رابطه سنگ کلیه با گرما

دلیل تشدید سنگ کلیه در فصل گرما

نامطلوب نیست بدانید سنگ کلیه زمانی بوجود می‌آید که اعتدال آب، نمک و مواد معدنی در ادرار از میان رود. چگونگی تغییر این اعتدال نیز بااهمیت‌ترین عامل در گزینش جنس سنگ است.

پرسش اینجاس که چطور از پیدایش سنگ کلیه در سه ماهه تابستان جلوگیری کنیم؟ آیا بیماران کلیوی و افرادی با پیشینه سنگ کلیه بایستی بیشتر مراقب سلامتشان باشند؟

به بیان متخصصان، سنگ‌های کلیه به چهار نوع سنگ‌های کلسیمی، اوریکی، میکروبی و سیستئینی تقسیم می‌شوند و رایج‌ترین آن‌ها سنگ‌های کلسیمی است که بیشتر از شصت درصد سنگ‌های ایجاد شده را تشکیل می‌دهد.

از جمله عوامل تاثیرگذار در تشکیل این نوع سنگ هم میتوان به بالا بودن میزان کلسیم و اسیداوریک در ادرار اشاره کرد. هم چنین بعضی ازبیماریها به عنوان مثال پرکاری غده پاراتیروئید، بیماری‌های التهابی روده، نقرس، عفونت سیستم ادراری، کمبود آب بدن و … همچنین میتوانند به تولید سنگ در کلیه منتج شوند.

در برخی از موارد با تشخیص اشتباه نوع سنگ، رژیمهای غذایی نادرستی به مریضها ی تجویز می‌شود؛ به عنوان مثال این که شیر و فرآورده‌های لبنی نخورند. که این اشخاص بعد از چند سال گرفتار پوک شدن استخوان شدید خواهند شد که دلیل اساسی ظهور آن تغذیه ناپسند است.

باورهای اشتباه را دور بریزید.

حتی بیماران دارای سنگ‌های کلسیمی کلیه هم مجاز به مصرف کلسیم عادی موجود در مواد خوراکی ازجمله فرآورده‌های لبنی هستند. البته با عنایت به تشخیص نوع سنگ کلیه، درمان هم فرق میکند.

بدین منظور مبتلایان به سنگ‌های اسید اوریکی باید جوش شیرین استفاده کنند تا ادرار آن‌ها قلیایی شود. در افراد مبتلا به سنگ‌های میکروبی عمل جراحی تنها راه درمان است تا همه سنگ‌ها برداشته شود.

هم چنین این اشخاص بعد از عمل باید تا زمانی آنتی‌بیوتیک استفاده کنند. البته سنگ‌هایی که در قسمت تحتانی کلیه هستند یا سنگ‌هایی که عرض اندک‌تر از ۶ تا هفت میلی‌متر دارند، نیاز بعمل جراحی ندارند.

در عوض برای سنگ‌هایی که در منطقه لگنچه هستند. یا دارای عرضی حدود ۶ میلی‌متر تا دو سانتی‌متر هستند، از شیوه سنگ‌شکن استفاده میشود.

در روزگار کنونی عمل باز برای سنگ‌های کلیه منسوخ شده و لاپاراسکوپی و سنگ‌شکن از مسیر پوست، تنها شیوه‌های جراحی سنگ‌های کلیه است.

سابقه‌دارها مراقب باشند.

هر چند به علت بروز کم‌آبی میزان بروز سنگ کلیه در تابستان بیش‌تر است، ولی افرادی که یکبار گرفتار سنگ کلیه شده‌اند، افزون‌تر از سایر اشخاص در مواجه با دچار شدن مجددا به این اختلال هستند.

بنابراین استفاده از مایعات بویژه آب به اندازه کافی وظیفه مهمی در جلوگیری از ایجاد سنگ دارد.

در این بین، مصرف یکسره آب معدنی هرگز توصیه نمیشود چون این آب‌ها میزان املاح بدن را افزایش میدهند و زمینه ایجاد سنگ کلیه را بویژه در آنهایی که پیشینه سنگسازی دارند، مهیا میکنند.

چنانچه دشواری کلیوی دارید …

با اینکه استفاده از مایعات مانع بروز سنگ کلیه میشود و در دور کردن آن هم تاثیرگذار است، ولی بیماران دیالیزی نبایست در استفاده از مایعات زیاده‌روی کنند چون به توصیه پزشک رشیدی این کار سلامت بیماران را به مخاطره می‌اندازد.

در حقیقت هر فرد بیمار کلیوی با عنایت به نوع بیماری‌اش، باید میزان متفاوتی از نوشیدنی‌ها مصرف کند.

بیمارانی که کلیه آن‌ها سنگ‌ساز است یا گرفتار عفونت‌های ادراری‌اند، باید در طی روز مایعات زیادی بنوشند تا سنگ کلیه دفع شود.

میزان استفاده از مایعات در این دسته از بیماران بسیار بالاست و در سه ماهه تابستان و زمستان فرقی نمی‌کند. آن‌ها بایست مایعات زیاد بخورند.

هم چنین بیمارانی که عفونت سیستم ادراری دارند باید دقت کنند که در فصل گرما به علت تبخیر آب بدن و عرق کردن زیاد، آب زیادتر بنوشند تا گرفتار غلظت ادرار و سنگ کلیه نشوند.

در برابر بیمارانی که گرفتار نقص مزمن کلیه هستند، بیمارانی که کلیه آن‌ها پروتئین دور کردن میکند، بیماران دیالیزی و آنهایی که ورم کلیه دارند، نباید مایعات زیادی بخورند.

بعبارتی استفاده از مایعات برای این اشخاص، می‌بایست در حد از بین بردن تشنگی باشد.

بنابراین بیماران دیالیزی تنها مجاز به استفاده روزانه حدود ۱ پنج تا دو لیتر مایعات هستند.

از طب قدیمی کمک بگیرید.

هر چند استفاده از مایعات، سبزی و میوه و افزایش جنبش به میزان قابل توجهی مانع بروز سنگ کلیه میشود، ولی براساس توصیه‌های طب قدیمی مصرف لیموترش اثرات قابل توجهی در جلوگیری از ظهور این اختلال دارد.

بدین علت توصیه می‌شود روزی یکبار میزانی آبلیموی نو را درون یک لیوان آب بریزید و بدون مازاد و اضافه کردن شکر آن را بیاشامید.

ضمنا میتوانید هنگام غذا خوردن هم از لیموترش به عنوان چاشنی و طعم‌دهنده بهره جویی کنید.

این موضوع بویژه در زمینه اشخاصی که پیشینه ارثی سنگ کلیه دارند یا این اختلال را تجربه کرده‌اند، مهم است.

عرقیات گیاهی ضدسنگ کلیه

چنانچه جزو اشخاص گرم‌مزاج هستید و می‌خواهید از شر سنگ کلیه رهایی یابید یا از ظهور آن بویژه در سه ماهه تابستان جلوگیری نمایید، باید میزان برابر از عرق خارشتر، عرق خارخسک یا عرق کاسنی و عرق بابونه (مثلا یک استکان از هر کدام) و چنانچه هم طبع سردی دارید باید میزان برابر از عرق خارشتر، عرق بابونه و عرق بادرنجبویه یا اسطوخدوس را باهم مخلوط نمایید و روزی ۲ تا سه فنجان و بمدت ۱ تا ۲ ماه از این عرق گیاهی بیاشامید.

جادوی هندوانه‌ای

به منظور جلوگیری از سنگ کلیه می‌توانید سراغ یک میوه تابستانی خوشمزه یعنی هندوانه بروید.

کفایت میکند. یک هندوانه کوچک شسته شده را بعد از خرد کردن با پوست و تخمه‌های آن به مدت نیم تا یک ساعت بجوشانید تا آب آن غلیظ شود.

بعد باقیمانده مواد آن را صاف کرده به آن ۱ تا ۲ پیمانه چای خوری سرکه بیافزایید و روزی ۲ تا سه فنجون از این آشامیدنی گیاهی بیاشامید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + چهارده =