جایگزینهای مفید زولبیا و بامیه

کشمش و خرما جایگزین شایسته‌ای به جای زولبیا و بامیه

برای جبران قند بدن، معمولأ گرایش روزه داران به مصرف ترکیبات قندی در ماه مبارک رمضان علی الخصوص در وقت افطار بیشتر میشود و گروهی از اشخاص هستند که به مصرف زولبیا و بامیه در این ماه گرایش زیادتری دارند.
این دسته از اشخاص زیادترین حجم خوردنی‌های دریافتی را به مواد چرب، قندی و شیرینی مانند زولبیا و بامیه اختصاص می‌دهند، این در شرایطی است که متخصصان همواره بر ملاحظه مصرف اصولی ترکیبات قندی تأکید میکنند.

خرما

فواید مصرف کشمش و خرما به جای زولبیا و بامیه

به جای مصرف زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان، کشمش و خرما را که از سودمندترین قندهای طبیعی هستند، استفاده کنند.
مصرف شیرینی بی درنگ بعد از افطار، مقدار معده را افزایش میدهد و رویه هضم خوراک را به تعویق می‌اندازد. مصرف شیرینی در سحر سبب پیدایش گشنگی در طی روز میشود.
مصرف این مواد را بالا ببرید بالا و پایین در میزان قند موجود در خون ، سبب گرایش بیشتر فرد به مصرف شیرینی است که استفاده بیش از حد آن‌ها سطح انسولین خون را ناگهان بالا میبرد و سبب میشود پس از مصرف فرد بیشتر از اندازه گرسنه شود.
مصرف شله زرد ، زولبیا و بامیه به علت قند زیاد سبب اضافه وزن، بروز اختلالات و مشکلات سیستم گوارشی و در طی روز سبب افت قند موجود در خون و گشنگی میشود.
چنانچه مصرف قند‌های ساده متعادل باشد، مشکلی ایجاد نمیکند، ولی در مدت طولانی سبب بالارفتن وزن ، چاقی و تحمل نکردن گلوگز در خون میشود.
استفاده از میوه و سبزی‌ها به علت فیبر زیاد موجب کاهش گشنگی و تشنگی در طی روز میشود.
فیبر باعث میشود سرعت جذب ترکیبات قندی پایین بیاید، سطح انسولین بطور خیلی ناگهانی بالا نرود، گشنگی ایجاد نشود و بدلیل وجود آب زیاد، فرد در طی روز گرفتار تشنگی نشود.
افطار خود را با آب دمای اتاق و خرما آغاز کنید.
آغاز افطاری با آب نسبتا گرم، خرما، استفاده نکردن از مایعات سرد و خوراکی‌های سنگین مانند خوراکی‌های پرچرب و سرخ کردنی همواره مورد تأکید طبیبان بوده است.
استفاده بیش از حد ترکیبات قندی سبب می‌شود به میزان مکفی انسولین روی سلولها اثر نگذارد و سلولها از قند درون خون بهره ببرند، این رویه به آهستگی سبب ازدیاد قند موجود در خون و بیماری دیابت میشود.
بیماران دیابت نوع یک، افرادیکه به طور مکرر افت قند موجود در خون دارند، اشخاص باردار و دیابت ی، اشخاص دیالیزی و اشخاص مسنی که تنها هستند و دارو مصرف میکنند، پسندیده‌تر است روزه نگیرند.
به یاد داشته باشیم: با پایبندی به توصیه‌های طبیبان وکارشناسان و نیز تغذیه تندرست و سالم و منطقی می‌توان علاوه بر سود مندی از فضایل و برکات ذیقیمت ماه ضیافت الهی از آثار ارزشمند و مثبت روزه داری بر سلامت آدم نیز بهره ببریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 2 =