چه کنیم که گرمازده نشویم؟

گرمازدگی و تمام نکاتی که بایست از عوامل تا درمان آن بدانید.

گرمازدگی یکی از معضلاتی است که برای بچه‌ها و افراد بزرگسال در شرایط و سنین مختلف رخ میدهد. گرمازدگی را مهم تلقی کنید چرا که تهدید بزرگی برای تندرستی اعضای اساسی و مهم بدن است.

گرمازدگی چیست.

گرمازدگی بیماری خاصی نیست که همه اشخاص مستعد مبتلا شدن به آن باشند و این حالت زیادتر در فصل‌های گرم سال، مکان‌های گرم و در محل طبیعی که درجه حرارت آن بالاتر از حد نرمال باشد اتفاق میوفتد.

نشانه‌های گرمازدگی

با دقت به اینکه نشانه‌های مبتلا شدن به گرمازدگی شامل گرفتگی عضلانی، کاستی، بی حالی، بیهوشی و در موارد شدید تشنج و ایست قلبی است، افزود: خانمهای حامله، کودکان و سالمندان نسبت به بقیه اشخاص زیان پذیرتر هستند.

او با ذکر این که نشانه‌های مبتلا شدن به گرمازدگی شامل گرفتگی عضلانی، کاستی، بی حالی، بیهوشی و در موارد شدید تشنج و ایست قلبی است، افزود: خانمهای حامله، کودکان و سالمندان نسبت به بقیه اشخاص زیان پذیرتر هستند.

در صورت فقدان درمان گرمازدگی کارکرد قلب مبتلا به اختلال میشود و امکان دارد شخص با افت فشارخون، اختلال هوشیاری و حتی احتمال مرگ نیز مواجه شود.

گرمازدگی

روش‌های پیشگیری از گرمازدگی

پوشیدن لباس‌های رنگ روشن، اجتناب از واقع شدن در معرض آفتاب در ساعت‌های گرم و قدم زدن در سایه و بکارگیری کلاه و آشامیدن آب و مایعات از جمله راهکارهایی است که میتواند از گرمازدگی کودکان، خانمهای حامله و افراد با سن بالا ممانعت نماید.

ورزشکاران پس از هر ۱۰ الی بیست دقیقه نرمش و ورزش باید آب و مایعات بنوشند، به علت این که در وقت ورزش کردن سدیم بدن دور کردن میشود، پسندیده‌تر است ورزشکاران در صورت انجام ورزشهای سنگین اندکی نمک به آبی که می‌نوشند، مازاد و اضافه کنند تا گرفتار گرمازدگی نشوند.

خطرات و عارضه‌های گرمازدگی

گرمازدگی خیلی پراهمیت است زیرا می‌تواند از مردن ممانعت نماید،  در صورت فقدان درمان گرمازدگی کارکرد قلب مبتلا به اختلال میشود و فرد با افت فشارخون، اختلال هوشیاری و احتمال مرگ نیز مواجه است.

در گرمازدگی درجه حرارت بدن از حد نرمال بالاتر می‌رود، در این وضعیت آب و املاح بدن مانند نمک به دلیل تعرق شدید از میان میرود.

کودکان، خانمهای حامله و افراد با سن بالا در فصل گرما بایستی بیشتر مراقب گرمازدگی باشند و توصیه میشود فرد گرمازده را از محیط گرم به یک محیط خنک‌تر جابه‌جا‌ و در صورت هوشیاری برای جبران کمبود آب بدن به او مایعات داد.

چنانچه سطح هوشیاری او پایین است بایست سریعا به کلینیکها و مراکز مداوای بیماران انتقال یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =