مضرات داروهای سوزش معده

داروهای سوزش معده و احتمال مرگ

طبق برآیند یک پژوهش نوین، داروهای معمول سوز معده موسوم به «مهارکننده‌های پمپ پروتون» (PPI) احتمال مرگ را افزایش میدهند.

این نخستین دفعه نیست که مصرف نمودن این دارو با خطر برای تندرستی مرتبط شده است.

بررسی‌های قبلی مصرف نمودن این دارو را با مشکلات کلیوی، افت عملکرد مغز ، و شکستگی استخوان‌ها مرتبط دانسته اند هرچند هنوز برآیند این بررسی‌ها مورد پذیرش قطعی قرار نگرفته است.
دکتر زیاد العلی، محقق ارشد در مرکز درمانی سنت لوئیز میزوری، دراینباره میگوید: «در مطالعه جدید، احتمال مرگ برای آنهایی که برای درازمدت این دارو را مصرف کرده بودند، افزایش یافت»

بیشتر از پنج سال، این گروه پژوهش وضعیت اشخاص مصرف کننده PPIهای تجویزی نظیر Nexium و Prilosec را تحت نظر داشتند. از سمت دیگر وضعیت اشخاص مصرف کننده دیگر داروهای کاهش دهنده اسید معده موسوم به مسدودکننده‌های H۲ (نظیر Zantac یا Pepcid) را وارسی کرده و این ۲ دسته را با همدیگر سنجش کردند. به بیان العلی، «در قیاس با مصرف کنندگان مسدودکننده H۲، اشخاصی که نزدیک به یک سال PPI مصرف کرده بودند حدود بیست و پنج درصد زیادتر در معرض مرگ قرار داشتند»

خطر استفاده از دارو ‌های سوختن و سوزش معده

وی در دنباله می‌افزاید: «افرادی که این داروها را مصرف میکنند نباید سریعا مصرف آن را قطع کنند و احتیاج به تحقیقات بیشتری در این مورد هست» پژوهشگران هنوز با قطعیت توضیحی برای ارتباط بین مصرف این داروها و مرگ زودهنگام ارائه نکرده اند، ولی آن‌ها حدس می‌زنند که داروها احتمال دارد با کوتاه کردن تلومرها، رویه بالارفتن سن را تسریع کنند.

تلومرها بخش‌های از کروموزوم هستند که رویه بالارفتن سن سلولی را کنترل میکنند.

یا این که این احتمال می‌رود داروها سبب زیادی فشار زیان آور بر سلول‌ها شوند.

مسدودکننده‌های H۲ شامل سایمتیدین (تاگامت)، فاموتییدین (پپید) و رانیتیدین (زانتیک) و PPIها شامل اسموپرازول (نکسیم)، لنسپروزول (پیشواشید)، اومپرازول (پریلوسک)، پانوترازول (پروتونیک) و رابپرازول (AcipHex) هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =