چرا نباید آدامس بجویم؟

مضرات جویدن آدامس برای این اشخاص

جویدن آدامس به بعضی افراد اصلا توصیه نمی‌گردد چرا که نتیجه‌ی تحقیقات و بررسی‌های اثبات نموده است که بعضی از باورها در زمینه جویدن آدامس بطور کامل اشتباه و برعکس است بررسی‌های و تحقیقات بر روی ۳۰ داوطلب در رده‌های سنی ۷ تا سی ساله نشان داده است که جویدن آدامس برای دسته‌ای از اشخاص زیان آور است و دردها و مشکلات آن‌ها را افزایش میدهد.

این بررسی‌ها در بین اشخاص مختلف انجام شده ولی در این بین مبتلایان به میگرن نشانه‌ای متفاوت از خود بروز دادند.

این اشخاص قبل از انجام این بررسی‌های هر روزه ۱ تا شش ساعت آدامس می‌جویدند که به درخواست طبیبان به مدت یک ماه عادت جویدن آدامس را ترک کردند که بعد از اتمام این مرحله یک ماهه روشن شد که در ۲۶ نفر از این بیماران بهبودی قابل توجهی حاصل شد.

هم چنین برای روشن شدن بیشتر برآیند این تحقیق از تعدادی از آنها درخواست شد بعد از گذشت ۲ هفته مجددا جویدن آدامس را آغاز کنند که بعد از چند روز مجدد سردرد ‌های این نوجوانان شروع شد.

مضرات جویدن آدامس

تاثیر جویدن آدامس بر روی مفصل فک

همانگونه که طبیبان می‌گویند جویدن یکسره آدامس به مفصل فکی گیجگاهی فشار می‌آورد و حرکت یکسره و بیشتر از حد از این مفصل سبب سردرد میشود.

جزئیات این مطالعه در گاهنامه مغزواعصاب اطفال انتشار یافته است.

اشخاصی که اضافه وزن دارند آدامس نجوند!

بررسی‌های انجام گرفته که نتیجه‌ی ان در مجله‌ی EATING BEHAVIOR انتشار یافت جویدن ادامس به علت داشتن نوعی شکر میل انسان را به خوردن خوراکی‌های نشاسته دار مانند برنج و نان افزایش میدهد ولی تمایل به استفاده از میوه و سبزی‌ها را در آدم کاهش می‌دهد و در نتیجه منتهی به مصرف مواد خوراکی بیشتر و بالارفتن وزن میشود.

آدامس سبب میشود که میوه کم‌تر و خوردنی‌های ناسالم بیشتری بخوریم.

بطور معمول توصیه میشود که پیش از غذا خوردن، آدامس بجویم تا گشنگی رو تقلیل داده و غذای پایین‌تر بخوریم.

ولی اخیراً معین شده است که آدامس نه فقط به کاستن از مصرف خوراک کمک نمی‌کند بلکه حتی جویدن آدامس نعنایی، خوردن خوراکی‌های سالم (مثل میوه‌ها) رو تقلیل داده و احتمال خوردن خوردنی‌های ناسالم مانند چیپس و آبنبات رو افزایش میدهد.

به نظر میاد که مزه نعنای موجود در آدامس، مزه میوه و سبزی‌ها رو در دهان ما تلخ میکند.

جویدن آدامس، مشکلات فک پایین رو افزایش میدهد.

یکی از عارضه‌های جویدن آدامس، شدیدتر کردن نشانه‌های TMJ (نوعی آشفتگی در مفاصل فک پایین) است و لذا سبب پیدایش درد در فک و عضلات ویژه جویدن و مفاصل متصل کننده فک پایین به جمجمه میشود.

درد مفصل‌ها این قسمت به سردرد، گوش درد یا حتی دندان درد می‌انجامد.

به جای آدامس، سیب بخورید که هم مانند آدامس احتیاج به جویدن دارد و هم برای تندرستی بافایده است.

مصرف آدامس، مشکلات روده رو شدت می‌بخشد.

نشانگان روده‌های تحریک پذیر (IBS) نوعی آشفتگی در لوله‌های گوارشی است که خودش رو با درد شکم، انقباض و تغییر فعالیت‌های روده، نشان میدهد.

آدامس، IBS رو تشدی میکند از این جهت در هنگام عمل جویدن آدامس، هوای مازاد وارد سیستم هاضمه شده و منتج به دردهای شکمی و نفخ میشود.

افزون بر این، شیرین کننده‌های تصنعی مانند سوربیتول و مانیتول که در مهیا سازی آدامس کاربرد دارند، امکان دارد که عوارضی نظیر اسهال رو ولو در افراد تندرست که چالش IBS ندارند، به وجود بیاورند.

جویدن آدامس، می‌تواند به فساد دندان‌ها منتج شود.

گفته میشود که جویدن آدامس از فساد دندان‌ها جلوگیری میکند ولی اگر به علت عارضه‌های شیرین کننده‌های تصنعی که در مهیا سازی برخی از آدامس‌ها استفاده می‌شود، از آدامس هایی که شکر طبیعی دارند بهره ببریم، یک محیط خیلی متناسب برای فعالیت میکروب‌های فاسد کننده دندان در دهان خود، به وجود آورده ایم.

شما با جویدن آدامس، در واقع یکی از فرآورده‌های جنبی گوسفند رو مصرف میکنید.

یکی از ترکیب‌های موجود در آدامس که به بافت اون حالت نرمی می‌دهد، لانولین (Lanolin) است که در محصولات مواظبت از پوست هم یافت میشود.

تا اینجای کار، چندان نامطلوب به نظر نمی‌رسد ولی چنانچه بدانید که لانولین در حقیقت، یک ترکیب مومی شکل زرد رنگ است که از غده‌های چربی گوسفند ترشح میگردد، قضیه اندکی فرق میکند.

به این چربی در اصطلاح، «چربی پشم» گفته میشود زیرا با فشار دادن و پرس کردن پشم زده شده گوسفند در بین غلطک، استخراج میشود.

البته با دقت به اینکه میزان این چربی در آدامس خیلی اندک است، خطری برای تندرستی ندارد ولی فکر اینکه در حال جویدن چربی پشم گوسفند هستیم، چندان خوشایند نیست!

با جویدن آدامس، جیوه رو وارد جسم خود میکنید.

ماده نقره‌ای رنگی که از اون برای پر کردن دندان‌ها استفاده میشود دارای ترکیبات جیوه، نقره و قلع است.

بررسی‌ها نشان می‌دند که جویدن آدامس سبب آزاد شدن جیوه از این ماده شده و جیوه رو وارد ساختار بدن میکند.

وجود میزان فرآوانی جیوه در بدن به بروز مشکلات عصبی، بیماریهای طول کشیده و اختلالات مغزی منتج میشود.

خوشبختانه میزان جیوه‌ای که با جویدن آدامس از ماده‌ای که دندان رو با اون پر کرده اند، بیرون می‌رود، اونقدر زیاد نیست که به ما صدمه بزند و بطور معمول از مسیر سیستم هاضمه از جسم و بدن خارج میشود ولی وافعاً چه کسی دوست دارد که بخشی از این فلز زیان آور رو در گردش در قسمتهای بدن خود داشته باشد؟ بهرحال، احتیاط شرط عقل است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =