نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی

سندروم رایج و ناشناخته در خانم‌ها

گهگاه امکان دارد این نشانه‌ها آنقدر سهمگین باشد که زندگی فردی و اجتماعی خانمی را به مخاطره بیاندازد در این مورد با یک فوق تخصص خانمها به تبادل نظر نشسته ایم. سندروم پیش از پریود یا PMS، این پیامد در حقیقت یکسری نشانه‌های جسمی و رفتاری بصورت دوره‌ای در روزهای قبل از پریود در خانمها آشکار میشود و احتمال دارد با کار یا زندگی فرد تداخل داشته باشد، البته در روزگار کنونی با تغییر سبک و شیوه زندگی این سندروم شایع‌تر شده است خیلی از خانمها و دختران برنا را گرفتار خود کرده است.

یک اصطلاح دیگر هم در این مورد داریم بنام PMDD این پیامد در حقیقت همان PMS است ولی با علایم ظاهری شدید‌تری همگام است.

وی در خصوص نشانه‌های PMS بیان نمود: نشانه‌های و نشانه‌های نشانگان قبل از قاعدگی به دو دسته جسمانی و ذهنی تقسیم می‌شوند. احساس اندوه و نا امیدی، احساس حقارت، احساس دلشوره و دلواپسی، ناپایداری واضح در خلق، تحریک پذیری و خشم پایدار، کاهش علاقه به فعالیت‌های متداول که شاید ولو با ترک رابطه‌های گروهی اجتماعی همراه باشد، اشغال در تمرکز، حس خسته بودن، پرخوابی یا بیخوابی ، تغییرات واضح در اشتها، احساس ذهنی مبنی بر فقدان کنترل

نشانه‌های فیزیکی مانند: درد و تورم پستان، سردرد ، احساس نفخ شکم ، اضافه وزن به همراه تنگ شدن لباس، کفش و انگشتر، درد در مفاصل و عضلات

این علامت‌های قید شده رایج‌ترین نشانه‌های این سندروم هستند.

هرچند شمار نشانه‌های و نشانه‌های بلقوه این اختلال خیلی است، ولی اغلب خانم‌ها منحصراً به برخی از این مشکلات دچار میشوند.

شدت این چالش در خانم‌ها مختلف می‌باشد، در برخی این دشواری قابل تحمل بوده و در برخی دیگر باعث مختل شدن در زندگی هر روزه میشود.

چنانچه شما در کنترل این دشواری موفق نبودید می‌بایست به طبیب مراجعه نمایید.

زنان قطعا بایست نشانه هایی که در بدنشان آشکار میشود را یادداشت کنند و قطعا بدانند که این نشانه‌های ماهیت دوره‌ای دارد یعنی در یک هفته قبل از پریود شدت دارد ولی وقتی قاعدگی اتفاق میوفتد این نشانه‌های اندک و گاهی بطور کامل ناپدید میشود بنابراین زنان با یادداشت کردن نشانه‌های قبل از پریود بطور کامل توانایی دارند این سندروم را تشخیص دهند.

دلیل بوجود آمدن نشانه‌های خلقی در این سندروم کمبود «سروتونین» است.

تغییرات دوره‌ای که هورمون‌های استروئیدی تخمدان دارند بر مکانیزم‌های مرکزی اثر می‌گذارد و سروتونین نقش اساسی در این اختلالها را ایفا میکند نکته قابل ذکر این است که زمینه ژنتیک در این سندروم نقش بسزایی دارد و مادرانیکه گرفتار این مشکل هستند بدانند دخترانشان درصد بالایی را برای مبتلا شدت دارا هستند.

وی در ارتباط با جلوگیری PMS متذکر شد: بعضی اوقات با تغییر در روش زندگی خود می‌توانید نشانگان پیش از پریود را کنترل نموده و آن را التیام و بهبود بخشید. حذف کافئین ، کنار گذاشتن سیگار ، فعالیت بدنی منظم، وعدههای غذایی منظم، خوابیدن کافی، کاهش اضطراب و نگرانی که زنان میتوانند با ورزش هایی مانند یوگا و مدتیشن اضطراب و نگرانی خود را کمتر کنند.

عوامل قید شده در جلوگیری از این اختلال کمک شایانی را به خانم‌ها میکند.

این متخصص خانم‌ها در ارتباط با درمان دارویی گفت: ویتامین‌ها آنچنان نقش بسزایی ندارند ولی برخی از داروها با تجویز دکتر متخصص که سطح سروتونین خون را بالا میبرد میشود استفاده کرد به عنوان مثال چنانچه بیخوابی دارند درمان دارویی برای بیخوابی آنها تجویز میشود یا چنانچه دچار ورم می‌شوند دواهایی که تورم را کمتر می‌کنند و خروج ادرار را زیاد میکنند توصیه می‌شوند.

خوردن ۶ وعده غذایی کوچک طی روز بسیار مناسب‌تر و مفیدتر از صرف سه وعده غذایی می‌باشد.

در این مرحله مصرف کربوهیدراتهای مرکب مانند میوه جات تازه، سبزی‌ها، غلات و پروتئینها (بخصوص مرغ و ماهی) توصیه می‌شوند.

از اونجایی که سندروم پیش از پریود به نوسنات دوره‌ای هورمون استروژن و پروژسترون مرتبط است استفاده از ترکیب‌های دارویی که سیکل را متوقف میکند میتوانند در درمان PMS تاثیرگذار باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 3 =