رابطه بیخوابی و آلزایمر

بیخوابی شبانه جرقه‌ی بیماری آلزهایمر را در مغز شما روشن میکند.

فقط یک شب بیخوابی می‌تواند جرقه آلزایمر را بزند: اشخاص پایین، سطح پروتیین‌های سمی را در مغز ایجاد می‌نمایند که میتواند باعث ظهور بیماری در حافظه شود، بر طبق گزارشات دیلی میل و طبق برآیند آخرین بررسی‌های محققان کمبود خواب احتمال دارد خطر گرفتار شدن به بیماری آلزایمر را بالا ببرد.

حقیقت اینست که فقط یک شب بیخوابی سبب پیدایش پروتئینی میشود که با شرایط ویران کننده‌ای بنام فراموشی مرتبط است.

مطالعه ۲۰ نفر نشان داد شبی بدون خواب سبب ازدیاد پروتیین بتا در قسمتی از مغز تا پنج درصد میشود و به گفته‌ی آن‌ها همین عاملی است شروع کننده برای مبتلا شدن به آلزایمر

بی خوابی شب

یک شب بیخوابی برای تشدید خطر آلزایمر کفایت می‌کند.

یک شب بیخوابی می‌تواند نخستین عامل و دلیل ظهور آلزایمر باشد.

اشخاصی که دارای حافظه میانه هستند ۲۱ درصد از بتا آمیلوئید را افزونتر در مغز نسبت به افراد با سن بالا تندرست و سالم، دارند در حالیکه افرادی که دچار بیماری آلزهایمر هستند دارای بیشتر از۴۳ درصد از بتا آمیلوئید هستند.

بررسی‌های قبلی تغییرات مغزی مشابهی را در موش‌ها نشان داده اند، این نخستین دفعه است که تغییرات مغزی مرتبط به آلزهایمر بعد از یک شب بیخوابی در مغز آدم را نماش میدهد خواب در پاک سازی بتا – آمیلوئید حیاتی است می‌تواند clumpsرا در مغز تشکیل دهد تا مسیرهای اساسی و مهم حافظه را مسدود کند با وجود این، مشخص نشده است که آیا اثرات یک شب بیخوابی طولانی است یا فقط پس از آن دیده می‌شوند.

دکتر احسان از موسسه ملی بهداشت در مریلند می‌گوید: ” بیشتر تغییرات مغزی که در حیوانات دیده می‌شوند در انسان‌ها تکرار نمی‌شوند، و همین جالب است. افزایش بتا – آمیلوئید را در مغز افرادی مشاهده کردیم که به خواب رفته بودند شاید یک فرآیند زیان آور است؛ پیشگویی منطقی براساس این برآیند میتواند این باشد که عادت‌های نامطلوب خواب خطر مبتلا شدن به بیماری آلزهایمر را ایجاد می‌نمایند.

بی خوابی شب

بیخوابی شبانه  و ایجاد بستر فراموشی در مغز

پژوهشگران اثرات بیخوابی بر ۲۰ نفر تندرست و سالم درسن ۲۲ تا ۷۲ سالگی را در حین دو شب مورد بررسی قرار دادند.

یکی از آن شب‌ها به دسته اجازه داده شد تا از ساعت ۱۰ شب تا ۷ بامداد بخوابند، در حالیکه طی روز دوم آن‌ها تمام طی شب را بیداربودند.

پس از بررسی، مغز افزایش قابل توجه بتا آمیلوئید در دو منطقه از مغز که در مقابل بیماران آلزایمر زیان پذیر هستند را نشان داد.

هیپوکامپ نقش کلیدی در حافظه دارد، در حالیکه تالاموس به عنوان مرکز پخش سیگنال‌های عصب حرکتی و حسی عمل میکنند.

بعد از یک شب بیخوابی، این دسته ۵ درصد بیشتربتا آمیلوئید در قیاس با اشخاصی که شب استراحت کاملی داشته باشند دارند، طبق بررسی‌های انتشار یافته در مقالات مجله آکادمی ملی علوم

محققان اعتقاد دارند که خواب می‌تواند وظیفه مهمی در ساختار دور کردن پسماند طبیعی ایفا کند که مواد زیان آور بالقوه شامل بتا آمیلوئید را از مغز پاک میکند.

دکتر دیوید رینولدز، افسر ارشد علمی موسسه خیریه انگلستان، گفت: ” شواهد رو به رشدی از رابطه مابین مشکل خواب و بیماری آلزایمروجود دارد، ولی جدا کردن دلیل و معلول برای گزینش اینکه آیا اختلالات خواب احتمال دارد سبب ایجاد تغییر مغزی یا برعکس شوند، سخت است.

بررسی نشان داد یک شب بی خواب می‌تواند سطح مشخصه پروتئین را بالا ببرد، خوابیدن برای محدود کردن ساخت این پروتئین در مغز مهم است.

همین پژوهش پایدار میکند که این افزایش مرتبط به دو قسمت از مغز آدم یعنی هیپوکامپ راست و تالاموس است که تغییرات یادشده در آن‌ها می‌تواند به مبتلا شدن به آلزهایمر بینجامد.

این تحقیق در موسسه ملی سلامت بتسدا شکل گرفته است.

پژوهشگران هم اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا جبران اندک خوابی‌های شبانه در روزها و شب‌های بعد می‌تواند مشکل یادشده را رفع کند یا نه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =