراین روش جدید آشکارسازی سلول‌های جهش یافته سرخ خون نیز در نوع خود یک شیوه تشخیص زودهنگام حتی تا ۱۰ سال پیش از ظهور نشانه‌ها بالینی بدخیمی است.وی در دنباله افزود: شمار سلول جهش یافته بدن افراد تندرست در مقیاس یک در میلیون خیلی کم است، ولی در اشخاص مستعد سرطان این رقم تا ۱۰ برابر افزایش میابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − هفت =