راه و روش ترک عادت ناخن جویدن

عارضه‌های و اثرات منفی ناخن جویدن روی تندرستی بدن

قطعا شما نیز می‌شناسید افرادی را که در شرایط حساس آغاز به جویدن ناخن ‌های دست شان میکنند، عادتی ناسالم و البته بسیار زیان آور در حالی که این موضوع، فوق العاده مرسوم است، متخصصان به آن این چنین اشاره می‌کنند: نوعی از «بیان» وجود دارد که شما فریاد می‌کشید و نوع دیگری که میتواند منجر به رفتارهای اضطراب و نگرانی ی دهانی، مانند بروکسیسم یا همان دندان قروچه، جویدن جواهرات، گزش لب‌ها یا کشیدن سیگار و ناخن جویدن شود.

خطرات جویدن ناخن در اشخاص

این همان بررسی یک توالی چهار مرحله‌ای است که برای جوندگان ناخن، مشترک است:

«پس از بالا بردن دست به صورت یا دهان و نگه داشتن آن برای چند لحظه، انگشت‌ها به سرعت در مقابل دندان‌های جلو قرار می‌گیرند؛ بعد، یکسری از ضربه‌های اسپاسمیک سریع رخ میدهد، و بعد بررسی بصری برای درک احساس ناخنهای تازه واردِ این بازی با انگشت‌ها، انجام می‌شود» چنانچه این پروسه به نظر آشنا می‌رسد، عادت شما امکان دارد یک روش آسان به منظور تشخیص هنگامی که شما گرفتار اضطراب و نگرانی هستید، باشد. در حالیکه این نشانه‌های مشخص اضطراب و نگرانی ، توانایی دارند مسکوت یا بسختی قابل تشخیص باشند؛ گزیدن ناخن، هم چنین میتواند منجر به برخی از مسایل بهداشتی شدید و زیان آور شود.

عارضه‌های جدی و پرخطر جویدن ناخن که شما را وادار به ترک این عادت ناسالم میکند.

چنانچه شما به دلیلی محکم برای ترک جویدن ناخن خود نیاز داشتید، این لیست بخش تندرستی زیبان به شما یاری خواهد کرد.

عوارض ناخن جویدن

عارضه‌های جدی و پرخطر جویدن ناخن

۱ عفونت‌های تند و زننده دهان:

چنانچه قطعه‌ای بیشتر از اندازه بزرگ را از بین ببرید، می‌توانید پوست ظریف زیر ناخن خود را پیش روی هرنوع از هزاران باکتری یا پاتوژن موجود در دهان بگذارید تمام دهان ما پر از باکتری ست، بنابراین شما براحتی میتوانید خود را آلوده کنید.

یکی از معمول‌ترین انواع عفونت، پارونکیا نامیده میشود، و میتواند باعث تورم، قرمزی، درد و توده‌های پر از خلط شود.

این عفونت می‌تواند به مدت چند هفته در یک مکان قرار گیرد.

دو التهاب:

ترکیب شیمیایی بزاق شما این امکان را بشما می‌دهد که چربی‌ها و دیگر مولکول‌های غذایی را از بین ببرید، در حالیکه به هضم آن‌ها یاری می‌کند، چنانچه شما همواره ناخن هایتان را در دهان خود قرار بدهید، پوست انگشت میتواند از نوک انگشت‌ها شما زیان ببیند و سبب سوز گردد به همین سبب، مکیدن لب هایتان سبب می‌شود، که آن‌ها خشک و ترک ترک شوند؛ چرا که برخورد همیشگی بزاق شما در حقیقت دلیل ساییدگی پوست است.

۳ بیماری:

در وضعی که انگشتانتان را با باکتریهای دهانتان درمی اندازید، خبر بدی است که همه میکروارگانیزم‌های آلوده، بر روی انگشتانتان به دهان شما دسترسی دارند و شاید نامطلوب‌تر، دستان ما با انواع باقیمانده‌ها و پاتوژن‌ها و چیزهایی که در زیر ناخنهای ما گیر میکنند، تماس خواهند داشت این ناخنها را، در دهان خود قرار می‌دهید و هیچ محدودیتی برای چیزهای نامطلوب که می‌تواند متعاقب از سرماخوردگی ‌های متداول و تبدیل آن به یک ویروس جدی گوارشی باشد، نیست.

چهار ناخنهای با رشد معیوب؛

ناخنهای شما حاوی یک لایه مولد بنام «ماتریکس» است، که بنوعی بستری است که ناخنهای شما در آن رشد می‌کندعفونت‌های مرتبط به گزش یا جویدن، می‌تواند به این ماتریکس صدمه رساند، و میتواند منجر به رشد مزمن ناخن معیوب گردد.

پیشگیری از جویدن ناخن

بیماریهایی که با جویدن ناخن بسراغ ما می‌آید!

پنج زگیل ‌های صورت:

یک زگیل را متصور شوید، و مواد مسری آن، توانایی دارند بر روی ناخنها یا زیر آن‌ها قرار بگیرند صورت یا دهان خود را با این ناخنهای آلوده لمس کنید و آن وقت در مواجه با زگیل ‌ها بر روی صورت یا گردن قرار گیرید، و انتها پذیرید!

شش تبخال دست:

خب، این چیزی نیست که با آن شناخته میشود، ولی ایده این است در شرایط حقیقی، بنام ” تبخال خفیف” نامیده میشود. چنانچه تبخال دهانی دارید، که بطور تقریبی ۴۰٪ افراد بزرگسال از آن رنج میبرند، احتمال دارد، انگشت‌ها خود را با ویروس آلوده کنید. این موضوع میتواند سبب تب شود، ولی بطور معمول نخستین نشانه‌های سوز دردآور و سوز در نوک انگشت‌ها آلوده است بعد از ۱ یا دو هفته، شما ضمنا میتوانید زخم‌های حاوی مایع، یا خون پر شده را که در طول ۲ هفته (و هم چنین با درد) به وجود می‌آیند، را ایجاد کنید.

جویدن ناخن

تبخال دست با جویدن دائم ناخن

۷ مشکلات دندانی:

حفره هایی که ریشه‌های دندان‌های شما را نگاه میدارند، میتوانند با جویدن مزمن ناخن تغییر شکل داده و یا گرفتار کجی شوند.

گزش ناخن، هم چنین میتواند سبب ایجاد شکستگی در دندان‌های شما هم شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =