تاثیر دندون قروچه بر سلامت دندان

بروکسیم یا دندون قروچه ، از دلیل تا درمان

بروکسیم یا دندون قروچه چیست؟
به هم ساییدن و فشار دادن دندان‌ها به هم به صورت ارادی یا غیرارادی را بروکسیم یا دندون قروچه می‌گویند بروکسیم، دندونها را خم یا خرد میکند، اغلب مردم نمی‌دانند که اینکار را انجام می‌دهند چرا که بعضی افراد دندان هایشان را تنها در طول خواب بهم می‌سایند که این مورد را «بروکسیم شبانه» یا «بروکسیم در طول خواب» می‌نامند، دیگران نیز دندان‌های خود را در طی روز گرفتار سایش میکنند، اینگونه تصور میشود که اینکار مرتبط به اضطراب و نگرانی یا اضطراب میباشد.
اضطراب و نگرانی می‌تواند به علل و دلایل بسیاری اتفاق بیوفتد، از جمله وقایع غم انگیز و دردآور مانند مرگ یک دوست و یا فقدان یک شغل؛ هم چنین میتواند از وقایع شاد مانند کار جدید یا تولد یک کودک نیز اتفاق بیوفتد اینها مقدمه‌ای بود برای شروع بحثی در زمینه دلیل، نشانه و روشهای درمان و ممانعت از بروکسیم یا همان دندون قروچه که در دنباله بخش پاکیزگی دندان‌ها و دهان زیبان به آن می‌پردازیم.

چنانچه نشانه‌های زیر را در خود دیدید، امکان دارد در معرض بروکسیسم باشید:

  • انقباضات ریتمیک عضلات فک
  • آوای کشیدن دندان ‌ها روی هم در طی شب، که شاید کسی را که با شما در یک اتاق می‌خوابید، اذیت کند.
  • عضلات فک که تنگ و یا دردآور هستند.
  • دردهای درازمدت، در صورت
  • وجود دندان‌های صدمه دیده، شکافته شدن دندان‌های پر شده و صدمه بر لثه‌ها
  • سردرد
  • تورم (گاهی اوقات) در طرف فک پایین که به دلیل فشارهای دندان‌ها روی هم ایجاد میشود.

دلیل بروکسیم یا دندون قروچه

بروکسیسم می‌تواند علت‌های گوناگونی داشته باشد، برخی از متخصصان بروکسیسم را بعنوان چیزی بیشتر از عادت نمیدانند این نیز میتواند نتیجه بازتاب بدن، وقتیکه دندان‌ها روی هم قرار نمیگیرند باشد. برخی از متخصصان، بروکسیم را یک نوع عادت می‌دانند، در حالیکه دیگران آن را به دلیل یکی از نکته‌های زیر می‌دانند:
  • اضطراب و نگرانی، اضطراب ، سرخوردگی و خشم
  • یک کاستی کوچک، یا هنگامی که دندان‌ها و فک‌ها بدرستی روی هم قرار نداشته باشند.
  • نشانه بیماری‌های نادر اعصاب و عضلات صورت
  • در مواردی نادر، احتمال دارد یکی از پیامدهای جانبی برخی داروهای افسردگی باشد که شامل پروزاک (فلوکستین)، زولوفت (سرترالین) و پاکسیل (پاروکستین) است.
  • یکی از عارضه‌های بیماری‌های هانتینگتون یا پارکینسون
  • برکسیسم هم چنین میتواند علامتی از بیماری‌های نادر خاصی از اعصاب و عضلات

عارضه‌های بروکسیم یا دندون قروچه

مبتلایان به بروکسیم شدید توانایی دارند مواد پر شده دندانپزشکی را بشکنند و یا به دندان هایشان زیان برسانند.
کشیدن دندان ‌ها روی هم میتواند لایه‌های بیرونی مینای دندان را ازبین ببرد و آن‌ها را پیش روی عاج دندان قرار بگذارد. که این میتواند به حساسیت دندان منتج شود.
بعضی از موردهای اختلال فکی، هم چنین سردرد ناشی از اختلالهای تمپوروماندیبولار (tmd) را وقتیکه از بامداد بیدار می‌شوید، نامعلوم میشود.

تشخیص بروکسیم یا دندون قروچه

چنانچه هریک از این نشانه‌های و علایم را تجربه کرده اید، به متخصص دهان ودندان مراجعه نمایید، او می‌تواند مشخص کند که آیا شما یک بروکسر هستید یا نه و بهترین درمان ممکن را بشما خواهد داد.

متخصص دهان ودندان شما درباره تندرستی عمومی دندان هایتان پرسش هایی خواهد کرد، چه منابع استرسی ای در زندگیتان وجود دارد و از چه دواهایی استفاده میکنید.

چنانچه اتاق خواب خود را با کسی مشترک هستید، متخصص دهان ودندان احتمال دارد بخواهد با آن شخص نیز صحبت کند، متخصص دهان ودندان در زمینه عادات خوابتان، علی الخصوص در مورد هرنوع آوای غیر متداول در طی شب پرسش خواهد کرد و شما را مورد وارسی قرار می‌دهد، توجه ویژه‌ای به ماهیچه‌ها درون و اطراف فک شما میکند.

متخصص دهان ودندان هم چنین دندان‌های شما را برای شواهد کشیدگی روی هم نگاه خواهد کرد در طی این آزمایش، متخصص دهان ودندان، عضلات فک و مفصل‌های فکرتان را نیز بررسی خواهد کرد.

او هم چنین دندان‌های شکسته، دندان‌های کشیده شده، و دندان‌های ترمیم شده تان را وارسی خواهد کرد چنانچه متقاعد شود که بروکسیسم شما مرتبط به مشکلات دندان است، معاینه دقیق‌تری را انجام خواهد داد.

افزون بر این، به وارسی دندان «نیش» خواهد پرداخت (اینکه چطور دندان‌های بالایی و پایین‌تر شما روی هم می‌آیند) متخصص دهان ودندان دندان‌ها و لثه‌ها را برای زیان‌های ناشی از بروکسیم یا دندون قروچه بررسی میکند و نیز امکان دارد از دندان‌ها و فک شما عکس اشعه ایکس را تجویز نماید.
آماری اضطراب انگیز از بروکسیم یا دندون قروچه

حدود سی هزار کودک دندان هایشان را بواسطه سایش و قروچه خرد میکنند این میزان در اطفال زیر پنج سال بیش‌تر است.

چناچه کودکتان دندان هایش را خرد و به هم می‌کشد، با دکتر متخصص خانواده خود درمیان بگذارید اغلب اطفال در نهایت بروکسیسم را از بین می‌برند و به دندان هایشان زیان دائمی نمی‌زنند.

طول مدت مداوا برای بروکسیم یا دندون قروچه

از بین کودکانی که بین ۳ تا ده سال سن دارند، بیشتر از نصفی از آن‌ها تا ۱۳ سالگی بروکسیسم خود را متوقف میکنند، در نوجوانی و افراد بزرگسال، مدتی که بروکسیسم زمان میبرد، بستگی به دلیل آن دارد به عنوان نمونه، بروکسیسم میتواند برای سال‌های بسیاری ادامه یابد، چنانچه به اضطراب و نگرانی مرتبط شود که البته اضطراب و نگرانی هرگز از بین نمی‌رود با وجود این، چنانچه برکسیسم به دلیل مشکل دندان بوجود بیاید.، باید در وقتیگه دندان‌ها اصلاح و ترمیم شدند، متوقف شود.

این غالبا در چند دفعه ویزیت متخصص دهان ودندان رخ می‌دهد و تمام میشود.

روش‌های جلوگیری و از بین بردن بروکسیم یا دندون قروچه

چنانچه بروکسیسم شما به اضطراب و نگرانی مرتبط باشد، مشاوره حرفه‌ای احتمال دارد کمکتان کند شما نیز می‌توانید استراتژی هایی را آزمایش کنید. تا به شما آرامش ببخشد. احتمال دارد. کافئین ‌ها به کاهش محرک‌ها کمک کنند در اطفال و افراد بزرگسال، زیان دندان در ارتباط با بروکسیسم می‌تواند ممانعت شود روش متداول، این است که صفحه و پلاک پاز گرفتنی مربوطه را بخرید (یک وسیله دندانی که در شب میگذارید تا مانع شود)

گذاشتن صفحه گاز گرفتنی همچنین می‌تواند به کاستن از فشار روی عضلات صورت و مفصل فک یاری رساند.

گذاشتن کمپرس داغ روی عضلات صورت محتمل است به کاهش بعضی از دردهای ناشی از فشار بروکسیسم یاری رساند.

درمان بروکسیم یا دندون قروچه

درمان برکسیسم وابسته به دلیل آن، متنوع است:
اضطراب و نگرانی
چنانچه برکسیسم شما مرتبط به اضطراب و نگرانی باشد، متخصص دهان ودندان یا دکتر متخصص شما امکان دارد مشاوره حرفه‌ای، روان درمانی، تمرینات زیست شناختی یا استراتژی‌های دیگری به شما دهند تا شما را آرام کند.

متخصص دهان ودندان شما امکان دارد دواهایی مانند دیازپام (والیم) تجویز نماید. که بمنظور استفاده کوتاه مدت، بطور معمول یک هفته یا بیشتر خواهد بود.

قرص‌ها را بایست قبل خواب بخورید تا دندان کشیدگیتان در طول خواب افت پیدا کند؛ نیز امکان دارد برای شما داروهای آرامبخش عضلانی تجویز شود، تا به صورت موقت سبب کاهش اسپاسم در فک شما شود.

شما نیز می‌توانید یک صفحه گاز سفارشی در دهانتان نصب کنید چنانچه این کمک نکرد، متخصص دهان ودندان شما امکان دارد شما را به یک جراح دهان یا دندانپزشکی که آموزش پیشرفته در درد سر و گردن را ارائه کرده است، ارجاع دهد.

مشکلات دندان

چنانچه بروکسیسم شما با مشکلات دندان در ارتباط است.، دندانپزشکتان شاید اصلاح دندانهایتان را توصیه میکند.

در موارد شدید، متخصص دهان ودندان احتمال دارد احتیاج به بکارگیری تکیه یا تاج روی دندان‌ها داشته باشد، تا از خراب شدن آن‌ها ممانعت نماید و احتمال دارد گارد دهان یا دندان را که متناسب با دهن و دندون شما باشد، تجویز نماید. این به پیشگیری از زیان بیشتر دندان‌ها کمک خواهد کرد در بعضی موارد، احتمال دارد دندان‌ها و عضلات شما را به هم بریزد.

داروها
چنانچه شما بروکسیسم پیشرفته دارید که بواسطه پیامد جنبی از داروهای ضد افسردگی ایجاد شده، شما چند گزینه دارید دکترتان امکان دارد شما را به یک داروی متفاوت تغییر بدهد یا دارو دیگری به منظور مواجهه با برکسیسم را بشما ارائه دهد.

چه وقتی با یک متخصص تماس بگیریم:

چنانچه در مواجه با نشانه‌های بروکسیسم هستید، یا چنانچه به شما درباره مبتلا شدن به آن درحالیکه در خواب هستید، چیزی گفته شد، یا دندانهایتان را خرد میکنید، دکتر یا متخصص دهان ودندان خود را مطلع کنید. متخصص دهان ودندان خود را بی درنگ بعد از شکستن دندان، از میان رفتن پر شدگی، و یا شل و لق شدن دندان هایتان، مطلع سازید.

مشکلات دندان قروچه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =