چه مدل خوابیدن خطرناک است؟

خوابیدن روی شکم خطراتی را در پی دارد که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم …

بسیاری از اشخاص را می‌شناسیم که موقع خواب بسیار حرکت می‌کنند و از جایی به جای دیگر بر سطح زمین جابه جا می‌شوند.

شکل‌های گوناگون خواب را اشخاص تجربه می‌کنند که در این بین رایج‌ترین آن‌ها حالت هایی مانند حالت درختی و یا به روی شکم و از این دست هستند که طبق گفته روانشناسان اینها همه نشانگر رفتارها و حالات شخصی هستند.

از روح و روان که بگذریم به تندرستی جسم می‌رسیم که خواب بخش اساسی و مهم در این مسئله است که چنانچه بدرستی صورت نگیرد نتیجه معکوس خواهد داشت.

یکی از عادات اشتباه اشخاص هنگام استراحت، خوابیدن روی شکم است. خوابیدن در این وضعیت می‌تواند میزان خروپف کردن را بکاهد و آپنه خواب را از میان ببرد. ولی فشار زیادی به کمر و گردن وارد میکند.

نکاتی در زمینه خوابیدن درست

هم چنین خانمهای حامله باید نسبت به شرایط بدنشان بهنگام خوابیدن دقت بیشتری داشته باشند و از خوابیدن روی شکم ممانعت نمایند.

بخش زیادی از اشخاصی که عادت به خوابیدن روی شکم دارند در منطقه گردن، کمر و مفاصل حس درد میکنند.

این درد میتواند بر میزان خواب شما اثر بگذارد و سبب میگردد در طی شب بارها از شدت درد از خواب بیدار شوید.

طبق بررسی مرکز تخصصی مایوکلینیک، خوابیدن روی شکم علاوه بر فشاری که روی کمر وارد میکند به ستون مهره‌ها زیان می‌زند زیرا قسمت میانی بدن جایی است که بیشتر وزن در آنجا قرار دارد.
فشار وارد شده به ستون مهره‌ها ، سایر ساختار بدن را هم زیر فشار قرار میدهد. هم چنین اشخاص هنگامی که روی شکم می‌خوابند ناچار می‌شوند برای تنفس کردن سر خود را به یک سمت بچرخانند و سبب میگردد سر و ستون مهره‌ها از ردیف همدیگر خارج شوند.

قفسه سینه

این شکل خوابیدن زیادترین فشار را بر قفسه سینه و دنده‌ها وارد میکند.

زمانی که شما به صورت درازمدت به این حالت قرار می‌گیرید، به حالت بیضی شکل بدن قفسه سینه افزوده میشود که این خود عارضه‌های قابل پیشگویی بدنبال دارد.

نخستین مورد کاهش حجم ریوی است که سبب میگردد در حین فعالیت‌های هر روزه هوا (و نتیجتا اکسی‍ژن) پایین‌تر به بافتهای بدن برسد، این موضوع میتواند برای ورزشکاران مشکلات پیچیده‌تری را بوجود بیاورد زیرا آنها نسبت به اشخاص معمولی به اکسیژن زیادتری نیاز دارند.

گهگاه هم درد در قسمت سینه و دنده‌ها دیده شده است.

قلب (سیستم قلبی- عروقی)

همانگونه که در قسمت قبل توضیح دادیم کاهش قفسه سینه یکی از پیامدهای به شکم خوابیدن است، این رویداد برای قلب هم گران تمام میشود و فعالیت‌های روزانه‌اش را گرفتار مشکل میکند.

قلبتان در طول خواب عوض اینکه در حالت راحتی خود باشد ناچار است یک فشار خارجی را تحمل کند و به فعالیتش در این وضعیت ادامه دهد.

افرادی که این حالت را برای خوابیدن گزینش و انتخاب انجام نمی‌دهند در حقیقت به قلبشان مهلت بیشتری برای نرم کار کردن داده اند.

برای رگ‌های خون رسان هم که دیگر احتیاج به ذکر نیست که کارها و حالت هایشان از شیوه‌ی فعالیت قلب اثر مستقیم می‌پذیرد.

گردن

زمانی شما به شکم می‌خوابید و می‌خواهید سرتان را سطح زمین یا بالشت بگذارید، به علت حالت کلی بدن ناچار می‌شوید سرتان را به یک سمت کج کنید و این حالت را برای ساعات خوابتان حفظ نمایید.

نخستین زیان به مهره‌های گردن وارد میشود، زیرا حالت عادی خود را برای ساعات متوالی از دست میدهند.

گردن درد رایج‌ترین شکایتی است که اشخاص پس از بدین شکل خوابیدن دارند.

تغییر گذرگاه مجاری تنفسی و فشار به ناحیه‌ی حلق مشکل بعدی است که میتواند دامن این اشخاص را بگیرد.

سیستم‌های درون شکمی

همانگونه که پیشگویی کرده اید مشکلات برای این قسمت هم از فشار غیرعادی بوجود می‌آید.

احتیاجی به توضیح نیست که این فشار به صورت درازمدت چه بر سر اعضای داخلی می‌آورد.

مضاف بر آن کشش ماهیچه‌های شکم با گذشت زمان سبب کاستی آن‌ها و جلو آمدن شکم میشود.

سیستم تناسلی

این قسمت با این شکل خوابیدن زیر فشار قرار میگیرد و عملاً شما را گرفتار مشکل خواهد کرد.

نخستین مورد بر هم زدن ساختار روحی شماست، در حقیقت این فشارها شما را از حالت آمادگی برای خواب خارج میکند و حمله افکار نا خوشایند و مختلف می‌تواند وقت خواب شما را به تأخیر بیاندازد.

زانو: این حالت جسمی سبب صاف شدن و مستقیم ایستادن زانوهای شما میشود که این موضوع با گذشت زمان با افزایش غیرعادی دامنه‌ی حرکتی زانوی شما دشواری هایی را بوجود خواهد آورد که کوچکترین آن‌ها سایش مفصلی می‌باشد.
ساق و مچ پا در این وضعیت قرار گرفتن مچ پای شما را وا می‌دارد تا به سوی درون یا بیرون بچرخد تا مزاحم شما در موقع خواب نباشد.

این چرخش با گذشت زمان باعت تغییرات اسکلتی در این قسمت از بدن میشود و ما می‌توانیم سر انگشت‌ها رو به درون و مشکلات اسکلتی دیگر را در اینگونه اشخاص شاهد باشیم.

اینگونه مشکلات اسکلتی که با عادت‌های اشتباه به وجود می‌آیند وقت زیادی را به منظور بهترشدن یافتن به خود اختصاص می‌دهند.

چنانچه از جمله اشخاصی هستید که در موقعیت دیگری قادر نیستید بخوابید میتوان از راهکارهای زیر به منظور کاستن عارضه‌های این شرایط خوابیدن استفاده کرد:
– برای خواب از بالش بسیار باریک بهره جویی کنید یا هرگز بالش زیر سرتان نگذارید.
– زیر استخوان لگن خود بالش بگذارید.
– بعد از بلند شدن از خواب حرکت کشسانی انجام دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + دوازده =