حمام درمانی برای کاهش استرس

حمام درمانی سبب کاهش اضطراب و نگرانی میشود.

در حقیقت، آرامش و سلامت حاصل از حمام درمانی‌های یک روزه، پایان هفته‌ای و یا انواعی که می‌بایست در طی هفته تکرار شوند، بسیار مشهور شده است.

به صورتی که در برآوردی در سال ۲۰۰۶ روشن شد که یک چهارم بالغین آمریکا، حدود ۵۷ میلیون نفر، به همراه چهار میلیون نوجوان دست کم یکی از این شیوه‌ها را آزمون کرده اند.

در میان علل و دلایل قید شده، کاستن از استرس و آرامش، آرام نمودن مفاصل و عضلات، و افزایش اعتماد بنفس وجود داشتند.

متخصصین اظهار داشتند که برآورد برآیند آن‌ها را متعجب نکرده است.

ویرجینیا سدوک استاد روانشناسی دانشگاه نیویورک می‌گوید: بکارگیری حمام درمانی راهکاری به منظور مواجهه با اضطراب و نگرانی و مراقبت فیزیولوژیک از تن به صورتی قابل پذیرش توسط فرهنگ است، و می‌توانیم احساس مراقبت شدن را برای زمانی با خود همراه داشته باشیم که خود در رویارویی با اضطراب و نگرانی مفید خواهد بود.

مضاف بر آن اغلب حمام درمانی با لمس شدن که نقشی کلیدی در آرامش یافتن دارد، همراه هستند.

رابطه فیزیکی برای تندرستی ضروری است، و چنانچه این لمس شدن از سمت فردی غریبه و یا غریبه‌ای که متخصص باشد برای آرامش یافتن شما انجام پذیرد، اثرات درمانی هم خواهد داشت.

بعضی پژوهش‌ها بیانگر آن هستند که این فواید، کیفیت مناسب‌تر سلامت را در پی خواهند داشت.

در پژوهشی روی بیشتر از ۳۳۰۰ کارمندان ژاپنی دولت، میزان استفاده از روشهای درمانهای خانگی با سلامت روانی و‌جسمی مناسب‌تر در رابطه بوده و شامل خواب مناسب‌تر و کاهش روزهای فرد بیمار بودن می‌شد.

در پژوهشی شبیه که روی اطلاعات آلمانی بدست آمده توسط محققین دانشگاه فلوریدا و دانشگاه جورج میسون انجام شد، درمانهای خانگی غیبت از کار و مرخصی‌های درمانی را کمتر کرده است اند.

ولی آیا تمامی شیوه‌های حمام درمانی یکسان هستند؟ و آیا خطراتی پنهان هستند که زیان بار بودن آن‌ها را اثبات کند؟ ما حقایقی شگفت آور را در گذرگاه رسیدن به تندرستی بیشتر یافته ایم.

آشنا شدن با فواید و مضرات حمام درمانی

شیوه‌های حمام درمانی: آیا ایمن هستند؟

چه کسی می‌تواند تیتر‌های خبری که بطور تقریبی صنعت ساخت کشتی‌های تندرو فلج کردن، از یاد ببرد؟ صدها نفر از مسیر استخری با جریان چرخشی آب واقع بر روی یک کشتی تندرو تفریحی به بیماری لژیونر مبتلا شدند، یک بیماری شبیه سینه پهلو (پنومونی) که می‌تواند کشنده باشد.

از آن پس مطبوعات پزشکی تحقیقات بسیاری روی شرایط شبیه را پخش کرده اند، که تمامی آن‌ها بیانگر این موضوع هستند که استخرهای همگانی، سونا و هرگونه روش حمام درمانی که از راه آب انجام پذیرد خطر انتقال این باکتری و حتی ارگانیسم هایی با درجه بیماری زایی یکسان وجود دارد.

در بخش زیادی از روشهای حمام درمانی که آب، از جمله استخر‌های با داغ در حال چرخش، هم دخالت دارد که به ندرتا آب آن‌ها عوض شدن میشود.

فیلیپ تیرنو، مدیر بخش میکروبیولوژی مرکز پزشکی دانشگاه نیویورک و نویسنده «راز زندگی میکروب‌ها»، می‌گوید: به آب استخر‌ها کلر میزنند تا جمعیت باکتریایی آن را کنترل نمایند ولی بهیچوجه این عمل تمامی باکتری‌ها را از بین نمی‌برد.

هم چنین اشاره میکند که برخی باکتری‌ها با کلر از میان میروند ولی انواعی که تشکیل بیوفیلم (ماده‌ای چسبنده که ارگانیسم‌ها را به هم متصل می‌کند) می‌دهند، به آن مقاوم بوده و به منظور رفع آن‌ها بایست ۱۵۰۰ برابر میزان کلر مورد کاربرد امروزی را استفاده کرد.

در صورت بکارگیری این میزان بالای کلر قبل از صدمه زدن به باکتری‌ها، انسانها کشته می‌شوند.

و این به آن معنی است که شیوه‌های حمام درمانی شما را به مخاطره می‌اندازند.

مشکل تنها استخرها و دوش‌های آب گرم نیستند و تنها درباره بیماری لژیونر نباید نگران باشید.

دیگر باکتری‌ها هم میتوانند در این وضعیت رشد کنند.

این ارگانیسم‌ها عاشق محیط گرم و نمناک هستند و روشهای حمام درمانی هم گرم و نمناک هستند و زمانیکه در بخارات این محل‌ها تنفس میکنید در حقیقت، تمامی باکتری‌های موجود را به ریه‌های خود می‌کشید.

متخصص پوست، دکتر الن مارمور می‌گوید افزون‌تر از همه نگران خطراتی است که افراد مبتلا به اختلالات پوستی همچون پسوریازیس و درماتیت، که از این شیوه‌های حمام درمانی استفاده میکنند، است.

هرگونه شکاف در پوست می‌تواند راهی برای انتقال باکتری‌ها از میز، حمام و حتی سنگ‌های داغ یا باقی اشیاء مورد کاربرد در طی این درمانها، به جسم باشد.

حتی آفتاب سوختگی شدید هم میتواند پوست را بی دفاع و ورود باکتری‌ها را تسهیل کند.

هنگامی که تکنسین انجام حمام درمانی از دستکش استفاده نکنند و در حقیقت اکثرا استفاده انجام نمی‌دهند، خطر انتقال مریضی‌ها بیشتر نیز میشود.

تیرنو می‌گوید دیگر درمان‌های پر خطر شامل مانیکور وپدیکور هستند، مخصوصا چنانچه کوتیکول‌ها بریده شوند و چنانچه لوازم استریل نباشند.

در حقیقت، به تازگی به دلیل شرایط غیربهداشتی، بروز عفونت باکتریال زننده‌ای که سبب ملتهب شدن پوست میشود، در یکی از سالن‌های مانیکور و پدیکور یافت شد.

من همواره توصیه میکنم که لوازم خودتان را بهمراه داشته باشید که چرا که خیلی ایمن‌تر از استفاده از وسائل سالن زیبایی است.

شیوه‌های حمام درمانی: آیا مفید هستند؟

در بین شیوه‌های حمام درمانی پیشنهادات عجیبی هم دیده می‌شوند. از مالیدن جسم که به مداوا سلولیت کمک میکنند تا ماساژ لنفاوی که قول پاک سازی بدن از سموم را می‌دهند و حمام گل و پیچیدن بدن در جلبک دریایی که برای نرم کردن پوست و آرامش اعصاب انجام می‌شوند.

وعده‌های تبلیغاتی از قول‌های ساده تا انواع افراطی وجود دارند.

با فرض این که این شیوه‌های درمانی عوامل بیماری زا را انتقال نمی‌دهند، آیا باز هم میتوانند خطرآفرین باشند؟ و آیا تاثیر مثبتی خواهند داشت؟ متخصصین می‌گویند: برخی بله و برخی مشخصا نه!

کن بییر دکتر متخصص و مدیر زیبایی شناسی ساحل پالم، می‌گوید: به عنوان متخصص پوست و دارنده شیوه‌های حمام درمانی، عقیده دارم که همچنان به شیوه‌های حمام ردمانی عجیب‌تر نیاز است.

ولی آیا این به آن معنی است که پیچیدن بدن، از سر تا پا، با خاویار شما را بطور کامل تغییر می‌دهد؟ حقیقتا تنها کیف پولتان را لاغرتر میکند.

به همین صورت، درمانهایی که وعده محو کردن سلولیت را می‌دهند، در بهترین حالت تنها تاثیری موقت روی پوست خواهند داشت.

مارمور تایید میکند و میگوید: اتفاقی که رخ میدهد ملتهب شدن پوست است که موقتا شیارها و فرورفتگی‌ها را پر میکند.

آشنا شدن با فواید و مضرات حمام درمانی

پیچیدن کامل بدن در جلبک دریایی هم درمان دیگری است که بایست به آن دقت داشت.

بییر می‌گوید که این شیوه بخاطر داشتن مقادیر زیاد ید برای بعضی اشخاص مفید و برای بعضی زیانبار است.

هر چیزیکه روی پوست می‌زنید به گردش خون راه می‌یابد.

چنانچه ید که در جلبک دریایی یافت میشود، در غلظت‌های بالا استفاده شود، همانند بقیه موارد معدنی سبب تاول هایی زننده روی پوست خواهد شد.

افزون بر این، دکتر سدوک هشدار می‌دهد که آنهایی که دچار هراس از فضاهای تنگ و بسته هستند، در این شیوه اذیت می‌شوند و با هر احساسی جز آرامش محل را ترک خواهند کرد.

بعضی افراد احساس پیچیده شدن مانند کرم ابریشم یا قنداق شدن را دوست دارند و برخی حس میکنند که بایست از آن خارج شوند.

چنانچه این حالت را دوست ندارید از تکنسین بپرسید که آیا بازوهایتان هم پیچیده خواهند شد؟ چنانچه بازوهایتان آزاد باشند حس ناراحتی پایین‌تر خواهید کرد.

ضمنا چنانچه بسیار سریع اضطراب و نگرانی می‌گیرید راه رفتن یا مشاهده روش انجام درمان، قبل از تجربه آن مفید خواهد بود.

تنها چیزی که به دنبالش نخواهید بود، راهکاری برای اضطراب و نگرانی گرفتن است.

حمام درمانی: کدام‌ها مفیدند؟

در حالیکه برخی شیوه‌های فواید ناچیزی دارند، متخصصین خاطر نشان میکنند که برخی بسیار با فایده اند یکی از اونها ماساژ تخلیه لنفاوی است.

این شیوه به خصوص در بخشهای جراحی شده کارایی دارد.

بخش زیادی از بیمارانی که جراحی غده‌های لنفی انجام میدهند گرفتار تورم میشوند که ب انجام این ماساژ مایعات میان بافتی به گردش لنف باز میگردند. این شیوه در شرایط خاصی نباید انجام پذیرد، از جمله عفونت یا ملتهب شدن، سرطان، لختگی خون و اختلالات احتقانی قلب

درمان سودمند دیگر بسته‌های گل (لجن) و حمام در آب‌های معدنی گل آلود است.

فعالیت ضدالتهابی داشته و در معالجه برخی اختلالات پوستی مانند پسوریازیس با فایده اند.

در یک پژوهش کوچک ایتالیایی، طبیبان متوجه شدند که حمام در آب معدنی و گل آلود کاهشی چشمگیر را در نشانه‌های پسوریازیس بهمراه دارد.

پژوهشی دیگر کشف کرد که حمام در گل درمانی برای استئوآرتریت ( آرتروز مفاصل) است.

باید دقت کرد که پسوریازیس از هر ضربه به پوست می‌تواند بروز پیدا کند.

بنا بر این اگر ماساژ ناملایم داشتید، یا گل به خوبی تصفیه نشده باشد امکان چند برابر شدن مشکل وجود دارد.

ولی تا زمانیکه قولی مشخص درباره درمان داده شود، تمامی این شیوه‌ها بیشتر برای آرامش یافتن مناسب هستند.

سدوک می‌گوید: آرامش بخش بودن مهمتر از رویه انجام آن است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 3 =