آیا ارتباطی بین یائسگی زودرس با شکستگی استخوان وجود دارد؟

رابطه مابین یائسگی زودهنگام و خطر بالای شکستگی استخوان

یائسگی فرآیند بیولوژیکی طبیعی و گذر از مرحله‌ای به مرحله دیگرست این پروسه با نوسانات هورمونی ، فیزیکی و روانی رخ می‌دهد و کاملا عادی محسوب میشود. تاکنون علل و دلایل متعددی برای یائسگی زودرس شناسایی شده است. چنانچه تخمدان‌ها قادر به ساختن هورمون نباشند و به تحریکات هیپوفیز که تنظیم کننده تخمدان هاست، جواب ندهند. یائسگی زودرس اتفاق میوفتد.

مطالعه جدید پژوهشگران نشان میدهد ولو با وجود مصرف مکمل‌های کلسیم و ویتامین دی ، خطر بروز شکستگی استخوان در خانمهایی که پیش از هنگام، یائسه شده اند بیش‌تر است.

در این بررسی پژوهشگران به بررسی تاثیر کلسیم، ویتامین دی و هورمون‌ها در تعدیل خطر بالای شکستگی در خانمهایی که زودهنگام یائسه شده بودند پرداختند.

براساس ارزیابی حدود ۲۲ هزار زن تحت بررسی، ز نان جو ان‌تر از چهل سال که یائسه شده بودند در قیاس با خانمهایی که بین چهل تا ۴۹ سال یا پس از پنجاه سال یائسه شده بودند، به شکل چشمگیری در معرض خطر شکستگی بودند.

ه یائسگی زودرس

یائسگی زودرس

خانمهای مبتلا به یائسگی زودهنگام تا دست کم میانگین سنی یائسگی (۵۲ سال) کاندیدای هورمون درمانی هستند تا خطر بیماری قلبی، پوک شدن استخوان ، و تغییرات شناختی و اخلاق و رفتار در آن‌ها کاسته شود.

دکتر جوآن پینکرتون، سرپرست گروه پژوهش، دراینباره میگوید: «زنان در ریسک خطر فقدان استخوان احتیاج به مصرف ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم طی روز به همراه مقدار مکفی ویتامین دی دارند. البته میزان بالای استفاده از مکمل کلسیم نیز سبب افزایش خطر تشکیل پلاک و تصلب سرخرگ در خانم‌ها میشود و بایستی پیش از مصرف قطعا با پزشک معالج خود مشاوره نمایند»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 8 =