درمانی نوین برای دیسک کمر

تزریق دیسکوژل راهکاری نوین برای درمان دیسک کمر

بیرون زدگی دیسک کمر از دلیل رایج و اساسی و مهم وجود درد کمر و دردهای سیاتیکی میباشد. در روشهای قدیمی چنانچه بیماری به درمانهای ساده مانند درمان دارویی – آب درمانی و استراحت جواب نمیداد انجام عمل جراحی را بعنوان گزینه بعدی مطرح میکردند در این نوشته می‌خواهیم روش جدید درمان دیسک کمر که تزریق دیسکوژل می‌باشد معرفی کنیم.

راهکاری جدید برای درمان دیسک کمر با تزریق دیسکوژل

دیسکوژل ماده‌ای است که در محیط دیسک تزریق میشود این شیوه درمانی برای بیمارانی که بهیچوجه گرایش بعمل جراحی ندارند یا به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای، بیهوشی برایشان پرخطر است، استفاده می‌شود.
یک جراح مغزواعصاب درباره تزریق دیسکوژل اظهارکرد: دیسک بین مهره‌ای همچون تخم مرغ دارای یک بخش مرکزی مانند زرده و سفیده تخم مرغ است که به آن هسته دیسک یا نوکلئوس می‌گویند و یک پوسته دارد که آنرا احاطه کرده است و آنولوس نام دارد.

دیسکوژل

تزریق دیسکوژل و درمان دیسک کمر

با این وجود این ساختار تخم مرغی که مانند یک کمک فنر بین مهره‌های ما به دور کردن فشار‌ها یاری می‌کند، از مسیر دو دیواره قوی در جلو و عقبش در سرجای خود محکم شده است و هرگاه این دیواره پاره شود یا پوسته به علتی مانند ژنتیک یا فعالیت سنگین و سبک اشتباه زندگی زیان ببیند، محتوای داخلی دیسک بیرون می‌زند و روی نخاع فشار وارد می‌کندو سبب درد و بروز نشانه‌های حسی و حرکتی میشود.
دیسکوژل یک ماده بدون خطر است که در محیط دیسک تزریق میشود و پس از تزریق محکم میشود و حالتی پنبه‌ای پیدا میکند.
این خاصیت دیسکوژل سبب دو اتفاق میشود، یکی این که منفذها بخش پاره شده را در حالتی که محتویات دیسک وارد کانال نخاعی نشده باشد، می‌بندد و از مسیر کاهش ریخته شدن مواد التهابی روی اعصاب موجب التیام درد می‌شود؛ دوم این که به همراه خود وقتی محکم و جمع میشود، بخش آبکی دیسک را جمع و به بهتر شدن برجستگی دیسک و آزاد شدن کانال نخاعی یاری می‌کند.
دیسکوژل در شرایطی که محتویات دیسک پاره شده و در کانال نخاعی ریخته است یا فرد بیمار نشانه‌های حرکتی شامل کاستی عضلانی دارد، بهیچوجه کاربردی ندارد و در حقیقت نوعی روش التیام و بهبود درد است که صرفا برای بیمارانی که دیسک برجسته و نه پاره شده دارند و به درمان‌های طبی و فیزیوتراپی جواب نداده اند، استفاده می‌شود.
هم چنین کاربرد دیگر آن برای بیمارانی است که بهیچوجه گرایش بعمل جراحی ندارند یا به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای بیهوشی برایشان پرخطر است و قادر به تحمل بیهوشی نیستند.
دیسکوژل یا لیزر تنها بعد از مشاوره و معاینه دقیق و بررسی ام آر آی و شرایط بدنی و روحی فرد بیمار و توضیح دقیق مزایا و معایب هر یک از شیوه‌ها برای مریض انجام پذیرست.

نکته قابل توجه این است که هرگز این شیوه‌ها جای جراحی را در بیمارانی که نیاز قطعی به جراحی دارند یا گرفتار کاستی عضلانی شده اند، نمی‌گیرد.

تزریق دیسکوژل در معالجه دیسک کمر موثراست.

مرحله نقاهت پس از تزریق دیسکوژل چه زمانی طول می‌کشد؟

سه تا ۶ هفته پس از تزریق دیسکوژل، دیسک درد فرد بیمار التیام و بهبود پیدا میکند.

این در شرایطی است که پس از جراحی تا ۳ ماه مریض بایست استراحت کند.

بنابراین تزریق دیسکوژل یک شیوه امن و اندک خطر برای بیماران است.

متخصصانی که صلاحیت تزریق دیسکوژل را دارند.

متخصصان درد

متخصصان ارتوپد در زمینه ستون مهره‌ها

جراحان مغزواعصاب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =