متخصصان دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا بتازگی دریافتند استفاده از مواد شیرین و پرچرب سبب تغییر در مرکز پاداش‌دهی مغز نوجوانان میشود و فرد را گرفتار وابستگی به مصرف این نوع مواد خوراکی میکند. بر اساس تحقیقات این پژوهندگان، استفاده از مواد غذایی پیتزا و ساندویچ و چرب و شیرین میتواند باعث افت حافظه و قدرت فراگیری در نوجوانان شود و بر کارکرد مغز ی آن‌ها تاثیر مخرب داشته باشد.
متخصصان ولو با تحقیق بر روی رفتار موش‌های آزمایشگاهی و تعمیم آن به انسان‌ها دریافتند اشخاصی که در ساختار و رژیم تغذیه‌ای خود استفاده از مواد غذایی چرب و شیرین را دارند رفتارهای پرخاشگرانه به نسبت بقیه اشخاص از خود نشان میدهند و بیشتر دچار برخوردهای فیزیکی با بقیه می‌شوند.
خوردن تنقلات پرچرب و شیرین علاوه بر دچار شدن اشخاص به بیماریهای قلبی سرخرگی میتواند باعث سکته مغزی، دیابت و چاقی در نوجوانان و افت کردن سن بالغ شدن شود که اثرات مخربی بر سلامت نوجوان می‌گذارد.
در پژوهشی همسو این نتیجه بدست آمده است که مصرف تنقلات و انواع شیرینی و خوردنی‌های شور میتواند باعث نابودی نورون‌های مغزی و صدمه دیدن بخش هیپوکامپ مغز شود که مسئول حافظه و فراگیری در افرادست
از طرفی متخصصان اعلام کرده اند چنانچه از دوره نوجوانی برنامه غذایی اصلاح شود با عنایت به انعطاف‌پذیری بالای مغز نوجوانان می‌توان از صدمه مغزی در این برهه زمانی ممانعت نمود ولی هر چه سن فرد بالاتر برود با عنایت به شکل‌گیری کامل سلول‌های مغزی و پیوند بین سلولهای سیستم عصبی، تغییر عادت‌های ایجاد شده در مغز مشکل‌تر خواهد بود.
متخصصان دلیل علاقه بیشتر از اندازه اشخاص و بویژه نوجوانان به میل کردن مواد غذایی پرچرب و پیتزا و ساندویچ را آسان بودن دسترسی و فقدان احتیاج به صرف وقت زیاد برای آماده کردن و مصرف آن‌ها می‌دانند. این در شرایطی است که مواد خوراکی تندرست و سالم بیشتر نیازمند صرف زمان نسبتا زیادی تا آماده شدن هستند.