درمان میگرن با بوتاکس!

تزریق بوتاکس و تاثیر مثبت آن بر درمان سردرد میگرنی

در روزگار کنونی بوتاکس فقط برای از بین بردن چین و چروک پوست به کار نمی‌رود، بلکه بخش زیادی از افرادی که غالبا نصفی از زندگی خود را با سردرد گذرانده اند، از آن به عنوان راهکاری درمانی به منظور بهترشدن سردرد هایشان استفاده میکنند تزریق بوتاکس در عده زیادی از افراد مبتلا به میگرن میتواند باعث قطع و یا طولانی شدن فاصله میان حملات سردرد بمدت ۳ ماه تا ۴ ماه شود. البته اثر بوتاکس در درمان سردرد میگرنی موقتی است و بیشتر از چهارماه دوام ندارد.

شیوه تاثیر بوتاکس بر سردرد‌های میگرنی

در این بین سردردهای میگرنی از گسترش بالایی برخوردارند.  یکی از راهکارهای نسبتاً نوین درمان سردردهای میگرنی، تزریق بوتاکس است، بوتاکس داروی شناخته شده‌ای است که شاید چند دهه‌ای است برای بیماریهای گوناگون استفاده میشود.
 قبلاً بوتاکس برای مریضی هایی که دست و پا پایین می‌شدند و برای جلوگیری از فلج دست و پا مورد کاربرد قرار می‌گرفت و اثراتی را طی مدت سه تا ۴ ماه ایجاد می‌کرد که اجتماع دست و پا از فیزیوتراپی و درمان‌های توانبخشی ممانعت نکند.
هم اکنون تنها موردی که از بوتاکس برای درمان استفاده میشود و مورد پذیرش معاونت دارو و غذا آمریکا است، استفاده برای علاج سردردهای میگرنی مزمن است.

بوتاکس برای علاج سردرد میگرنی مزمن به صورت کاملاً علمی در کل دنیا و همین طور در ایران تزریق میشود،ضروری است بگویم که مریض بایست یکسری شرایط حداقلی داشته باشد.

گرچه می‌بایست گفت هر پزشکی تجربه این کار را ندارد و بایست به شخصی که تبحر واجب و ضروری را دارد مراجعه نمود. اثر بوتاکس در معالجه سردرد میگرنی موقتی و است و بیشتر از چهارماه دوام ندارد.

اثر بوتاکس بر میگرن به طورتصادفی در افرادی مشاهده شد که برای ترمیم خطوط و چین و چروک پیشانی بوتاکس تزریق کرده بودند. آن‌ها بعد از تزریق بوتاکس دریافتند سردردهای‌شان التیام و بهبود یافته است.
روزنامه USA TODAY بوتاکس را «سم کوچک قدرتمند» می‌نامد، شرکت تولیدکننده بوتاکس یعنی آلرگان، فروشی بالغ بر ۱ میلیارد دلار داشته است. زمانی که خیلی از ما در سی سالگی چین و چروک ناشی از میگرن را روی پیشانی خودمان می‌بینیم، با خود فکر می‌کنیم چاره آن بوتاکس است.ولی پیش از تصمیم‌گیری به دقت درباره آن فکر کنید.

هم اکنون بوتاکس بطور گسترده‌ای به منظور حل مشکلات گوناگونی مانند سایش دندان‌ها، عرق کردن روی دست و بیماری مالتیپل اسکلروزیس و اسپاسم‌های واژینال استفاده میشود، بوتاکس یا بوتولینوم یک داروی اساسی و مهم با سودآوری بسیار بالایی است که تا چندی پیش به عنوان سم کنسرو ماهی شناخته می‌شد.هم اکنون به صورت بطور کامل بدون خطر توسط متخصصان پزشکی استفاده میشود و حدود نصفی از آن کاربردهای آرایشی و زیبایی دارد.

چنانچه دچار میگرن هستید و قصد انجام بوتاکس دارید پسندیده‌تر است از باید و نبایدهای آن آگاه باشید.
بوتاکس در مواردی مانند میگرن مقطعی یا سردردهای تنشی چاره ساز نیست. خانمی که ماهیانه ده روز گرفتار حمله‌های میگرنی است می‌پرسد که «چرا من نمی‌توانم. بوتاکس تزریق کنم؟» جواب این است که شما میتوانید با هزینه‌ی خود و بدون بیمه این کار را بکنید.
آزمایشات نشان میدهد که بوتاکس بطور میانگین دو روز در ماه از سردردها کم میکند. مجله کانون پزشکی آمریکا نتیجه یک پژوهش را در آوریل ۲۰۱۲ پخش کرد که در آن ۳۱ آزمایش بالینی برای بوتاکس میگرن مورد وارسی قرار گرفته بود. بیست و هفت مورد از این آزمایشات با دارونماها سنجش و چهار آزمایش باقی‌مانده به صورت تصادفی بوتاکس را با دواهایی که بطور معمول به منظور پرهیز از سردردهای مکرر و شدید مصرف می‌شوند سنجش شد، دواهایی از جمله آمی‌تریپتیلین (Elavil)، پردنیزون، توپیرامات و والپروات (والپوریک)
هنگامی که پژوهشگران دارونماها را مورد بررسی قرار دادند، متوجه شدند که بوتاکس سردردهای مبتلایان به میگرن و یا سردرد مزمن هر روزه را تا میزان اندک‌تر از دوبار در ماه کاهش میدهد. با وجود این، در گزارش آمده است که « بوتاکس هیچ کمکی به مبتلایان به میگرن مقطعی (کمتر از ۱۵ مرتبه در ماه) یا سردرد تنشی مزمن نمی‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − ده =