آیا میتوان انحراف چشم را در هر سنی درمان کرد؟

آیا محدودیت سنی برای علاج انحراف چشم وجود دارد؟

احتمال دارد ناهماهنگی بین دو چشم واضح بوده و یا آن که صرفاً بعضی اوقات وجود داشته باشد، و بدین شکل است که در وضعی که یک چشم مستقیماً بسمت پیش رو و جلو نگاه میکند چشم دیگر به سوی درون، خارج، بالا و یا پایین چرخیده است.

چشم چرخیده بعضی اوقات به شرایط اساسی و مستقیم برگشته و بر عکس چشم مستقیم از موقعیت خود بیرون می‌رود. در حقیقت وقتیکه اعتدال بین عضله‌های چشم و رابط‌های عصبی که با مغز وجود دارد بدرستی عمل نمی‌کند سبب پیدایش برخی اختلالات رشدی و تکاملی عضلانی میشود.
امکان دارد شخص به صورت مادرزادی مبتلا به استرابیسم باشد، یا ۶ ماه الی یکسال بعد از تولد گرفتار انحراف چشمی شود. انحراف چشمی در بالغین و بزرگسالان هم امکانپذیر است به علل متنوع مانند مبتلا شدن بیماری‌های مغزواعصاب، تصادف و ضربه، تروما و … به وجود بیاید.

بنابراین انحراف چشم در برخی موارد ثانوی است وقتیکه «دید» یک چشم فرد به هر علتی که افت پیدا کند امکان دارد شخص گرفتار انحراف شود.

به عنوان نمونه وقتیکه یک چشم مبتلا به آب مروارید، مشکلات شبکیه، آب تیره و .. میشود، اعتدال دو چشم برقرار نشده و احتمال دارد چشم دیگر یا هر دو چشم گرفتار انحراف شود.

درمان انحراف چشم راه و شیوه‌های گوناگونی دارد ولی در این قسمت در زمینه سن درمان انحراف چشم خواهیم گفت که آیا محدودیت سنی در این مرحله درمان وجود داردیا نه؟

علت بروز انحراف چشم مادرزادی یا اکتسابی است که علت‌های اکتسابی خود به انواعی تقسیم می‌شوند.

فلج عضلات، اشکال در اعصابی که بر عضلات چشم تاثیر میگذارد، کمبود دید و بیماریهای عصبی میتوانند از جمله علت‌های اکتسابی انحراف چشم باشند.

تعداد قابل توجهی از موارد انحراف چشم با بکارگیری عینک بهبود میابد. و در بعضی دیگر موارد، درمان با عمل جراحی و هم چنین تجویز دارو انجام میشود.

انحراف چشم

شیوه درمان انحراف چشم

یک متخصص بیماریهای چشمی با گفتن این که بر اساس نوع دلیل، درمان انحراف چشم متفاوت است؛ گفت: مجموعا، بیشتر از ۹۵ درصد انحرافات چشمی درمانپذیر هستند.

بعد از درمان؛ احتمال بازگشت انحراف در چشمهایی که دید پایین‌تر دارند، بیش‌تر است.

در واقع اوج انحراف چشم به دید فرد بیمار وابسته است.

یعنی چنانچه دید چشمهای فرد بیمار خوب باشد، احتمال برگشت انحراف خیلی اندک است.

چنانچه انحرافات چشمی از مسیر عینک و یا جراحی درمان شوند، شانس بازگشت انحراف اندک خواهد شد.

در برابر، چنانچه دید چشمی اندک باشد و حتی انحراف چشمی وجود نداشته باشد، خود اندک بودن دید می‌تواند انحراف ایجاد نماید یا سبب بازگشت انحراف شود.

در اطفال بطور معمول چنانچه معلوم شود که چالش انحراف چشم آن‌ها مرتبط به عیوب انکساری چشم است از مسیر تجویز عینک آن را درمان می‌کنند که این روش علاوه بر از بین بردن انحراف چشم، تنبلی آن را نیز مرتفع خواهد ساخت.

این کودکان هر چند وقت یکبار بایست برای معاینه مجدد سر بزنند تا میزان انحراف و حرکت‌های چشم در جهات مختلف و عصب‌های چشم مورد بررسی قرار گیرد. تا در صورت لزوم به وارسی زیادتر در مورد وجود مشکلات دیگر اقدامات افراد با سن بالا عمل آید.

در دیگر اشخاص و یا کودکان چنان‌چه مشکل عیوب انکساری دلیل انحراف چشم نباشد و در بررسی‌ها معلوم شود که مرتبط به مشکلات شبکیه است شبکیه چسبانده میشود و یا در صورت وجود تومور، اقدامات واجب و ضروری در زمینه برداشتن تومور انجام خواهد شد.آخرین راه مداوا در صورتی که راههای قید شده کاربردی نباشد جراحی است که درصورت کاربردی نبودن هیچ‌کدام از راههای درمان قید شده، فرد مورد عمل جراحی قرار خواهد گرفت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + دو =