چگونه از ورود سرب کمتر از طریق رژلب به بدن جلوگیری کنیم؟

دانستنی‌های جالب از عارضه‌های رژ لب

رژ لب ، به عنوان نخستین و بااهمیت‌ترین ابزار آرایشی و بهداشتی شناسایی شده است و تا امروز مورد کاربرد بانوان قرار گرفته است در روزگار کنونی برای بیشتر زنان خرید لوازم آرایشی و بکارگیری آن بسیار مهیج است حق هم دارند اینکه بتوان با چند رنگ و ماده آرایشی و بهداشتی ظاهری آراسته‌تر داشت و معایب صورت را پوشاند و زیبایی‌ها را چند برابر کرد، خیلی هیجان انگیز است ولی این رویداد در وضعیتی جذاب است که هیچ پیامد و آسیبی برای پوست و موی مصرف کننده به همراه نداشته باشد.

این در شرایطی است که برخی از کارشناسان و متخصصان مو و پوست از عفونت و زخم‌های پوستی، تورم، قرمزی و حساسیت‌های پوستی به عنوان عارضه‌های استفاده از مواد آرایشی- بهداشتی غیراستاندارد یا استفاده ناپسند از این مواد نام می‌برند و معتقدند که در بهترین شرایط در صورت استفاده روزانه و ناپسند از مواد بهداشتی و آرایشی احتمال نفوذپذیری آن‌ها به جسم وجود دارد.

در این وضعیت استعداد مبتلا شدن به برخی مریضی‌ها و اختلال‌ها بالا میرود ولی چطور میتوان از نفوذ این مواد آرایشی به جسم جلوگیری نمود.

وقتی ۳ کیلو رژ لب می‌بلعید!

محققان با عنایت به وزن تقریبی هر رژلب که حدود ۳ گرم است و شمار دفعاتی که فرد در طی روز از رژ استفاده میکند تخمین می‌زنند که هرخانم در طول زندگی خود حدود ۳ کیلو از مواد رژلب را وارد سیستم گوارشش میکند.

همچنین رژلب‌های قرمز نسبت به سایر رنگ‌ها زیان رسانی بیشتری دارند؛ رنگدانه‌های قرمزی که در این رژ‌ها وجود دارد میتواند منجر به اختلالات بیش فعالی شود؛ مضاف بر این برخی پژوهشگران میگویند احتمال دارد رژها دشواری هایی برای کلیه‌ها، کبد و حتی گلبول‌های سفید خون به وجود بیاورند.

رژ لب

سرب رژ لب‌ها با شما چه می‌کند؟

سربی که از راه مواد آرایشی مانند رژ وارد بدن میشود، وارد جریان گردش خون میشود تا به میزانی پایدار برسد و به تدریج این سرب مازاد به ساختارهای نرم علی الخصوص سلول‌های مغزی وارد میشود.

مقادیر بالای آن سبب از کار افتادن کلیه و صدمه دائمی به مغز میشود.

در بالغین و بزرگسالان بالا رفتن مقدار سرب در خون احتمال افزایش فشار خون را در اشخاص به همراه داشته و حتی احتمال انتقال این میزان سرب از مسیر مادر به نوزاد نیز وجود دارد.

کودکان تحت تاثیر سربی که پیش یا بعد از تولد وارد بدن آن‌ها میگردد. احتمال دارد گرفتار زیان‌های روانی و عصبی شوند.

زیادترین اثر زیانبار سرب بر رفتار، دقت و IQ کودکان دیده شده است.

بنابراین بنظر میرسد هیچ سطح ایمنی از سرب که اثر تخریبی بر نوزادان و جنین ‌ها نگذارد، وجود ندارد. تحقیقات در اروپا نشان میدهد که ۸۵ درصد سرب از مسیر لوازم آرایشی به جسم می‌رسد در حالیکه فقط ۷ درصد از مسیر آب، پنج درصد از مسیر خوراک و ۳ درصد هم از مسیر هوا وارد بدن آدم میشود.

چگونه رژ کمتری وارد بدن کنید؟

مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی مانند رژ لب از دو طریق وارد بدن می‌شود؛ قسمتی از این مواد از مسیر تنفس وارد بدن شده و قسمتی مانند رژ لب به طرق مختلف بلعیده میشود. یک راه برای اینکه کم‌تر رژلب بخورید این است که تاجاییکه می‌توانید کم‌تر به لب‌ها زبان بزنید، در خاطرتان بماند که وقتی مزه رژلب را حس کنید یعنی بخشی از آن روی زبان نشسته و در حال وارد شدن به سیستم هاضمه شماست؛ فراموش هم نکنید در مواقعیکه رژلب دارید از خوردن مواد خوراکی و نوشیدنی‌ها امتناع کنید و قطعا پیش از خوردن، رژ خود را پاک کنید.

تقلبی‌ها دردسرسازترند.

بکارگیری لوازم آرایشی مختلف خود به خود ضرر دارد حالا چنانچه مواد آرایشی از برندهای تقلبی و مارک‌های نامرغوب آماده شده باشد این ضررها چند برابر نیز میشود.

به علت تحریم‌ها، شرکت‌های معتبر جهانی از ارسال مواد آرایشی استاندارد به ایران اجتناب میکنند و بیشتر مواد آرایشی- بهداشتی که وارد مرزهای کشور می‌شوند تقلبی هستند و به صورت قاچاق از مرزهای شمال غرب به ایران وارد می‌شوند.

استعمال این لوازم آرایشی قاچاق باعث ظهور عفونت‌های پوستی، زخم‌های جلدی، شکنندگی و کاهش و ریزش مو ، کچلی، آکنه و بروز صدمات جبران ناپذیری در بدن مصرف کننده می‌شوند.

ایجاد رژ‌های بدون سرب خیلی محدود است.

مسئله وجود سرب در رژ لب‌ها چیز جدیدی نیست و حتا گهگاهی آنقدرها گفته شده است که تکراری شده و کسی آن را جدی نمی‌گیرد ولی مسئله آنقدر جدی است کهFDA (سازمان نظارت بر دارو و غذا) آغاز به تحقیق میکند و خبری دردآور را پخش می‌کند؛ اینکه بیشتر از هفتاد درصد رژلب‌ها حاوی سرب هستند؛ آن هم نه میزانی جزئی بلکه بالای ۳ ۰۶ پی پی ام (قسمت در میلیون) و جالب آن که در نهایت گزارش دوم که در ماه ژوئن ۲۰۱۲ انتشار یافت این اندازه سرب در رژ لب‌های تولیدی بیشتر شده و به ۷ ۱۹ پی پی ام رسیده است.

جالبه که بدانید که در این بررسی‌ها محصولات بخش زیادی از مارک‌های معتبر و معروف هم حاوی سرب بودند؛ مارک هایی که به قیمت‌های بالا می‌خریم و گمان می‌کنیم چون ایجاد شرکت‌های معتبر اروپایی و آمریکا هستند تندرست و سالم اند ولی در واقع پر از جیوه هستند حتی رژ هایی که روی آن‌ها عنوان طبیعی نوشته شده است.

با دقت به این گزارشات فرق چندانی میان رژلب‌ها وجود ندارد مهم است که درست از آن‌ها استفاده کنید تا میزان آلودگی را کم‌تر کنید.

باکتری هایی که از راه پوست وارد اندام تان میشود.

هر زن و دختر برنا بطور رایج در طی روز از بیست محصول آرایشی بهداشتی مختلف استفاده میکند و بطور معمول ۹ مورد از ده مورد این محصولات در دسته لوازم آرایشی بهداشتی قدیمی که در کیف لوازم آرایش شما هستند.، جای می‌گیرند.

لوازمی که مرور زمان سبب شده باکتری‌ها در آن‌ها رخنه کند.

با مصرف این لوازم آرایشی در طول سال حدود دو کیلو از این مواد آرایشی جذب پوست شده و وارد بدن میشوند.

قطعا بعضی از این مواد جذب شده پیامدهای جانبی بسیاری مانند تحریک پوستی، کهنسالی زودرس و سرطان بدنبال دارد.

ریچارد بنس، شیمیدانی که حدود ۳ سال روی اثرات مواد آرایشی بر پوست کار کرده است، می‌گوید: «هنوز نمی‌دانیم که وقتی مواد شیمیایی محصولات آرایشی مختلف با هم ترکیب می‌شوند، چه اثری دارند و مجموع این اثرات احتمال دارد بسیار خطرناک‌تر از تاثیر هر یک از این مواد بطور تکی باشد.

دکتر «بنس» اعتقاد دارد که جذب مواد شیمیایی از مسیر پوست خیلی خطرناک‌تر از بلع آنهاست.

او می‌گوید: «وقتی رژلب خورده میشود، بخش زیادی از مواد زیان آور آن توسط بزاق و آنزیم‌های معده خنثی میشوند ولی جذب ترکیب شیمیایی از مسیر پوست آن را مستقیما وارد گردش خون میکند.

موادی که نبایست در محصول آرایشی شما باشد.

خطرناک‌ترین مواد شیمیایی که در محصولات آرایشی بهداشتی شما وجود دارد و باید موقع خرید با دقت به برچسب محصول آرایشی از فقدان وجود آن‌ها یقین حاصل کنید:

تولوئن

این یکی از فرآورده‌های جنبی نفتی است که در لاک ناخن و سایر موارد آرایشی یافت میشود. پرخطر است چون سم موجود در این ماده به ساختار عصبی حمله میکند و کارکرد مغز و ساختار عصبی را تحت اثر قرار میدهد، افزون بر این در رشد طبیعی جنین وکودکان
خلل ایجاد میکند.

فرمالدئید ترکیبی

این ماده یک ترکیب فرار آلی بوده که شدیدأ سمی است و بطور معمول در لاک‌های ناخن و نرم کننده‌های مو وجود دارد.

پرخطر است چون این ماده فرار با پخش شدن هوای اتاق را آلوده میکند، افزون بر این جزء سم هایی است که به کبد صدمه میرساند و سرطان زاست.

آلومینیوم

این ماده فلزی سمی پرکاربرد بطور معمول در محصولاتی مانند دئودورانت‌های ضدعرق، اسپری‌های بینی و شامپو ‌ها وجود دارد.

پرخطر است چون با توجه به اینکه ترکیباتی با پایه آلومینیوم مانند دئودورانت‌ها بطور معمول روی پوست نزدیک بالاتنه مورد استفاده قرار می‌گیرند، نگرانی‌های زیادی به وجود می‌آورند چون این ترکیب شیمیایی از مسیر پوست جذب میشود و میزان استروژن خون را بالا میبرد و اثراتی سوء روی تندرستی می‌گذارد و درنهایت در ساختار غده‌های مترشحه داخلی خلل ایجاد میکند.

پارابن

این ماده نگهدارنده ترکیبی بطور معمول در محصولاتی مانند مواد آرایشی و بهداشتی و مراقبت شخصی و حتی لوسیون‌های بچه وجود دارد پرخطر است چون این ماده می‌تواند در ساختار غده‌های بدن اختلال جدی به وجود آورد و حتی عامل ایجاد آلرژی ‌های مختلف شود.

1 دیدگاه دربارهٔ «چگونه از ورود سرب کمتر از طریق رژلب به بدن جلوگیری کنیم؟»

  1. سلام. از سايت زيباي شما ديدن کردم . سايت بسيار خوبي دارين.
    سپاسگذارم اگر از بخش هاي مختلف سايت من بازديد کنيد و نظرتون رو براي بهتر شدن سايتم بدهيد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 7 =