راههای درمان مه مغزی

مه مغزی چه نوع بیماری می‌باشد و شیوه درمان مه مغزی

کتابی را از دوست تان قرض گرفته اید و حالا نمیدانید آن را کجا گذاشته اید؟ به درون ماشین رفته اید و برای روشن کردن ماشین کلیدهایتان را پیدا نمیکنید؟ همسایه جدید خودش را بشما معرفی کرده ولی حتی اسمش را به یاد ندارید؟ با دوست تان قرار گذاشته اید ولی زمان قرض خاطرتان نمی‌آید؟ احتمال دارد مغز مه آلودی داشته باشید.

مه مغزی نوعی بیماری روانی میباشد که مرتبط به شیوه زندگی و تغذیه وابسته است آنهایی که دچار مه مغزی می‌شوند گرفتار کم خوابی و مشکل در حافظ می‌شوند.

مه مغزی (brain fog) روی بخش زیادی از فرایندهای ذهنی تاثیر میگذارد، شامل حافظه و تمرکز مه مغزی می‌تواند علامتی از یک بیماری بوده یا با فاکتورهایی از سبک و شیوه زندگی رابطه داشته باشد، مانند اضطراب و نگرانی یا برنامه غذایی

در این نوشته در زمینه علت‌های این دشواری ناتوان کننده صحبت می‌کنیم و ایده هایی برای تسلط بر آن ارائه می‌دهیم.

مه مغزی چیست؟

مه مغزی میتواند این حس را به فرد بدهد که انگار فرایند تفکر، درک و فهم و به خاطر سپاری آنگونه که می‌بایست عمل انجام نمی‌دهند. علمکردهای گوناگونی از مغز احتمال دارد تحت تاثیر مه مغزی قرار بگیرند، شامل:

حافظه که اجازه میدهد اطلاعات اندوخته شده و بازخوانی شوند.

توانایی استفاده و درک زبان

پردازش اطلاعات که به فهم و تمرکز یاری می‌کند.

مهارت‌های بصری و فضایی مورد کاربرد در طراحی، شناخت اشکال و جهت یابی

توانایی محاسبه

توانایی‌های کارکرد اجرایی مورد کاربرد برای سازماندهی، شناسایی، حل مسئله و برنامه ریزی

چنانچه ۱ یا چند کارکرد مبتلا به اختلال شود، فرد امکان دارد در درک و فهم گرفتار مشکل شده و تمرکز کردن برایش با مشکل روبرو شود، چیزهایی را فراموش کند و گرفتار ملال و خستگی ذهنی شود.

روش‌های تسلط بر مه مغزی

مه مغزی و ام اس

اسکلروز چندگانه یا اِم اِس یک بیماری ناتوان کنندست. که مغز و نخاع را تحت اثر قرار میدهد و منتج به مشکلات حرکتی، تعادلی، بصری و حسی میشود.

ام اس می‌تواند قسمت هایی را ملتهب کرده و به مغز زیان بزند یا آن را گرفتار ضایعه کند.

این ضایعات توانایی دارند روی چگونگی کارکرد مغز اثر بگذارند.

عملکردهایی که بیشتر تحت تاثیر ام اس هستند شامل پردازش اطلاعات، حافظه و توانایی‌های کارکرد اجرایی می‌شوند.

بخش زیادی از افرادی که با ام اس زندگی میکنند، دگرگونی هایی در توانایی‌های خود برای تصمیم گیری و پردازش و به خاطر سپاری اطلاعات تجربه میکنند.

در اغلب موارد این تغییرات، اندک تا میانه بوده و توانایی زندگی کردن فرد را تحت اثر قرار نمی‌دهند.

ولی امکان دارد منتج به احساس درماندگی یا عدم توانایی در انجام امورات روزمره مانند یافتن کلیدهای خانه یا خرید از فروشگاه شوند.

استراتژی هایی وجود دارد که میتواند به فرد گرفتار ام اس یاری رساند تا کارکرد حافظه و مهارت‌های پردازش اطلاعات خود را حفظ کند.

پرهیز از حواس پرت کن‌ها، یافتن مکانی ساکت برای تمرکز روی امور و استراحت‌های مکرر و کوتاه مدت برای یاری به تمرکز.

از رفیقان و اعضای خانواده بخواهید آرام‌تر صحبت کنند و زمان زیادتری را صرف پردازش اطلاعات کنید.

از تکنیک‌های سازماندهی مانند یادداشت کردن امورات هر روزه و تهیه‌ی لیست کمک بگیرید.

یک جای مشخص در منزل پیدا کنید که چیزهای اساسی و مهم را در تنها در آنجا حفاظت کنید به عنوان مثال دست کلیدتان را که شاید به آسانی گم کنید.

این استراتژی‌ها چنانچه بدرستی بکار گرفته شوند میتوانند از اضطراب و نگرانی و مه مغزی و احساس درماندگی اندک کنند.

مه مغزی می‌تواند علامتی از یک بیماری و یا با فاکتورهایی از سبک و شیوه زندگی رابطه داشته باشد‎

دیگر دلایل مه مغزی

علاوه بر ام اس، بیماری‌های دیگری نیز هستند که میتوانند سبب مه مغزی شوند. بیماری‌های بلند زمانی چون فیبرومیالژیا (درد مزمن عضلات) که سبب درد در تمام بدن میشود، و نشانگان ملال و خستگی مزمن که باعث حس خسته بودن شدید میشود بیشتر سبب دشواری هایی در تمرکز یا حافظه می‌شوند. افسردگی یک اختلال خلقی جدی است که روی طرز فکر و احساس فرد اثر میگذارد.

مشکل داشتن در حافظه، تمرکز و تصمیم گیری میتواند منجر به احساس مه مغزی در فرد شود.

کسیکه گرفتار افسردگی است احتمال دارد گرفتار اختلالات خواب و کمبود انرژی هم باشد که تمرکز کردن و انجام کارها را با دشواری مواجه میکند.

نقص آهن یا آنمی نیز بیماری است که سلول‌های سرخ خون در بدن را تحت اثر قرار میدهد. چنانچه سلول‌های سرخ خون نتوانند اکسیژن لازم به اندام‌ها و بافت‌ها برسانند فرد گرفتار ملال و خستگی بدنی و ذهنی به همراه نشانه هایی دیگر مانند سختی نفس خواهد شد. تغییر سطح هورمون‌ها نیز میتواند کارکرد مغز را مختل کند، علی الخصوص در دوره حاملگی یا یائسگی پژوهشی کوچک اخذ که نوسانات هورمونی در دوره یائسگی سبب می‌شود زنان در به خاطر سپاری اطلاعات و تمرکز روی امورات چالش برانگیز با دشواری روبرو شوند.

بعضی از داروها همچنین میتوانند کارکرد ذهنی را تحت اثر قرار بدهند. داروهای کموتراپی پیامدهای جانبی زیادی دارند، به عنوان مثال آشفتگی در حافظه و تمرکز

داروهای خواب آور همچنین میتوانند روی حافظه‌ی کوتاه مدت اثر بگذارند و برخی از درمانهای ضد افسردگی هم میتوانند سبب احساس گیجی شوند.

در صورت مواجه شدن با پیامدهای جانبی دارویی که مصرف میکنید باید با دکترتان مشاوره نمایید.

چنانچه امکان تغییر دارو موجود نبود، دکتر متخصص می‌تواند روش‌های تسلط بر مه مغزی را بشما سفارش کند.

دلایل مرتبط به سبک و شیوه زندگی

مه مغزی بطور معمول نتیجه‌ی عواملی در سبک زندگیست که روی چگونگی کارکرد مغزی فرد اثر میگذارد.

زندگی مدرن امروزی و مشغله‌های کاری توانایی دارند مهلت استراحت مکفی برای مغز را گرفته و مانع کارکرد مناسب آن شوند.

دلیل هایی از مه مغزی که با سبک و شیوه زندگی فرد مرتبط هستند شامل اضطراب و نگرانی، کم خوابی، رژیم تغذیه‌ای و کمبود انرژی متعاقب از بی تحرکی میشود.

چنانچه اضطراب و نگرانی یکسره و کم خوابی مزمن، حافظه و تمرکز فرد را گرفتار مشکل کند، ایجاد تغییرات شیوه زندگی می‌تواند به رفع کردن این دشواریها کمک خوبی بکند.

تغییر در رژیم تغذیه‌ای و عادت‌های ورزشی نیز میتواند سطح انرژی فرد را بالا برده و تمرکز او را التیام و بهبود بدهد.

مه مغزی

روش‌های تسلط بر مه مغزی

درمان اختلال مه مغزی

درمان مه مغزی بستگی به دلیل آن دارد. چنانچه فرد گرفتار ام اس باشد، دکتر متخصص می‌تواند برنامه‌ای درمانی برای او در نگاه بگیرد که شامل مدیتیشن ، فیزیکال درمانی و مراقبت شخصی از مسیر رژیم تغذیه‌ای و ورزش باشد.

دیگر مریضی‌ها مانند کاهش گلبول‌های قرمز خون نیز بایست بوسیله دکتر متخصص درمان شوند.

بطور معمول زمانی که بیماری درمان میشود، مه مغزی برآمده از آن نیز رفع میشود.

چنانچه فرد با مه مغزی متعاقب از افسردگی روبرو باشد، دکتر متخصص شاید برای او رفتار درمانی شناختی (CBT)، ورزش و یا حتی تغییر دارو را در نگاه می‌گیرد.

ایجاد تغییرات ساده‌ای در سبک و شیوه زندگی نیز میتواند به برطرف شدن مه مغزی که بدلیل بیماری خاصی نیست یاری رساند.

مه مغزی چیست و چطور برطرف می‌شود؟

کاستن از استرس همواره هم کار راحتی نیست، ولی چنانچه با درک علت اساسی آغاز شود، به عنوان مثال مشکل مالی یا روابط عاطفی، بقیه‌ی مراحل ساده‌تر خواهد شد.

پسندیده و لازم خوابیدن به منظور حفظ کارکرد پسندیده مغز لازم است، چون ملال و خستگی می‌تواند تمرکز و توجه را گرفتار مشکل جدی کند.

شما بایستی هر روز سر ساعت مشخصی به رختخواب بروید و بیدار شوید، پیش از رفتن به رختخواب ریلکس کنید و تلاش کنید. اتاق خواب تان را ساکت و تاریک و آرام نگه دارید.

فعالیت بدنی منظم هم میتواند از دلهره اندک کرده و سطح انرژی را افزایش بدهد، که هر دوی اینها به بهتر شدن تمرکز ذهنی کمک میکنند.

افزودن ورزش به امورات روزمره می‌تواند بسادگی پیاده روی پس از ناهار یا دوچرخه سواری تا محیط کار به جای رانندگی اتومبیل تان باشد.

انجام سرگرمی هایی که دوست دارید و وقت سپری کردن با خانواده و رفیقان یک راه خیلی خوب برای حس آسایش و آرامش است.

ذهن آگاهی نیز متدی است که کمک تان میکند از دلهره تان اندک کرده و آرام سازی نیکوتری داشته باشید در نهایت فرایند تفکر و تمرکزتان التیام و بهبود پیدا میکند.

برنامه غذایی نیز بر سطح انرژی تاثیر میگذارد و بسیاری از اشخاص حس میکنند هنگامی که سر ساعت مشخصی خوراک نمی‌خورند، قادر نیستند به خوبی تمرکز کنند.

وعده‌های تغذیه‌ای سالم مفید و خوردن میان وعد ه‌های درست در طی روز نیز میتواند به رفع کردن مه مغزی یاری رساند.

کافئین و الکل نیز میتواند اختلالات خواب ایجاد نماید و افت انرژی را بدنبال داشته باشد، بنابراین فرد گرفتار مشکل تمرکز خواهد شد.

چه وقتی برای مه مغزی می‌بایست به دکتر مراجعه نمائید.

چنانچه علاوه بر مه مغزی با علایم دیگری نیز مواجه شدید احتمال دارد گرفتار بیماری خاصی باشید.

چنانچه دشواری از عادت‌های سبک و شیوه زندگی باشد، التیام و بهبود تغذیه، خوابیدن کافی و کاهش اتسرس باید بتوانند نشانه‌های مه مغزی را مناسب‌تر کنند، ولی چنانچه این تغییرات نتوانستند کارکرد مغز را التیام و بهبود ببخشند و نشانه‌های تان نامطلوب‌تر شد یا استمرار پیدا کرد، می‌بایست به دکتر مراجعه نمائید تا او تشخیص واجب و ضروری را داده و درمان را آغاز کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + سیزده =