اسکیزوفرنی چیست و چگونه درمان می شود؟

اسکیزوفرنی چیست و چگونه درمان می شود؟

اسکیزوفرنی اختلال روحی قوی می‌باشد که ظاهرا اینطور نشان می‌دهد که فرد بیمار از خود بیگانه است. اسکیزوفرنی یعنی با حقیقت قطع ارتباط کردن. برای اینکه معنی کلمه پسندیده درک شود پسندیده‌تر است بگوییم، اسکیزوفرنی شخصی (فردی) است که عملاً نمی‌توان با او رابطه برقرار کرد.

وی از حقیقت دل کنده است، واکنشی از خود نشان نمی‌دهد و بسیار بی توجه می‌باشد فرد مبتلا به اسکیزوفرن در خیال و رویای درونی خود زندگی می‌نماید و شرایط بیرونی ندرتا می‌تواند او را هوشیار کند و به واقعیت بازگرداند زیبان دات کام در جریان این نوشته شما را با اسکیزوفرنی آشنا خواهد ساخت. با ما همراهی کنید.

اسکیزوفرنی چیست؟

به عبارت دیگر، شخص کاملا در خود فرو می‌رود و روان او کاملاً از حقیقت برگشته است. تصویرهای ادراکی و ذهنی فرد از بین می‌رود و تفکرات وی به قسمت‌های کوچک تجزیه می‌گردد. در ذهن فرد اسکیزوفرن یک جهان خیالی وجود دارد که می‌شود آنرا به یک خیال و توهم خاص و جالب مشابهت داد.

فرد اسکیزوفرن گاهی آرام، بیحال و به همه موارد بی اعتنا میباشد بطوریکه انگار از جهان بیرون (خارج) جدا شده و آگاهی خود را از دست داده است. اخم‌ها، ادا و اطوارها، آوای به هم خوردن دست‌ها و حرکات چهره کاملاً غیر عادیست

فرد بیمار نیازهای اولیه‌ی زندگی خود را فراموش میکند و غریزه‌ی حفظ ذات او نیز کاهش میابد. او امکان دارد توهماتی داشته باشد و آن‌ها را باور کند. در این وضعیت، فرد بیمار به طور خیلی جدی با یک مخاطب نامرئی صحبت میکند.

گاهی اتفاق میوفتد که او به میزان اندک اجتماع پذیری خود را حفظ میکند و اشخاصی را که قبلاً می‌شناخت مجدد می‌شناسد. در این حالت میگویند که او قطعات متلاشی شده گذشته‌ی خود را، که به آن آگاهی مبهمی دارد، بازیافته است.

تذکر جالب در مورد اسکیزوفرنی ها

برخی اسکیزوفرنی‌ها تحلیل‌های ذهنی بسیار جالبی دارند. ابتکار و ذوق هنری آن‌ها برخی اوقات واقعا خاص و ویژه می‌باشد، ولی نبایستی فراموش کرد که ویژگی اساسی این آثار هنری، سمبلیک بودن آن هاست.

تکان‌های عصبی، هم سهمگین و شدید و هم زیاد است؛ بدیهی است که فرد بیمار نیرومندی مهار کردن این تکان‌ها را ندارد. گاهی مریض در نوعی بیحسی ژرف به سر می‌برد؛ او می‌تواند خود را تا مدت‌ها در یک وضعیت بسیار دشوار نگه دارد؛ او کاملاً بیحال و بطور درونی از جهان بیرون (خارج) بریده است.

گهگاه نیز یک جنبش را بطور یکنواخت مرور میکند و ناگهان یک تکان عصبی کور و بی هدف به راه می‌افتد. خیلی مشاهده شده که فرد بیمار، به طور غیرمنتظره خود را روی دکتر می‌اندازد و خواستار خفگی او می‌باشد. چه رخدادی اتفاق افتاده است؟ یک فکر مزاحم! مانند رویارویی با اهریمن.

نوجوانی و اسکیزوفرنی

در اغلب مواقع، اسکیزوفرنی بیماری شروع نوجوانی است. این اختلال پس از بالغ شدن آشکار میشود و تا سن و سال بالا ادامه دار می‌باشد. البته این گفته عمومیت ندارد و اسکیزوفرنی در سن و سال بالا نیز دیده میشود.

ردیابی شروع بیماری اسکیزوفرنی کار دشواری است. به عنوان مثال، کودکی که خیلی با استعداد، کاری و علاقه مند به تحصیل بنظر میرسد، ناگهان تغییر حالت می‌دهد. او در حالت‌های رویایی ژرف فرو می‌رود، حرکات عجیبی نشان میدهد و به نظر میاد که از خود بیگانه شده است.

او به شیوه‌ی ناهماهنگ و غیر معمولی می‌خندد و برای منزوی شدن گرایش شدیدی نشان میدهد. این حالت‌ها به جایی میرسد که دیگران او را تنبل و بی اراده تصور میکنند یا تهمت تمارض به او می‌زنند.

این جوانان به انسان‌های دلمرده تبدیل می‌شوند و به هیچی و هیچکس دلبستگی پیدا انجام نمی‌دهند شادابی، کنجکاوی، بیزاری، عشق، کینه و اثر گفتار و رفتاری در آن‌ها دیده نمی‌شود.

آنچه می‌بینی انزوا، بی هدفی و سردی است؛ از هر تماسی اکراه دارند و چشمه‌ی زندگی آن‌ها کاملاً یخ زده بنظر میرسد.

درمان اسکیزوفرنی

در اکثر موارد بستری کردن بیمار الزامی است. روان درمانی معمولاً فایده ندارد و این گفته کاملاً منطقی است ؛ زیرا ماهیت اسکیزوفرنی در مقابل هر نوع تماس بیرونی غیر قابل نفوذ است. اما شوک الکتریکی و شوک حاصل از تزریق انسولین می تواند تغییراتی به وجود آورد.

اشاره شد که برخی آثار اسکیزوفرنی ویژگی سمبلیک دارد. اما آیا به کمک این سمبل ها می توان با بیمار ارتباط برقرار کرد؟ به عبارت دیگر ، آیا میتوان با زبان خود آنها حرف زد ؟ در پاسخ باید گفت : این روش در مواردی مفید بوده است.

کار درمانی و گروه درمانی نیز معمولاً مؤثر واقع می شود ، زیرا با این روش می توان علیه بی حالی و در خود فرو رفتن مبارزه کرد. در موارد خیلی حاد ، جراحی مغز توصیه شده است و بعضی جراحی ها نیز نتایج خوبی به بار آورده اند.

البته نتیجه و مفهوم این عبارات قطعاً این نیست که اسکیزوفرنی علاج ناپذیر است، بلکه روانپزشکان اخیراً بهبودهایی نیز نام برده اند که به دنبال زندگی اجتماعی طبیعی به وجود آمده است.

در مقالات بعدی به تست اسکیزوفرنی، علائم اسکیزوفرنی و همچنین تفاوت اسکیزوفرنی و شیزوفرنی و در نهایت داروهای اسکیزوفرنی خواهیم پرداخت .

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =