تاثیر خوراکی های سدیم دار بر بدن!

سدیم و اثرات منفی آن روی بدن

مصرف سدیم بیشتر از اندازه حجم خون را افزایش میدهد و سبب پیدایش فشار روی قلب و رگ‌های خونی می‌گردد. این که شما چه میزان سدیم طی روز می‌توانید استفاده کنید، بستگی به دستورالعمل‌های تازه دارد که می‌گویند این میزان باید زیر ۲۳۰۰ میلی گرم طی روز باشد که معادل ۱ قاشق چاییخوری است.

کانون قلب آمریکا حتی از این میزان هم پایین‌تر رفته است و اعلام کرده که مقدار استفاده سدیم طی روز باید زیر ۱۵۰۰ میلی گرم باشد.

کم کردن وزن سبب پائین آمدن فشار ماکزیمم و مینیمم میشود و افراد مبتلا به افزایش فشارخون ملزم به ملاحظه رژیم هستند تا وزن آن‌ها با قامت و استخوان بندیشان متناسب شود.

خوراکی هایی با سدیم (نمک) بالا ممنوع

از خوردن سوسیس ، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و دیگر فرآورده‌های گوشتی به دلیل داشتن مقادیر بالای سدیم باید اجتناب کرد و هم چنین سبزی‌های کنسرو شده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و دیگر تنقلات شور نباید مصرف شوند.
خوراکی‌های رستورانی نیز اکثرا بیشتر از اندازه واجب و ضروری حاوی نمک هستند و مصرفشان زیانبار است، ماهی دودی یا کنسرو شده و تن ماهی لبریز از سدیم و زیانبار است.
مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای و نوشابه ‌های کولا باعث افزایش فشارخون می‌شوند و می‌بایست در حد اعتدال مصرف شوند.
باید عادت کنیم از روی برچسب مواد خوراکی پی به اندازه سدیم آن‌ها ببریم و در صورتیکه میزان سدیم آن فراوان است آن را مصرفش نکنیم.

معرفی خوراکی هایی که سدیم دارند.

سدیم ماده معدنی است که بدن به آن احتیاج شدید دارد و این ماده در معالجه آلزایمر و پوک شدن استخوان نقش جدی دارد متخصصان تغذیه توصیه میکنند همواره باید خوراکی‌های لبریز از سدیم در وعدههای غذایی گنجانده شود تا اعتدال هر نوبت حفظ شود.

اسفناج: یک فنجان اسفناج حاوی ۱۲۵ میلیگرم سدیم است. میتوان از اسفناج به جای کاهو در سالاد استفاده کرد.

چغندر: چغندر می‌تواند ۶۵ میلیگرم از سدیم موردنیاز بدن را مهیا مینماید. چغندر می‌تواند بهترین جایگزین نمک برای تامین سدیم باشد. استفاده از آب چغندر هم بافایده است.

کرفس و هویج: هر دو این سبزی‌ها مأخذ خوب سدیم هستند. یک ساقه بزرگ کرفس و یک هویج حاوی ۵۰ میلیگرم سدیم هستند.

تخم مرغ: یک تخم مرغ بزرگ می‌تواند به میزان ۱۵۰ میلیگرم سدیم داشته باشد که غالبا در زرده تخم مرغ یافت میشود. ولی مصرف بیشتر از دو عدد تخم مرغ طی روز توصیه نمیشود.

ماست: یک فتجان ماست ساده بالغ بر ۱۲۵ میلیگرم سدیم بدنتان را مهیا می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + ده =